دانشگاه‌ها در دوران کرونا مسیر صدساله آموزش را یک شبه طی کردند

وزیر علوم با تاکید بر اینکه در دوران کرونا دانشگاه ها مسیر صد ساله را یک شبه طی کردند؛ گفت: باوجود انواع کاستی ها و مشکلات در آموزش مجازی، آموزش و پژوهش در دانشگاه ها تعطیل نشد و تا حد زیادی توانستیم خود را با جریان این تغییرات همسو و هماهنگ کنیم.

به گزارش ایمنا، منصور غلامی در هشتمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی، به شرایط دانشگاه‌ها در دوران شیوع کرونا ویروس اشاره کرد و گفت: یک سال از شیوع این ویروس در کشور گذشته است ویروسی که با کوچک‌ترین اندازه، بزرگترین نظام‌های سیاسی، اقتصادی و درمانی را به چالش کشیده است، اما خوشبختانه در این شرایط نهادهای مرتبط با آموزش و یادگیری توانستند شرایط ویژه‌ای را تجربه کنند.

وی افزود: در بعضی کشورها از جمله ایران با وجود کاستی‌هایی که وجود داشت و علی رغم اینکه زیرساخت‌های دانشگاه‌ها نیز از نظر فنی و تجهیزاتی آماده ارائه آموزش‌های مجازی نبود، در یک حرکت غیر قابل باور، مسیر ۱۰۰ ساله یک شبه طی شد.

غلامی تاکید کرد: در شرایط آموزش مجازی کمبودهای فراوانی برای تحقق اهداف آموزشی و پرورشی وجود داشته، اما توانستیم کمبودها که آموزش‌های لازم را به دانشجویان ارائه دهیم. در خصوص زیرساخت‌های اینترنتی و پهنای باند مورد نیاز و نرم افزارهایی که در این رابطه وجود داشت، نقص‌های فراوانی مزید بر کاستی‌های آموزش مجازی وجود داشت، اما با وجود این مسائل آموزش و پژوهش تعطیل نشد و تا حد زیادی توانستیم خود را با جریان این تغییرات همسو و هماهنگ کنیم.

وزیر علوم اظهار کرد: آنچه که مفاهیم عمیقی چون آموزش و یادگیری به ذهن متبادر می‌شود، منظور این است که نیاز به یادگیری بر اساس تجربیات و مطالعات متعدد با عنوان اصل مسلم برای زندگی است. در واقع یادگیری بزرگترین قابلیت انسان برای زندگی بهتر است. به عبارتی دیگر همه موجودات زنده و به طور خاص انسان، تنها با یادگیری می‌تواند زیستن و چگونه زیستن را بیاموزد و از روابط متعدد فردی، مدیریتی و … و نیازمندی‌های خود را از این طریق کسب کند.

به گفته وی، وقتی از سرمایه انسانی صحبت می‌کنیم منظور چکیده دانش‌ها، تجربیات و علم منحصر به فرد افراد جامعه است. در واقع سلاح سرمایه‌های انسانی بیش از "بودن" با "شدن" قرابت دارد. این یعنی انسان‌ها بدون آموزش به خودی خود سرمایه نیستند، بلکه باید یک جریان هدفمند درست به سرمایه شدن انسان‌ها کمک کند و این جریان همان ساز و کارهای آموزش و توسعه است.

وزیر علوم یادآور شد: باید در کنار توسعه یادگیری‌ها در جهت شکوفایی سرمایه انسانی به دیگر انواع سرمایه‌ها از جمله سرمایه روانشناختی و اجتماعی هم بیش از پیش توجه کنیم. در این صورت انتظار می‌رود ما یک متخصص و فرد ماهر در یک رشته خاص داشته باشیم تا در مسیر حرکت خود کارآمدی و امید را از دست ندهیم.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد در جهانی با چالش‌های فراوان نظیر کرونا، توسعه انسان در ابعاد مختلف فنی، روانی و اجتماعی و معنوی باید در دستور کار آموزش باشد تا ضمن پیشبرد اهداف و برنامه‌های عادی، افراد از سلامت روانی برخوردار باشند تا رضایتمندی از زندگی را در سایه توانمندی درست اندیشیدن و درست تحلیل کردن به دست بیاورند.

منبع: ایسنا

کد خبر 475419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.