محو تماشا؛ فانتزی عاشقانه از جنس ایرانی

اجرای قطعه محو تماشا ،پس از مدتها دوری و همکاری نداشتن علی قمصری و همایون شجریان، دوباره موجب همکاری آنها شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «محو تماشا» بازگشت خوبی پس از مدت‌ها دوری دو هنرمند یعنی علی قمصری و همایون شجریان برای همکاری دوباره بود. قطعه‌ای عاشقانه و دلچسب که در دستگاه ماهور ساخته شده و با آواز مناسب شجریان چندان هم بی‌ربط به دوران کنونی ما نیست؛ دورانی که شاید به شدت ساخت چنین قطعاتی نیاز باشد. محو تماشا روی شعری نغز و دلکش از فریدون مشیری ساخته شده است و به خوبی توانسته با احساسات آهنگساز پیوندی عمیق پیدا کند. محو تماشا با زیرکی قمصری بسته به ابیاتش در گوشه‌های خاوران، اصفهانک و شکسته اشاره‌هایی می‌کند.

نحوه آهنگسازی در آثار قمصری اگر چه مطابق میل بسیاری نیست، اما منحصر به خود او است. این را می‌توان در آلبوم‌های که از او منتشر شده به خوبی مشاهده کرد. ملودی‌هایی زیبا در فیگورهای ریتمیک جذابی که کمتر به آن پرداخته شده است. به علاوه ساز آرایی‌های جالب او و استفاده مناسب و تفکیک شده از رِنگ‌های صوتی مختلف در آهنگسازی‌های او بسیار به چشم می‌خورد. آکوردهایی که در موسیقی او استفاده می‌شود به نظر می‌رسد عمدتاً کوارتال هستند و سعی می‌شود هارمونی غربی متناسب با سیر ملودی ایرانی به کار گرفته شود.

جدای از این مطالب تکنیک بالای قمصری در تارنوازی و پیاده کردن چندی از تکنیک‌های تخصصی گیتار روی ساز تار و همچنین کشف صداهایی جدید از این ساز کمک بسیاری در آهنگسازی به او کرده است. او با تکیه بر مهارت تارنوازی خود و دقیق شدن در انواع مضراب زدن‌ها، سونوریته ساز و آرتیکولاسیون‌ها تنها با ساز تار فضاسازی‌های بسیار زیبا و دلنشینی را در آثار خود فراهم آورده است. در محو تماشا اما ویژگی‌های ذکر شده کمتر به چشم می‌خورد و گویی قمصری سعی داشته بیشتر بر احساسات خود تکیه کند تا مهارت و دانش موسیقایی‌اش. محو تماشا یک فانتزی عاشقانه از جنس ایرانی است و ملودی پردازی‌هایش همه بر گوشه‌های موسیقی دستگاهی استوار است.

همایون شجریان محو تماشا را به قولی معروف بسیار تر و تمیز و بی غل و غش خوانده است. البته که روی چنین شعر سهل ممتنع و نغز مشیری پیاده کردن آواز پیچیده ممکن است از بار عاطفی شعر بکاهد و شاید شنونده غیر حرفه ای را دلزده کند. شجریان در همکاری‌های پیشین خود با قمصری گویی ارتباط عمیقی با اینگونه آثار برقرار کرده بود و در محو تماشا هم بازگشتی به آن داشته است. علاوه بر این قمصری هم مدت مدیدی بود که فعالیت موسیقایی‌اش محدود شده بود و به مانند قبل همکاری‌های گسترده‌ای با خوانندگان مختلف نداشت. محو تماشا شاید حلقه اتصال این دو هنرمند جوان برای ادامه همکاری‌هایشان در آینده باشد.

کد خبر 475098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ساره IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    0 0
    افتخار سرزمینم