۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۶
اهالی تئاتر در آغوش تالار هنر

پس از پایان بازسازی تالار هنر، روز گذشته ورودی‌های آن روی هنرمندان گشوده شد. در اختیار نداشتن این تالار که حرفه‌ای ترین سالن تئاتر را دارد، خلأ بزرگی برای فعالیت اهالی تئاتر اصفهان محسوب می شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با نگاهی گذرا به چهره هنرمندانی که برای افتتاح تالار هنر اصفهان حاضر شده بودند، می‌شد شور و حرارت را دید، هنرمندانی که این افتتاح را گشایشی ساده نمی‌دیدند و برق چشمانشان خبر از احیای امیدی کمرنگ شده می‌داد. قدرت الله نوروزی شهردار اصفهان، محمد عیدی، مهدی مزروعی، علیرضا نصر اصفهانی و فریده روشن از مدیران شهری بودند که در این مراسم حضور داشتند. با وجود اینکه لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانع از حضور حداکثری هنرمندان برای این افتتاح شده بود، اما برخی از هنرجویان و بازیگران جوان تئاتر نیز خود را به این مراسم گشایش رسانده بودند. در این میان حضور پیشکسوتانی که مایه فخر هنر اصفهان هستند، بیش از هر چیز خودنمایی می‌کرد.

نیاز به توسعه سالن‌ها، رفع فرسودگی ساختمان و حذف فضاهای بدون کاربرد دلایلی بود که از سال گذشته بازسازی تالار هنر را رقم زد. این تالار در ماه‌های انتهایی سال ۹۹ و به مناسبت صدمین سال اجرای نمایش اپرا در اصفهان توسط میرزاده عشقی، بار دیگر آغوش خود را روی اهالی تئاتر اصفهان بازکرد. با وجود این هنرمندان حاضر در این مراسم از نگرانی خود برای تئاتر و لزوم توجه بیش از پیش به آن سخن می‌گفتند.

اهالی تئاتر در آغوش تالار هنر

از گروه‌های نمایشی حمایت کنید

محمد علی میاندار، کارگردان و پیشکسوت تئاتر در این ارتباط به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: اصفهان شهر تئاتر است. افتتاح این مجموعه سالن برای تئاتر اصفهان، اتفاقی فرخنده و بسیار با ارزش است. گروه‌های تئاتر در دوره کرونا نتوانستند کار کنند و کارهایی که در اینستاگرام انجام شد پاسخگو نبود، چراکه تئاتر باید زنده و با حضور تماشاگر اجرا شود.

وی افزود: به دلیل اینکه اهالی تئاتر مشکل سالن داشتند، پایان بازسازی تالار هنر و افتتاح آن فرصت خوبی است که گروه‌های بیشتری بتوانند نمایش‌های خود را روی صحنه بیاورند تا مردم ببینند. در واقع ساخت و ساز بسیار خوب است، اما حضور هنرمندان روی صحنه و مخاطبان در سالن، تئاتر را می‌سازد و ساختمان به تنهایی کاری نمی‌کند.

این کارگردان با اشاره به چشم‌انداز خود برای تئاتر، تاکید می‌کند: امیدوارم از گروه‌های نمایشی حمایت مادی و معنوی لازم بشود و با آنها برابر رفتار شود تا همه گروه‌ها بتوانند فعالیت کنند.

اهالی تئاتر در آغوش تالار هنر

دو سال در حق اهالی تئاتر اجحاف شد

احسان جانمی، عضو هیأت مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان اصفهان با بیان اینکه " تالار هنر یک مرکز مجهز و پیشرفته در اصفهان محسوب می‌شود"، به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: هیچ سالنی به تالار اضافه نشده است. من امیدوار بودم که یا تعداد سالن‌ها را اضافه کنند یا در بخش دیگری از شهر هزینه کرده و سالن جدیدی برای تئاتر ایجاد کنند، چرا که حجم کار و جمعیت اهالی تئاتری بسیار بیشتر از گذشته شده است. فارغ‌التحصیلان دانشگاه و آموزشگاه‌های رشته تئاتر بسیار زیاد شده و تئاتر توسعه و رونق بیشتری گرفته است.

وی می‌افزاید: اکنون که این اتفاق خجسته رخ داده، امیدوارم مسئولان تالار هنر، بیشتر به فکر تولید آثار تئاتر باشند و بروکراسی‌های اداری که باعث زحمت اهالی تئاتر می‌شود را کم کنند تا هنرمندان بتوانند تئاترهای خود را خلاقانه اجرا کنند. با شناختی که از مدیریت محترم تالار هنر دارم او را فردی تلاشگر می دانم که به صورت جهادی به میدان می‌آید و کار انجام می‌دهد. از شهرداری منطقه ۱۰ نیز تشکر می‌کنم.

عضو هیأت مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان اصفهان، درباره ظرفیت‌های سالن تئاتر در این شهر، تصریح می‌کند: متأسفانه تالار هنر تنها ظرفیت موجود است. حال تصور کنید تنها ظرفیت موجود، نباشد. مدتی که نبود چه سخت بر اهالی تئاتر گذشته است. من معتقدم که دو سال در حق تئاتری‌ها ظلم و اجحاف شد. یک سال آن به دلیل کرونا بود و یک سال پیش از انتشار ویروس نیز این تالار در دست بازسازی بود. البته مجتمع فرشچیان هم هست، اما امکانات آن به اندازه تالار هنر نیست.

