جایی برای حضور عربستان در برجام وجود ندارد

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: چهارچوب مذاکرات برجامی مشخص بوده و از کشورهای ۵+۱ و ایران تشکیل شده است؛ بنابراین جایی برای حضور عربستان در آن وجود ندارد.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد درخواست عربستان برای حضور در برجام اظهار کرد: عربستان سعودی باید نگاه خود را به دنیا تغییر دهد و سیاست واقع‌بینانه تری اتخاذ کند؛ زیرا در حال حاضر احتمال مذاکره بین ایران و آمریکا مطرح نیست که عربستان بخواهد جزئی از آن باشد. آمریکا تعهدات بین‌المللی خود را نقض کرده است و امروز با تغییر دولت در این کشور، انتظار می‌رود به مذاکرات برجامی خود بازگردد.

وی افزود: چهارچوب مذاکرات برجامی مشخص بوده و از کشورهای ۵+۱ و ایران تشکیل شده است؛ بنابراین جایی برای حضور عربستان در آن وجود ندارد.

این کارشناس خاورمیانه تاکید کرد: در صورتی که عربستان سعودی بخواهد در جهت بهبود شرایط منطقه با جمهوری اسلامی ایران مذاکراتی را داشته باشد، باید بدون پیش شرط در خواست خود را مبنی بر آغاز گفت‌وگو مطرح کند، اما اینکه ریاض بخواهد در هر چهارچوب بین‌المللی وارد شود، خارج از قوانین است.

زنگنه یادآور شد: عربستان سعودی در سال‌های گذشته نیز تلاش‌هایی را برای حضور در مذاکرات برجامی انجام داد، اما ناکام ماند. شاهزاده فیصل ابن عبدالعزیز زمانی که معاهده برجام در حال انعقاد بود، چندین ساعت در فرودگاه وین منتظر بود، اما اجازه ورود به مذاکرات را دریافت نکرد.

وی خاطرنشان کرد: عربستان سعودی، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک رقیب قدرتمند در منطقه تلقی می‌کند و بر همین اساس مایل نیست تهران با کشورهای جهانی رابطه داشته باشد.

کد خبر 474905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.