تبیین مهم‌ترین اولویت‌های بودجه ۱۴۰۰ یزد/تلاش برای کاهش معضلات زیست‌محیطی

عضو شورای شهر یزد، از رویکردهای محیط زیستی، طرح هوشمندساری، زیباسازی شهر، تامین منابع آب و مدیریت پسماند و تفکیک زباله به عنوان مهم‌ترین اولویت‌های بودجه پیشنهادی ۱۴۰۰ شهرداری یزد نام برد.

ونوس عامری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص اولویت بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری یزد که هفته جاری به شورای شهر تقدیم شد، اظهار کرد: رویکردهای محیط‌زیستی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های بودجه امسال است تا مشکلاتی که فرآیندهای صنعتی‌شدن برای شهرها ایجاد کرده‌اند کاهش پیدا کند.

وی افزود: سهم خوبی از بودجه برای مدیریت پسماند و تفکیک زباله در نظر گرفته شده و مباحث فرهنگی و اجتماعی نیز از دیگر اولویت‌های بودجه شهرداری یزد است تا به‌وسیله آن بتوان سطح زندگی شهروندان را ارتقا بخشید.

عضو شورای اسلامی شهر یزد با بیان اینکه تأمین منابع آبی دیگر از اولویت‌های شهرداری است، ادامه داد: با توجه به وضعیت کنونی باید برای آبیاری و حفظ فضای سبز از پساب‌ها و چاه‌ها استفاده کنیم تا آب شرب برای استفاده شهروندان ذخیره شود که اقدامات در این خصوص نیز به‌طور ویژه در بودجه پیشنهادی گنجانده شده است.

وی اضافه کرد: طرح هوشمندساری شهر که به کیفیت زندگی شهروندان کمک می‌کند و زیباسازی شهر نیز از دیگر اولویت‌های بودجه سال آینده است.

عامری با بیان اینکه این موارد با تاکید شورا در بودجه پیشنهادی لحاظ شده، خاطرنشان کرد: بودجه سال ۱۴۰۰ به تازگی تقدیم شورا شده و اعضا مشغول بررسی آن هستند بنابراین اولویت‌های مدنظر شورا پس از بررسی در کمیسیون‌های مختلف، هنگام تصویب در صحن شورا به‌طور کامل مشخص خواهد شد.

افزایش ۳ برابری بودجه شهرداری در دوره پنجم

وی با اشاره به جزئیات بودجه پیشنهادی ۱۴۰۰ شهرداری یزد، اظهار کرد: بودجه امسال نسبت به مصوبه بودجه اسفندماه ۹۸ رشد ۵۰ درصدی داشته است و اگر در مقایسه با متمم بودجه که در طول سال تصویب شده بررسی کنیم، بودجه ۱۴۰۰ افزایش ۳۰ درصدی داشته است.

عامری افزود: مبلغ بودجه پیشنهادی یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است اما به اعتقاد من ظرفیت و قابلیت یزد بیشتر از این است و توانایی‌های بیشتری در این شهر برای کسب درآمد وجود دارد.

عضو شورای شهر یزد تصریح کرد: از ابتدای شورای پنجم تاکنون رقم بودجه شهرداری سه برابر شده است و امیدوارم همچنان این شیب ادامه دار باشد تا شهرداری بتواند منابع خوبی را جذب و خدمات بهتری را به مردم ارائه کند.

وی تصریح کرد: بخشی از بودجه از منابع پایدار شهرداری تأمین می‌شود که شامل عوارض، تعرفه خدمات، منابع عمومی، تملک‌ها و تسهیلات است.

عامری با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و افزایش هزینه‌ها، سهم هزینه‌های جاری را هرساله افزایش می‌دهد، گفت: با وجود این، ۷۰ درصد بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۰ عمرانی و ۳۰ درصد آن جاری است و شاهد سهم زیاد بودجه‌های عمرانی در شهر خواهیم بود.

افزایش بودجه فشار مضاعف به مردم وارد نمی‌کند

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش بودجه شهرداری به مردم فشار نمی‌آورد؟، ادامه داد: سعی داشته‌ایم این فشار را از دوش مردم کم کنیم که در همین راستا در بخش عوارض دقت زیادی شده و همین موضوع سبب شده حداکثر ۲۰ درصد افزایش را در تعرفه‌های عوارض شهرداری شاهد باشیم تا به مردم فشار مضاعفی وارد نشود.

عضو شورای اسلامی شهر یزد خاطرنشان کرد: سعی شده شهرداری از راه‌های دیگر از جمله سرمایه گذاری، فروش دارایی‌های سرمایه‌ای، اخذ تسهیلات و کمک‌های ملی منابع خود را افزایش دهد.

وی درخصوص میزان تحقق بودجه ۹۹ شهرداری گفت: در شش ماهه دوم سال شاهد تحقق بیشتری از بودجه بودیم و تحقق آن شیب مناسبی داشته است که امیدوارم این اتفاق برای بودجه سال آینده نیز رخ دهد تا بتوانیم از طریق منابع، بودجه را محقق کنیم.

عامری تصریح کرد: در مجموع هنگام بررسی پروژه‌های عمرانی شهر، مسئولان خزانه همواره اعلام کرده‌اند که هیچ کسری وجهی در این خصوص وجود ندارد و مدیریت شهری موضوعات مالی را به حد مطلوبی مدیریت کرده است.

کد خبر 474352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.