"پل آفتاب" گره ترافیکی شمال شرقی اصفهان را باز کرد

پروژه "پل آفتاب" یکی از تقاطع های مهم رینگ چهارم شهر اصفهان محسوب می شود که با اجرای آن معضل بزرگ ترافیک و تردد خودروهای سنگین در شمال شرق شهر رفع شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وضعیت نامطلوب اقتصادی، تحریم‌ها، شیوع ویروس کرونا و افزایش ناگهانی قیمت‌ها از جمله مشکلاتی است که شهرداری‌ها طی یکسال اخیر با آن روبرو بودند، با وجود این معضلات مدیریت شهری اصفهان اجرای چند پروژه کلیدی و مهم را در دستور کار خود دارد که مهمترین آن ابرپروژه حلقه حفاظتی (رینگ چهارم) است.

مصوبه پروژه حلقه حفاظتی به سال ۸۹ بر می‌گردد. طرحی که هر سال در ردیف بودجه شهرداری قرار می‌گرفت، اما به دلیل سنگین بودن پروژه و همجواری با شهرهای اطراف به مرحله اجرا نرسید؛ اما در سال ۹۷ با عزم مدیریت شهری اجرای این پروژه در دستور کار قرار گرفت و ۲۶۵ میلیارد تومان قرارداد در این زمینه بسته شد که ثمره آن اجرای پل آفتاب، ادامه بلوار فرزانگان و مسیر رینگ چهارم در منطقه ۱۴ بود تا مشکلات ترافیکی ناشی از تردد خودروهای سنگین در شمال شهر همچون خیابان بعثت، سه راه نقشینه و میدان جوان برای همیشه حل شود.

برای آگاهی هر چه بیشتر از اجرای پروژه پل آفتاب در مسیر حلقه حفاظتی شهر با «ایرج مظفر» معاون عمران شهری شهردار اصفهان گفت و گویی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

ضرورت اجرای پروژه پل آفتاب چه بود؟

ابتدا باید به نکاتی در ارتباط با حوزه عمرانی شهرداری اشاره کنم؛ نخست آنکه در این دوره مدیریت شهری پروژه‌های شهری و فرا شهری زیادی در حال اجرا است، اما با توجه به اینکه بسیاری از آنها همچون خط دوم متروی اصفهان، مرکز همایش‌ها یا حلقه حفاظتی شهر در مقابل دید شهروندان نیست ممکن است به نظر آید فعالیت‌های عمرانی در سه سال گذشته در سطح شهر کمتر شده است. این در حالی است که امسال از بودجه پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی شهرداری، سه هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان آن به فعالیت‌های عمرانی اختصاص داده شد. در واقع حدود ۷۰ درصد بودجه شهرداری امسال عمرانی و ۳۰ درصد جاری است و بودجه عمرانی شهر حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد رشد داشته است.

در ارتباط با پروژه حلقه حفاظتی شهر، این رینگ یک پروژه شاخص در مقیاس استانی است، زیرا دور تا دور شهر اصفهان و پنج شهر اطراف را در بر می‌گیرد؛ طول مسیر پروژه حلقه حفاظتی شهر ۷۸ کیلومتر با عرض مناسب است به طوری که چهار لاین مسیر رفت، چهار لاین برگشت در تندرو و دو مسیر کندرو برای آن در نظر گرفته شده است؛ "پل آفتاب" یکی از پروژه‌های آن به شمار می‌آید. باید اشاره کنم از حدود ۲۵ سال پیش یک معضل ترافیکی بزرگ به واسطه تردد خودروهای سنگین در قسمت شمال شرق اصفهان در مناطق ۱۴ و ۱۰ شهرداری وجود داشت و هر ۲۰ روز یک بار شاهد تصادف منجر به فوت در این محور بودیم، البته گزارش‌های پلیس راهور حکایت داشت که در این مسیر مشکلات زیاد ترافیکی وجود دارد.

تمام تقاطع‌های مسیر حلقه حفاظتی شهر غیرهمسطح است که حدود ۴۶ کیلومتر از مسیر ۷۸ کیلومتری آن در محدوده ۱۱ منطقه است و مابقی در پنج شهر اطراف قرار می‌گیرد؛ اولویت نخست پروژه حلقه حفاظتی شهر به طول ۹ کیلومتر حدفاصل کارخانه قند تا اتصال به پل آفتاب (بلوار فرزانگان) و ادامه آن در شهر دولت آباد است که باید با پیگیری استانداری و همکاری شهرداری‌های شهرهای اطراف اجرا شود.

شهرداری اصفهان با احداث پل آفتاب شش کیلومتر مسیر را اجرا کرد و یک و نیم کیلومتر رینگ را در منطقه ۱۴ به سرانجام رساند البته این طرح در اختیار شهروندان قرار گرفته، اما هنوز آئین افتتاح رسمی برای این پروژه فرا شهری برگزار نشده است.

