۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
حقایقی جالب در مورد مصر باستان

مصر دارای یکی از بزرگترین تمدن‌های تاریخ باستان به شمار می‌رود که قرن‌ها پیش از سایر نقاط دنیا از یک جامعه پیشرفته برخوردار بوده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مصر باستان از اولین تمدن‌های جهان به حساب می‌آید که از زبان نوشتاری برخوردار بوده است. مردم این کشور از زمان‌های دور تا امروز نوآوری‌های زیادی کرده‌اند که امروزه نیز در زندگی همه ما ترویج دارد. به عنوان مثال، کفش‌های پاشنه بلند، ابزارهای جراحی، خمیردندان و تقویم ۳۶۵ روزه از مهم‌ترین اختراعات مردم مصر به شمار می‌رود که همچنان در سراسر جهان کارآیی دارد. کشور مصر از تاریخی غنی و بسیار جالبی برخوردار است به طوری که مردمانی را از هر نقطه جهان به مطالعه آن برانگیخته است، با این حال، حقایق جالبی از زمان باستان این کشور بر جا مانده که ممکن است از دید بسیاری از افراد اهل مطالعه پنهان مانده باشد.

مصری‌ها از اولین مردم جهان با توانایی خواندن و نوشتن

مردم مصر در کنار ساکنان بین‌النهرین از جمله اولین مخترعان خواندن و نوشتن در جهان به شمار می‌روند که برای اولین بار در سال ۶ هزار قبل از میلاد مسیح، از تصویرنگارها برای انتقال منظور خود بهره گرفتند. آن‌ها به تدریج علائم دیگری افزون بر تصاویر، به زبان نوشتاری خود اضافه کردند و حروفی شبیه به الفبای امروزی این کشور به وجود آوردند. هیروگلیف ‏ یا نوشته هیروگلیفی، نوعی نوشتار در مصر باستان، هم اینک نیز در بسیاری از آثار تاریخی این کشور به چشم می‌خورد و گردشگران زیادی را برای بازدید به سمت خود جذب می‌کند.

حقایقی جالب در مورد مصر باستان

امضای اولین توافقنامه تاریخ

معاهده صلح مصری_هیتی یا پیمان جاویدان که با نام پیمان کادش هم شناخته می‌شود، اولین قرارداد تاریخ جهان به شمار می‌رود که بین پادشاهان کشور مصر و هیتی امضا شد. این توافقنامه که در منابع فارسی با نام معاهده مروارید آورده شده است تنها معاهده از خاور نزدیک باستان است که در سال ۱۲۶۹ قبل از میلاد، به منظور برقراری صلح بین دو کشور امضا شد. پیش از این توافقنامه، مردم مصر و هیتی‌ها به مدت زیادی در مبارزه با یکدیگر به سر می‌بردند که پس از قربانی شدن جمعیت زیادی از دو منطقه، سران برای ایجاد صلح و حتی کمک به یکدیگر در مقابل حملات احتمالی در آینده، به توافق رسیدند.

وقوع اولین اعتصاب کارگری در کره خاکی

مورخان از این نظر که مصر میزبان اولین اعتصاب جهان از سوی طبقه کارگر این کشور بوده است اتفاق نظر دارند. در واقع شواهد تاریخی حاکی است که در سال ۱۱۵۹ قبل از میلاد مسیح، یعنی در دوران حکومت رامسس سوم، جمعیت زیادی از مردم به عنوان برده بکارگیری می‌شدند، که برخی از آن‌ها به اعتصابات گروهی و سرپیچی از انجام کار پرداختند. در آن زمان حاکم مصر از پرداخت دستمزد وعده داده شده به کارگرها خودداری کرد و همین امر باعث شد بسیاری از افرادی که مشغول ساخت مقبره‌ها بودند، فعالیت خود را نیمه کاره رها کنند و در معابر مرکز شعار "ما گرسنه هستیم" سر دهند.

حقایقی جالب در مورد مصر باستان

اهرم‌های مصر را بردگان نساخته‌اند

بسیاری از مردمی که با تاریخ مصر آشنا هستند و حتی مورخان زیادی بر این باورند که برده‌های باستان، اهرم‌های مصر را مانند سایر مقبره‌ها و بناهای تاریخی احداث کرده‌اند. با این حال کشفیات اخیر نشان می‌دهد که این نگرش اشتباه است و کارگران معمولی از خانواده‌های فقیر به ازای دریافت دستمزد این گنجینه‌های ارزشمند را بنا کردند. سازندگان اهرم‌های مصر از احترام زیادی از جانب امپراطوری و سایر مقامات باستان کشور برخوردار بودند و حتی جسد بسیاری از آن‌ها به نشان احترام، پس از مرگ، از بین معبد فرعون‌های باستان و اهرم‌ها عبور داده می‌شد و سپس دفن می‌شد.

زنان مصر از حقوقی برابر با مردان برخوردار بودند

اگرچه در زمان‌های قدیم، زنان در بسیاری از نقاط دنیا از ارزشی حتی کمتر از اشیا برخوردار بودند، اما زنان مصری از نظر احترام و منزلت، در جایگاهی برابر با مردان قرار داشتند. درست است که مصر باستان دارای تمدنی مردسالار بود، اما زنان نیز همچون مردان می‌توانستند به خرید و فروش اموال، حضور در معاهدات قانونی و رسیدن به مقامات بالا بپردازند. علاوه بر این، زنان مصر باستان از حق طلاق و ازداوج دوباره برخوردار بودند و در صورت جدا شدن از همسران خود می‌توانستند مدعی حقوق خود شوند. احترام به زنان و برابری آنان با مردان تا حدودی به عقاید مذهبی آن‌ها مربوط می‌شد، با این حال عرف جامعه نیز نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کرد.

حقایقی جالب در مورد مصر باستان

کد خبر 474250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.