شهرهایی با بهترین برنامه‌ریزی در جهان

شهرهایی مانند آمستردام، رستون، لندن، نیویورک و یوجین برنامه‌ریزی شهری را به بهترین نحو در دنیا انجام داده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، انتخاب‌های اشتباه برنامه‌ریزی شهری می‌تواند فضاهایی به وجود بیاورد که باعث احساس ناامنی برای ساکنان شود؛ بنابراین برنامه‌ریزی صحیح پیش نیاز ایجاد فضاهای سرزنده و امن شهری است. در ادامه چند شهر که برنامه‌ریزی شهری را به درستی انجام داده‌اند معرفی می‌کنیم:

آمستردام، هلند

یکی از عواملی که باعث بهبود برنامه‌ریزی شهری در شهر آمستردام می‌شود سهولت حمل و نقل است. تنها ۲۲ درصد سفرهای داخل شهر با خودروی شخصی انجام می‌شود، در حالی که ۴۸ درصد رفت و آمدهای درون شهری با دوچرخه است بنابراین آلودگی هوا در این شهر به میزان قابل توجهی کم است. آمستردام در زمینه هوشمندسازی شهر، طرح بلندپروازانه‌ای برای احیای مناطق وسیع در اطراف مرکز شهر در نظر دارد که تا سال ۲۰۴۰ میلادی به پایان می‌رسد. این شهر از قرن چهاردهم میلادی برنامه‌ریزی عالی شهری داشته است و به نظر می‌رسد که این روند ادامه‌دار باشد.

شهرهایی با بهترین برنامه‌ریزی در جهان

رستون، ویرجینیا

شهر رستون از دهه ۱۹۶۰ برای یافتن روش‌هایی برای شهرنشین کردن جوامع حومه، از نوآوری و ابتکار بهره برده است. از آنجایی که میزان شهرنشینی و ارتباط بین مناطق مختلف و حومه‌ای در این شهر بر اساس طرح‌های صحیح شهری افزایش پیدا کرده است، جزء شهرهایی با بهترین برنامه‌ریزی دسته بندی شده است. با وجود این که شهر رستون مشکلات اولیه زیادی داشته است، اما به یک شهر موفق در زمینه برنامه‌ریزی و طراحی شهری تبدیل شده است این موضوع نشان می‌دهد که چگونه می‌توان شهر و حومه شهر را به یکدیگر متصل کرد و فضاهای عمومی را دور از مراکز شهر ایجاد کرد.

شهرهایی با بهترین برنامه‌ریزی در جهان

لندن، انگلستان

در آستانه المپیک تابستان لندن در سال ۲۰۱۲، برنامه‌ریزان شهری تصمیم گرفتند اقدامات متفاوتی بکنند. پیش از آن اجرای پروژه‌های زیرساختی بازی‌های المپیک بسیار پرهزینه و بی‌نتیجه بود و از آنجایی که بسیاری از مناطق دیگر در این زمینه با شکست مواجه شده بودند، موفقیت برنامه‌ریزی شهری لندن نیز قطعی نبود، با وجود این طراحی درست زیرساخت‌های المپیک لندن، باعث تغییرات بنیادی در این شهر شد. در آستانه المپیک، دهکده‌ای در شرق لندن بنا شد که داخل آن چندین ورزشگاه، استادیوم و حتی زمین هندبال وجود داشت و به همین علت اقتصاد این منطقه به طور چشمگیری رونق یافت. این اتفاق نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی صحیح شهری می‌تواند آینده یک شهر را به طور چشمگیری تحت تأثیر قرار دهد.

شهرهایی با بهترین برنامه‌ریزی در جهان

نیویورک، ایالات متحده آمریکا

نیویورک با توجه به بازسازی موفق پارک خطی High Line جزو شهرهایی با بهترین برنامه‌ریزی دسته‌بندی شده است. با وجود این که از بین بردن جاده‌های مرتفع در نیویورک در قرن نوزدهم به راحتی امکان‌پذیر بود و ایده تبدیل آن‌ها به باغ‌های مرتفع در ابتدا بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسید. با این حال، برنامه‌ریزی صحیح این منطقه آنچنان موفق پیش رفت به طوری که برآورد می‌شود طی پنج سال آینده، High Line بازدید کنندگان بیشتری نسبت به مجسمه آزادی داشته باشد. شهرهای دیگر در تلاش هستند موفقیت High Line را بازآفرینی کنند.

شهرهایی با بهترین برنامه‌ریزی در جهان

یوجین، ایالت اورگن

یوجین به عنوان پنجمین شهر سبز آمریکا شناخته می‌شود و به ما یادآوری می‌کند که برنامه‌ریزی عالی شهری موضوعی فراتر از استفاده آسان از وسایل حمل و نقل عمومی و ایجاد فضاهای عمومی است. یک شبکه برق عمومی نوآورانه در این شهر وجود دارد که ۸۵ درصد انرژی خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین می‌کند و حتی انرژی مورد نیاز منازلی را که پنل‌های خورشیدی نصب کرده‌اند فراهم می‌کند. این شهر به طور بسیار باورنکردنی زیست‌پذیر است و همواره ساکنان جدیدی از سراسر کشور را جذب می‌کند. یکی از نکات جالب در این شهر این است که به راحتی می‌توان با استفاده از دوچرخه و وسایل حمل و نقل هیبریدی به سراسر آن دسترسی داشت.

شهرهایی با بهترین برنامه‌ریزی در جهان

کد خبر 474697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.