تکنولوژی‌هایی که دنیا را تغییر می‌دهد+عکس و جزئیات

عجیب‌ترین تکنولوژی‌هایی که زندگی افراد را در آینده دگرگون خواهد کرد شامل ربات‌های زنده برای نجات بیماران و اقیانوس‌ها، گوشت آزمایشگاهی، خودروهای خود تعمیر شونده، داروهای ضد پیری، خودروهای پرنده و کنترل دستگاه‌های الکترونیکی با فرمان مغز می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از دهه ۹۰ تا کنون، دنیای تکنولوژی شاهد تغییرات بزرگ و شگفت‌برانگیزی بوده است. به عنوان مثال اولین کامپیوتری که در سال ۱۹۴۶ تولید شد تقریباً ۱۶۷ متر مربع مساحت داشت و وزن آن ۱۵۰ تن بود، در حالی که اکنون کامپیوترهای کوچک و کم وزن در بیشتر منازل وجود دارد. علاوه بر این هوش مصنوعی نیز انجام دادن فعالیت‌های روزانه را بسیار آسان کرده است به طوری که چاپ مصنوعی، اتومبیل خودران، دستگاه‌های هوشمند، انرژی تجدیدپذیر، اینترنت اشیا و واقعیت مجازی به موضوعاتی کاملاً عادی در زندگی بشر تبدیل شده‌اند. در ادامه به معرفی و بررسی تکنولوژی‌های عجیبی می‌پردازیم که قادر هستند دنیا را تغییر دهند:

ربات‌های زنده برای نجات بیماران و اقیانوس‌ها

گروهی از محققان اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی موفق شدند به کمک ابرکامپیوترها، اولین ربات‌های زنده دنیا را طراحی کنند. آن‌ها با استفاده از سلول‌های بنیادی قورباغه، موجودی زنده خلق کردند و نام آن را xenobot گذاشتند. به نظر می‌رسد که می‌توان از این تکنولوژی برای مقاصد پزشکی و زیست محیطی استفاده کرد. این ربات‌های زنده قابلیت راه رفتن، شنا کردن به سمت هدف، برداشتن محموله و حمل آن را دارند. علاوه بر این روبات‌های مذکور می‌توانند چندین هفته بدون غذا زنده بمانند به صورت گروهی کار کنند و یکدیگر را درمان کنند. به نظر می‌رسد که از این ربات‌ها می‌توان در تحویل دارو در نقطه مشخص بدن بیمار یا جمع آوری پلاستیک از دریاها و اقیانوس‌ها استفاده کرد.

تکنولوژی‌هایی که دنیا را تغییر می‌دهد+عکس و جزئیات

گوشت آزمایشگاهی

محققان اخیراً موفق شده‌اند نوعی گوشت در آزمایشگاه تولید کنند. به گفته افرادی که این گوشت را امتحان کرده‌اند، شکل، بو و طعم آن بسیار شبیه گوشت طبیعی است، فقط گوشت تولید شده در آزمایشگاه سالم‌تر است و دارای آنتی بیوتیک و هورمون‌های رشد نیست. موضوع مهم‌تر اینکه برای تولید آن هیچ حیوانی آسیب نمی‌بیند. استارت‌اپ‌های فناوری در حال کار روی تولید گوشت آزمایشگاهی هستند که مثل نمونه طبیعی دارای خون باشد. به نظر می‌رسد تا سال ۲۰۳۰ میلادی، ۱۰ درصد گوشت مصرفی در جهان از طریق تولید گوشت آزمایشگاهی تأمین شود در این صورت میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز کاهش پیدا می‌کند.

داروهای ضد پیری

هم اکنون چندین روش درمانی برای کاهش سرعت یا وارونه سازی فرآیند پیری در مرحله آزمایش قرار دارد. روش‌هایی از این قبیل از پیری سلول‌های مرتبط با سن جلوگیری می‌کند و التهابی را که باعث تجمع مواد سمی یا بروز بیماری‌هایی مانند آلزایمر، سرطان یا بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود کاهش می‌دهد. تحقیقات بسیاری در این زمینه در حال انجام است و مدت‌ها است که پژوهشگران از "راپامایسین" که نوعی داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی است به عنوان روش درمانی ضد پیری استفاده می‌کنند. نتایج این آزمایش بسیار امیدوار کننده بوده، زیرا عملکردهای ایمنی را به میزان ۲۰ درصد بهبود بخشیده است.

تکنولوژی‌هایی که دنیا را تغییر می‌دهد+عکس و جزئیات

خودروهای پرنده

ممکن است تا چندین سال آینده شاهد تردد خودروهای پرنده باشیم. به عنوان مثال شرکت خودروسازی هیوندای و شرکت خدمات تاکسی آنلاین اوبر قصد دارند در سال ۲۰۲۳ میلادی، نوعی تاکسی هوایی عمومی وارد بازار کنند که مسافران را بین مقاصدی در دالاس، لس آنجلس و ملبورن جا به جا خواهد کرد. به نظر می‌رسد این تاکسی‌های پرنده ۱۰۰ کیلومتر برد پرواز دارند و بین پنج تا هفت دقیقه کاملاً شارژ می‌شوند. علاوه بر این شرکت‌هایی مانند گوگل و تویوتا نیز در حال طراحی و تولید خودروهای کوچک پرنده هستند. بر اساس اطلاعات منتشر شده، ۱۴ مدل از این ماشین‌های پرنده در شرکت‌های خودروسازی مختلف مانند پورشه و رولز رویس در حال تولید است.

کنترل دستگاه‌های الکترونیکی با فرمان مغز

پیشرفت تکنولوژی در آینده به افراد این اجازه را می‌دهد که دستگاه‌های الکترونیکی اطراف خود را فقط با استفاده از فرمان مغز خود کنترل کنند. ایلان ماسک در سال ۲۰۱۶، شرکت Neuralink را به همین منظور تأسیس کرد و از آن زمان تا کنون در حال انجام دادن آزمایش‌های مختلف است تا بتواند آن را در مغز انسان اجرا کند. طی این پروژه، یک تراشه ارتباط مغز، بدون درد در مغز فرد قرار می‌گیرد و این امکان را برای او فراهم می‌کند که تنها با فکر کردن، دستگاه‌های الکترونیکی منزل را کنترل کند.

تکنولوژی‌هایی که دنیا را تغییر می‌دهد+عکس و جزئیات

خودروهای خود تعمیر شونده

از آنجایی که هزینه تعمیر خودرو بسیار زیاد است، ایده اتومبیل‌هایی که می‌توانند خود را تعمیر کنند یکی از بهترین‌های دنیای تکنولوژی خواهد بود. دو شرکت لامبورگینی و ام‌آی‌تی در سال ۲۰۱۷ با همکاری یکدیگر از محصول جدید خود به نام "Terzo Millennio" رونمایی کردند که قادر است خود را تعمیر کند. بدنه خودرو مانند بدن انسان در صورت بروز خراش‌های کوچک، خود را تعمیر می‌کند و از گسترش این خراش‌ها و آسیب‌های جدی به خودرو پیشگیری می‌کند. محققان در حال بررسی عملکرد پلیمرهای خود ترمیم شونده هستند بنابراین در آینده نزدیک تولید این نوع خودروها به واقعیت تبدیل خواهد شد.

گزارش از: پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 474832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.