نظر رهبر انقلاب در مورد توهین به مسئولان چیست؟

در روز ۲۲ بهمن ۱۳۹۹، در جریان برگزاری مراسم راهپیمایی بزرگداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در اصفهان، ویدئویی در فضای مجازی دست به دست شد که در آن، افرادی سوار بر وسیله نقلیه خود، برای رئیس جمهور کشور آرزوی مرگ می‌کردند که با واکنش بسیاری از مقامات روبه‌رو شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، توهین به مقامات کشوری نخستین بار نیست که رخ می‌دهد و مسبوق به سابقه است و با اینکه رهبر انقلاب بارها نسبت در مورد چنین اتفاقاتی هشدار و تذکر داده‌اند، اما گویا، عده‌ای قصد عمل به رهنمودهای رهبری را ندارند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب مکرر درباره برهم زدن سخنرانی‌ها و شعار دادن گروه‌هایی علیه مسؤولان کشور تذکراتی داده‌اند. یکی از مهمترین گلایه‌های رهبری از برخی اقدامات خودسرانه، در خرداد ماه سال ۱۳۸۹، در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) و یک سال پس از اتفاقات سال ۸۸ است. ایشان در این مراسم با قرائت آیه «یا ایّها الّذین امنوا اتّقوا اللَّه و قولوا قولا سدیداً» مسئله قول سدید را مطرح کرده و فرمودند: "من می‌خواهم عرض بکنم به جوانان عزیزمان، جوان‌های انقلابی و مؤمن و عاشق امام (ره) که حرف می‌زنند، می‌نویسند، اقدام می‌کنند؛ کاملاً رعایت کنید. این جور نباشد که مخالفت با یک کسی، ما را وادار کند که نسبت به آن کس از جاده حق تعدی کنیم، تجاوز کنیم، ظلم کنیم. درباره زیدی که شما او را قبول ندارید، دو جور می‌شود حرف زد؛ یک جور آنچنانی که درست منطبق با حق است، یک جور هم آنچنانی که در آن آمیزه‌ای از ظلم وجود دارد. این دومی بد است، باید از آن پرهیز کرد. درست همانی که حق است، صدق است و شما در دادگاه عدل الهی می‌توانید راجع به آن توضیح دهید، بگویید، نه بیشتر. "

تذکر دیگر رهبر انقلاب پس از برهم زدن سخنرانی رئیس مجلس در سال ۱۳۹۱ بود که ایشان در دیدار مردم آذربایجان شرقی، نسبت به این اتفاق واکنش نشان داده و فرمودند: "این کارهایی که در قم اتفاق افتاد، بنده با این جور کارها مخالفم. آن کارهایی که در مرقد امام اتفاق افتاد، بنده با این جور کارها مخالفم. بارها به مسئولین و کسانی که می‌توانند جلوی این موارد را بگیرند، تذکر داده‌ام. آن کسانی که این کارها را می‌کنند، اگر واقعاً حزب‌اللّهی و مؤمن‌اند، خب نکنند. می‌بینید که تشخیص ما این است که این کارها به ضرر کشور است، این کارها به نفع نیست. با احساساتشان راه بیفتند اینجا، آنجا، علیه این شعار بدهند، علیه آن شعار بدهند؛ این شعار دادن‌ها کاری از پیش نمی‌برد. این خشم‌ها را، این احساسات را برای جای لازم نگه دارید. در دوران دفاع مقدس اگر بسیجی‌ها می‌خواستند همین طور بروند یک جایی، طبق میل خودشان حمله کنند که خب پدر کشور در می‌آمد. نظمی لازم است، انضباطی لازم است، مراعاتی لازم است. اگر چنانچه به این حرف‌ها اعتنایی ندارند، آنها که خب حسابشان جداست؛ اما آن کسانی که به این حرف‌ها اعتنا دارند و مقیدند که برخلاف موازین شرع حرکت نکنند باید مراقبت کنند، از این کارها نکنند. "

بار دیگر و در تیرماه ۱۳۹۹، حضرت آیت الله خامنه‌ای در ارتباط تصویری با نمایندگان در مجلس شورای اسلامی در واکنش به برخی توهین‌ها به دولت و تهدید به استیضاح رئیس جمهور فرمودند: "روابط مجلس با دولتمردان باید مطابق قانون و شرع باشد، یعنی سوال و تفحص به عنوان حق مجلس وجود داشته باشد، اما توهین و دشنام و نسبتِ بدون علم به دولتمردان به هیچ وجه جایز نیست و برخی از این نسبت‌ها حرام شرعی است. حضور وزرا در یک ماه اول آغاز به کار مجلس و ارائه گزارش از شرایط کشور، کار بسیار خوبی بود اما نباید به وزرا توهین شده یا تهمتی زده شود. از برخوردهای احساسی و غیرمنطقی پرهیز شود و بیان دیدگاه و نظر مخالف متین، خردمندانه، قوی و قابل توجیه باشد. "

رهبر معظم انقلاب اسلامی در آبان‌ماه ۱۳۹۹ نیز در دیدار حضوری با رئیس جمهور و اعضای ستاد ملی مقابله با شیوع کرونا، با انتقاد شدید و صریح از اقدام برخی‌ها در برخورد با دولت و رئیس جمهور و هتک حرمت وی، فرمودند: "هتک حرمت حرام است و انتقاد با هتک حرمت تفاوت دارد ضمن اینکه امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به همکاری و اتحاد و انسجام نیاز دارد؛ اگرچه در میان این برادران، افراد خوبی هم هستند، اما این کار غلط بود و این موضوع را به طور صریح اعلام می‌کنم. "

رهبر انقلاب انتقاد را غیر از هتک حرمت دانستند و افزودند: "هتک حرمت در میان مردم حرام است و نسبت به مسئولان بیشتر، بخصوص در میان مسئولان سطح بالای کشور. ممکن است انتقاد درستی داشته باشید، انتقاد کنید اشکالی ندارد، اما انتقاد با اهانت و هتک حرمت متفاوت است. این گونه رفتارها و هتک حرمت، روش آمریکایی‌ها است که در مناظره‌ها و کارهای مطبوعاتی، خود را در دنیا رسوا کرده‌اند؛ تا جایی که یک شخصیت برجسته سیاسی آنها می‌گوید، دنیا با هراس و تحقیر به ما نگاه می‌کند. باید حرمت رؤسای سه قوه و مسئولان کشور که در عرصه خدمت رسانی به مردم هستند، حفظ شود. روش ما اسلامی و قرآنی است، یعنی انتقاد بیان می‌شود اما افراد هتک حرمت نمی‌شوند. باید حرمت رؤسای سه قوه و مسئولان کشور که در عرصه خدمت رسانی به مردم هستند حفظ شود. "

کسانی که ادعای ولایتمداری، انقلابی‌گری و دفاع از ارزش‌ها دارند، بیش از دیگران باید به رعایت ارزش‌های انسانی و اخلاقی و اسلامی حساس باشند، اما متأسفانه عده‌ای، انقلابی‌گری را در فحاشی و هتک حرمت و تهمت زدن می‌دانند و هیچ توجهی به صحبت‌های صریح رهبر انقلاب در برهه‌های مختلف کشور ندارند.

این افراد فکر می‌کنند اگر همه حریم‌های اخلاقی را شکستند و با رکیک‌ترین الفاظ به مقام دوم کشور توهین کردند، شجاع محسوب می‌شوند؛ در حالی که این شجاعت نیست و همانطور که بین انتقاد و توهین فرق هست، بین شجاعت و توهین هم تفاوت وجود دارد.

کد خبر 474316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.