اجرای برنامه‌های مددکاری و مشاوره در یک هزار کلانتری کشور

معاون اجتماعی ناجا گفت: توسعه مراکز مشاوره و مددکاری اجتماعی در کلانتری‌ها را در برنامه خود داریم و تا حدود زیادی انجام داده‌ایم تا هویت مدنی پلیس را در جامعه بهتر نشان دهیم. بیش از یک هزار کلانتری به مراجع برنامه‌های مددکاری و مشاروه اضافه شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سردار مهدی حاجیان پیش از ظهر امروز _سه‌شنبه ۲۸ بهمن ماه_ در کنفرانس آنلاین ملی امور اجتماعی در برنامه هفتم توسعه، اظهار کرد: باید به موضوع امنیت نگاهی راهبردی و رویکردی پیشگیرانه داشته باشیم تا بتوانیم از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کنیم، موضوع امنیت یک محصول نهایی است که با همکاری مردم و سایر نهادها به دست می‌آید، امنیت بسترساز تمام توسعه‌ها از جمله توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دینی است.

وی ادامه داد: باید توجه کنیم که رویکرد ما از امنیت چیست و چه چیزی را در این زمینه می‌خواهیم، مهم است بدانیم مردم و نهادها در ایجاد امنیت و پلیس در حفظ امنیت نقش دارد، توسعه باید در بستر امنیت شکل بگیرد و برنامه‌های آینده جامعه نیز باید در یک بستر امنیت پایه انجام شوند، در صورت وجود امنیت طرح‌ها و موضوعات با موفقیت روبرو خواهد شد و اگر امنیت نباشد قطعاً تمام طرح‌ها با شکست روبرو خواهد شد.

معاون اجتماعی ناجا خاطرنشان کرد: اکنون که مردم در بستر یک زندگی اول، زندگی دومی را در فضای مجازی دارند باید برای تامین امنیت مردم در فضای مجازی نیز اقداماتی را انجام دهیم و نظارت و کنترل لازم را علاوه بر فضای حقیقی در فضای مجازی نیز داشته باشیم، چرا که امروزه بر حسب شرایط مردم برای زندگی به فضای مجازی کوچ کرده‌اند. نظارت و تعاملی که در فضای حقیقی وجود دارد باید در فضای مجازی نیز وجود داشته باشد.

وی در خصوص توسعه جامعه امن افزود: باید توجه شود که برای توسعه جامعه امن نهادها باید برنامه‌های خود را بر اساس نگاهی امنیت آفرین و با یک امنیت پایه پیش ببرند، همچنین اسناد بالادستی را نیز در زمینه امنیت ایجاد کنیم تا هر کدام از نهادها نقش خود را در بحث امنیت بپذیرند و آن را انجام دهند.

سردار حاجیان گفت: بسیاری از موضوعات در ایجاد امنیت نقش دارد و جامعه باید مسئولیت هر شخص و نهاد را مشخص کند و در برنامه‌ها باید بدانیم هر نهادی چقدر و چگونه در پیشگیری جرایم و ایجاد امنیت نقش دارند، اگر امنیت خدشه دار شود ترمیم آن محال است، بنابراین رفتار عمومی باید در بحث خودکنترلی برای ایجاد امنیت در جامعه همراهی کند.

وی با اشاره به لزوم داشتن پیوست امنیت انتظامی تصریح کرد: پیوست امنیت انتظامی باید در ساختمان سازی نیز مورد توجه قرار گیرد تا از بسیاری از سرقت‌ها جلوگیری شود و امنیت در زندگی مردم جاری شود. در برنامه‌ها باید به گونه‌ای آگاهانه نگاه پیش رویدادی داشته باشیم تا در امور و آسیب‌های اجتماعی بتوانیم به طور مؤثر و کار آمد اقدامی را انجام دهیم، آسیب‌های اجتماعی باید رصد و پایش شود تا بر اساس رصدها و پایش‌ها بتوانیم به افراد کمک کنیم تا به تکامل اجتماعی برسند و نقش خود را در جامعه به درستی ایفا کند.

معاون اجتماعی ناجا با تأکید بر اینکه باید برنامه نهادها برای ایجاد امنیت باهم مرتبط باشد تا به نتیجه‌ای مؤثر برسیم، اضافه کرد: توسعه مراکز مشاوره و مددکاری اجتماعی در کلانتری‌ها را در برنامه خود داریم و  تا حدود زیادی انجام داده‌ایم تا هویت مدنی پلیس را در جامعه بهتر نشان دهیم. بیش از یک هزار کلانتری به مراجع برنامه‌های مددکاری و مشاروه اضافه شده‌اند. نگاه ما نگاهی توسعه‌ای است و حتی می‌خواهیم در فضای مجازی که آسیب‌ها بیشتر است کنترل را بیشتر کنیم تا از نفوذ آسیب به خانواده و جامعه جلوگیری شود.

وی اظهار کرد: با ورود به فضای مجازی فرهنگ جامعه در حال تغییر است و اگر کنترل‌ها و نظارت‌ها کمرنگ باشد قطعاً دچار تهاجم فرهنگی خواهیم شد، باید با توسعه برنامه‌ها و نگاهی آگاهانه به مسائل ورود کنیم تا امنیت اجتماعی را برای مردم به وجود بیاوریم، بدون امنیت بهزیستی اجتماعی به دست نخواهد آمد.

کد خبر 475467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.