تلاش سازمان بورس برای بازگرداندن شاخص

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها می‌توان به تصمیماتی که سازمان بورس و اوراق بهادار برای حمایت از این بازار اتخاذ کرد اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز جمعه هفته گذشته هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار جلسه فوق العاده ای با حضور رئیس جدید تشکیل داد که خروجی آن تصمیمات جدیدی برای بهبود بخشیدن به وضعیت بورس بوده است.

بر این اساس، در گام نخست و به منظور حمایت از بازار سرمایه و تقویت طرف تقاضا، به صندوق توسعه بازار سرمایه اجازه داده شد تا سقف سه هزار میلیارد تومان نسبت به تأمین مالی از طریق انتشار اوراق اختیار فروش تبعی سهام اقدام کند. همچنین ضریب تعدیل سهام و حق تقدم آن در معاملات اعتباری از ۴۵ درصد به ۶۰ درصد افزایش یافت.

بر اساس مصوبه روز شنبه (۱۸ بهمن ماه) جلسه شورای عالی بورس دامنه نوسان بالا به مثبت ۶ و دامنه پایین نوسان به منفی دو تغییر کرد همچنین در این جلسه در رابطه با حجم مبنا و در رابطه اختیار اوراق فروش به سهام دار افزایش اعتبار کار گزاری‌ها به ۶۰ درصد تصمیم گیری شد.

ایمان کرمی، کارشناس بازار سرمایه در روز یکشنبه (۱۹ بهمن) بازار را اینگونه تحلیل کرد: تغییر دامنه نوسان از لحاظ بنیادی تغییراتی را در وضعیت شرکت‌ها ایجاد نمی‌کند بلکه کاهش دهنده ریسک معاملات روزانه است؛ این تصمیم برای اهالی بازار خوش درخشید به صورتی که از فشارهای فروش کاسته شد و تقاضا برای بازار افزایش پیدا کرد و شاهد افزایش صف‌های خرید نمادهای بازار بودیم.

همچنین شاهین احمدی، دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز در این رابطه گفته است: تجربه دامنه نوسان نامتقارن در بورس‌های جهانی وجود دارد. برای مثال دامنه نوسان در بورس شنزن در سال‌های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ یک بار با مثبت یک و منفی پنج و یک بار با منفی دو و مثبت پنج نامتقارن شد. در کشورهای حوزه خلیج فارس هم در سال گذشته به دلیل شرایطی که کرونا ایجاد کرد، این اتفاق در کشورهایی مانند کویت و ابوظبی افتاد.

این تحلیلگر بازار سرمایه در مورد وضعیت بورس تا پایان سال گفت: ابهامات در بازار باید برطرف شود. در حال حاضر وضعیت مذاکره با آمریکا، قیمت دلار، قیمت گذاری فولاد، خودرو و سیمان و غیره در ابهام قرار دارند و تا این ابهام برطرف نشود بازار همین وضعیت را خواهد داشت. البته باید گفت بازار کاهش چندانی نخواهد داشت و شاخص بیشتر از این میزان کاهش نخواهد یافت.

روز دوشنبه (۲۰ بهمن) رئیس سازمان بورس اظهار کرد که دامنه نامتقارن منفی ۲ و مثبت ۶ درصدی را رصد خواهیم کرد و اگر شرایط مساعد باشد به دنبال حذف دامنه نوسان هستیم؛ همچنین دامنه نوسان صندوق‌های سرمایه گذاری به مثبت ۱۰ درصد و منفی ۴ درصد تغییر کرد.

به گفته ایمان کرمی، کارشناس بازار سرمایه، تابلوی زرد بازار پایه فرابورس نیز به منفی ۲ و مثبت ۳ تغییر کرد و سایر بازار تغییراتی نداشته اند؛ وجود دامنه نوسان همانند قیمت گذاری دستوری است و باعث می‌شود شوک‌ها روانی در مدت زمان بیشتری اتفاق بیافتد و ساختارهای اصلاحی را طولانی کند.

به عقیده وی به طور مثال صف فروش یک نماد شکل می‌گیرد و عده‌ای تصمیم به فروش دارند این افراد ممکن است فردا مجدد در صف‌های فروش قرار گیرند و این رفتار در روزهای مختلف شکل بگیرد لذا برای تخلیه هیجان باز بودن دامنه نوسان یکی از موارد مهم است و به صورت کلی در صورت باز بودن دامنه نوسان فعالیت بازارگردان ها نیز باید مشخص‌تر و کامل‌تر باشد که قیمت یک نماد از محدوده ارزش ذاتی آن نوسان بیش از حد نداشته باشد؛ طبق صحبت‌های رئیس سازمان بورس گفته شده که دستورالعمل بازارگردانی نیز قرار است اصلاح شود.

مهدی رادان، دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داد تغییر دامنه نوسان را اینگونه تحلیل کرد که به باور گروهی از فعالان بازار اعلام تصمیم سازمان بورس مبنی بر اعمال دامنه نوسان نامتقارن ۶+ تا ۲- برای معاملات سهام از روز شنبه ۲۵ بهمن در بهبود قیمت سهام طی سه روز اخیر مؤثر بوده است؛ تغییر دامنه نوسان معاملات سهام موجب بروز موجی از واکنش‌های پسا تصمیمی در بازار گردید و مطابق معمول تصمیم گیران سازمان بی توجه به لزوم بها دادن به خرد جمعی در اتخاذ تصمیماتی که بر دارایی تک تک فعالان بورس اثر گذار است، قیم مآبانه اقدام به ابلاغ نظرات کردند.

رادان معتقد است محدود بودن دامنه نوسان قیمت به ۲- درصد منجر به افزایش رقابت جهت فروش سهام در زمان اصلاح، بیشتر شدن تصمیمات هیجانی و در نتیجه سنگین شدن صف‌های فروش از سویی و بی رغبتی سرمایه گذاران جدید به خرید سهام با توجه به انتظار جهت کاهش قیمت در روزهای آتی می‌گردد. به عبارتی دیگر اگر جلوگیری از اصلاح قیمت سهام با محدود کردن دامنه نوسان تصمیمی اثر بخش است می‌توان پیشنهاد داد حد پایین قیمت روزانه سهام به صفر درصد محدود شود تا سهام چاره‌ای جز افزایش قیمت نداشته باشند.

رئیس سازمان بورس در دفاع از تصمیم اخذ شده اشاره به موقت بودن آن دارد و اظهار می‌کند هر گاه شرایط اقتصادی از ثبات بیشتری برخوردار باشد امکان افزایش دامنه نوسان و حتی حذف آن وجود خواهد داشت. مدیر بانکی بازار سرمایه در حواله تصمیم صحیح به وقت گل نی بیان نداشته است که ثبات مد نظر ایشان چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد و مشخصاً در پنج دهه گذشته چه زمانی اقتصاد ایران از ثبات کافی برخوردار بوده است؟ حافظه تاریخی فعالان اقتصادی در کشور مملو از خاطره تصمیماتی است که به نام موقت اخذ شده و تا سال‌ها گریبانگیر ایشان بوده است.

کد خبر 474447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.