جانمی ادامه می‌دهد: ای کاش شهرداری این تالار را حفظ کرده و سعی می‌کرد جای دیگری را بسازد. این تالار تنها ظرفیت موجود تئاتر این شهر است و به همین دلیل اهمیت بسیاری برای هنرمندان تئاتر اصفهان پیدا کرده است.

اهالی تئاتر در آغوش تالار هنر

اصفهان از نظر تعداد سالن‌های نمایشی کمبود دارد

غلامرضا خوشحال پور، پیشکسوت شاهنامه خوانی و نقالی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، ضمن اشاره به تالار هنر اظهار می‌کند: در شهر اصفهان از این سالن‌ها کم داریم. هنرمندان بسیاری هستند که چند ماه در نوبت می‌مانند تا یک پلاتو در اختیار آنان قرار بگیرد و بتوانند تمرین کنند. خوشبختانه بازسازی تالار به نفع گروه‌های نمایشی اصفهان است تا سعی کنند که بیشتر و بهتر کار کنند.

وی می‌افزاید: اما همچنان در اصفهان از نظر تعداد سالن‌های نمایشی کمبود وجود دارد. در دوره ارحام صدر اصفهان با جمعیتی که شاید ۱۰ هزار نفر بودند، سه یا چهار سالن نمایش داشت، اما اکنون این شهر حدود چهار میلیون جمعیت دارد. بنابراین باید آنها را از نظر هنری حمایت کنیم.

این نقال خاطرنشان می‌کند: به مردم اصفهان ریتمیک گفته می‌شود و زبان آنان همیشه در سراسر ایران مورد احترام قرار می گرفته است، اما متأسفانه به دلیل نبودن سالن و امکانات برای هنرمندان، مکانی برای حمایت آنها از نظر کاری و هنری نداریم این در حالی است که درآمد برای اهالی هنر مهم نیست بلکه فرهنگ و ادب دارای اهمیت است.

خوشحال پور با بیان اینکه "اگر فردوسی نبود من تا کنون زنده نبودم" ادامه می‌دهد: من در جاهای مختلف برنامه اجرا می‌کنم و به همین دلیل است که زنده ام. هنرمندان از جا و مکان لازم بهره مند نیستند. آمار ۷۰۰ هنرمند تئاتر در اصفهان ثبت شده است این رقم فارغ از کسانی است که ثبت نشده اند. این افراد برای تمرین، اجرا و ابراز وجود نیاز به مکان مناسبی دارند. ما یک دهم تهران هم سالن نمایش نداریم، اما شهرداری همت کرد و تالار هنر را بازسازی کرده است شاید این امر گام اولی باشد برای اتفاقی که باید در شهر اصفهان رخ دهد.

وی در پاسخ به اینکه آیا تالار هنر برای نقالی مناسب است، تصریح می‌کند: در اینجا سالن روباز وجود دارد که مخصوص کار نقالی است. در مشهد نیز چنین سالنی در کوه سنگی وجود دارد، اما آنجا هر هفته برنامه نقالی گذاشته می‌شود. با وجود اینکه نقالی مطلب نخست ادبیات ایران است، اما در اصفهان زیاد به آن توجه نمی‌شود و علت آن بیگانگی برخی مدیران با فرهنگ، سنت و آداب ما است.

اهالی تئاتر در آغوش تالار هنر

تئاتر شهر اصفهان در چهار باغ ساخته می‌شود

احمد شاهین‌فر، مدرس تئاتر و عضو شورای سیاست گذاری نظارت بر نمایش استان اصفهان با بیان اینکه "هر حرکتی در ارتباط با تئاتر قابل احترام و ارج نهادن است" به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تالار هنر وجود داشت اما به سیستم تکنیکی و تخصصی نور پردازی و سیستم صدای آن رسیدگی شد که بسیار قابل تقدیر است و باید بابت آن تشکر کرد.

وی می‌افزاید: برخی می‌گویند که شاید بهتر بود هزینه‌ها بهینه‌تر مصرف می‌شد. یعنی به جای تعمیر، نوسازی و تبدیل به احسن کردن تالار هنر محل دیگری را افتتاح می‌کردند که در مرکز شهر باشد. درباره این مساله در شهرداری فکر شده و قرار است در مجموعه چهارباغ، تئاتر شهر را ایجاد کنند.

این مدرس تئاتر خاطر نشان می‌کند: تئاتر شهر در تمام شهرهای بزرگ جهان در مرکز شهر قرار دارد و در اصفهان نیز در مرکز شهر افتتاح می‌شود که حسن نیت شورای شهر، شهرداری و مجموعه فرهنگی آن را نشان می‌دهد.

شاهین‌فر با اشاره به وضعیت تئاتر، تصریح می‌کند: یک سال است که تئاتر در محاق قرار گرفته است و اهالی آن زیر بار سخت‌ترین مشکلات قرار دارند. امیدوارم ویروس کرونا هرچه سریع‌تر رخت بر بندد تا اهالی تئاتر بتوانند اجرا داشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: با همتی که در حال حاضر شهرداری کرده است و با پشتوانه فنی که به اهتمام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می‌گیرد، چشم‌انداز فوق‌العاده روشن و زیبایی را برای تئاتر تصویر می‌کنم.

گزارش از: صدیقه کهیانی - خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر ایمنا

کد خبر 475089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.