با بهره‌برداری از پروژه ادامه بلوار فرزانگان و اتصال آن به تقاطع غیرهمسطح آفتاب در اتوبان فرودگاه در حال حاضر ترافیک خیابان بعثت، چهارراه عاشق و میدان جوان حذف شده است. ادامه مسیر رینگ حدفاصل کارخانه قند تا اتوبان فرودگاه به طول ۷.۵ کیلومتر نیز در دستور کار سال جاری شهرداری قرار دارد و عملیات اجرایی آن از سمت کارخانه قند و تقاطع آفتاب آغاز شده است.

یکی از درخواست‌های مهم رانندگان بین شهری ایجاد مسیر کمربندی برای شهر اصفهان است، به نظر شما احداث حلقه حفاظتی این مشکل را رفع می‌کند؟

در صورت همکاری شهرداری شهرهای در مسیر اجرای حلقه حفاظتی، بی‌شک در قسمت شرق و غرب مشکل کمربندی شهر به طور کامل رفع می‌شود. از سمت غرب کامیون‌ها از میدان استقلال در محدوده شهر وارد نمی‌شوند و از آن طریق می‌توانند در رینگ سوم به اتوبان ذوب آهن اتصال پیدا کرده و به طرف جنوب و غرب حرکت کنند از سمت شرق نیز ترافیک از شمال به جنوب و شرق اصفهان انتقال می‌یابد.

در ارتباط با موقعیت و مختصات پروژه آفتاب توضیح دهید؟

پروژه تقاطع غیر همسطح آفتاب در بزرگراه شهید اردستانی در محدوده مناطق ۱۰ و ۱۴ و در محل تقاطع حلقه حفاظتی شهر اصفهان با اتوبان فرودگاه واقع شده است.

مساحت کل این پروژه در بزرگراه شهید اردستانی ۲۱۰ هزار مترمربع است که ۱۴۵ هزار مترمربع از مساحت پروژه مربوط به اجرای تقاطع غیر همسطح و کندروهای اتوبان و ۶۵ هزار متر مربع مساحت مسیر اتصال تقاطع به بلوار فرزانگان است.

مساحت پل‌سازی در این پروژه ۴۹۰۰ متر مربع (طول ۷۰ متر، عرض ۷۰ متر و ارتفاع شش متر مربع) است. پل آفتاب دارای یک پل سه دهانه است، دهانه وسط به عرض ۳۲ متر و دو دهانه کناری به عرض ۱۹ متر است و مساحت آزادسازی منطقه ۱۴ برای این پروژه ۱۴۲ هزار مترمربع و ۱۲۷ هزار مترمربع در منطقه ۱۰ است.

مهمترین هدف اجرای پروژه آفتاب چه بود؟

هدف از اجرای پروژه تقاطع غیر همسطح در بزرگراه شهید اردستانی حذف ترافیک بین شهری از داخل شهر و کاهش بار ترافیکی مرکز شهر، تفکیک ترافیک وسایل نقلیه سنگین از ترافیک وسایل نقلیه سبک به داخل شهر، تأمین ترافیک ایمن، راحت و سریع در محدوده کلانشهر اصفهان است.

با اجرای پروژه تقاطع غیر همسطح آفتاب ورود ترافیک بین شهری به داخل شهر حذف، بار ترافیکی مرکز شهر کاهش یافته و ترافیک وسایل نقلیه سنگین از وسایل نقلیه سبک در داخل شهر تفکیک می‌شود.

این پروژه چند ماه تکمیل شد و چه زمانی، رسماً بهره برداری می‌شود؟

پروژه پل آفتاب در مدت ۱۵ ماه با حمایت‌های مدیریت کلان شهرداری و شورای شهر و همت عظیم کارکنان حوزه عمران اجرایی شد و روز جمعه هفته جاری (یکم اسفندماه ۹۹) با حضور یکی از مقامات کشوری به رسماً بهره‌برداری خواهد شد. پروژه‌ای که سال‌های زیادی مردم منتظر اجرای آن بودند تا تردد خودروهای سنگین در محور شمالی شهر حذف شده و ضمن کاهش تصادفات منجر به فوت باعث کاهش آلایندگی‌های این مناطق شود.

در این راستا حدود شش کیلومتر مسیر فرزانگان با عرض ۳۶ متر و یک و نیم کیلومتر از رینگ با عرض ۷۶ متر در منطقه ۱۴ و تقاطع آفتاب به مساحت حدود پنج هزار متر مربع پل سازی در سطح ۲۵۰ هزار مترمربع شامل چهار رمپ و چهار لوپ اجرا شده است. هزینه اجرای تقاطع غیر همسطح آفتاب حدود ۷۷ میلیارد تومان بوده که با احتساب هزینه‌های آزادسازی در مجموع ۹۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح هزینه شده است.

کد خبر 475105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.