۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
شهرهای گمشده تاریخ

شهرهای بسیاری در طول تاریخ ظهور پیدا کرده و سپس ناپدید شده‌اند؛ اینکه چرا بعضی از تمدن‌ها به مرور زمان، اما برای همیشه از بین رفته‌اند، به عوامل مختلفی نظیر تغییرات آب و هوا، جنگ‌ها و حوادث طبیعی بستگی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پیدایش شهرها به زمان‌های بسیار دور باز می‌گردد با این حال، تاریخ دقیقی از ظهور اولین شهر در کره خاکی وجود ندارد. اگرچه مورخان شواهد متعددی از پیدایش قدیمی‌ترین شهرها ارائه داده‌اند، اما به دلیل نبود یافته‌های باستان‌شناسی، باز هم با اطمینان نمی‌توان گفت کدام شهر برای اولین بار میزبان بشر بوده است. البته چیزی که در این بین بر هیچ کس پوشیده نیست اینکه شهرهای بسیاری در طول تاریخ ظهور پیدا کرده و سپس ناپدید شده‌اند؛ اینکه چرا بعضی از تمدن‌ها به مرور زمان، اما برای همیشه از بین رفته‌اند، به عوامل مختلفی نظیر تغییرات آب و هوایی، جنگ‌ها و حوادث طبیعی بستگی دارد. امروزه بسیاری از شهرهای باستانی به طور کامل ناپدید شده است و مورخان تنها بر اساس دست‌سازه‌های بشری به وجود آن‌ها در زمان‌های قدیم پی می‌برند. بدون شک آگاهی از وجود تمدن‌های قدیمی که به مرور زمان محو شده‌اند می‌تواند برای افراد دوستدار فرهنگ و تاریخ بسیار جذاب باشد.

شهرهای گم‌شده در تاریخ

پترا

پترا، نامی یونانی به معنای سنگ و صخره است که در زمان‌های گذشته به پایتخت نبطی‌ها، قومی ساکن در شمال خلیج عقبه و شمال خاوری شبه‌جزیره سینا در کشور مصر، نسبت داده شده بود. این مکان که امروزه در جنوب کشور اردن واقع شده است، از حدود هفت هسوزار قبل از میلاد مسیح ساکنانی را در خود جای داده بود اما سه هزار سال بعد، در پی سکونت مردم نبطی رسماً به یک شهر بزرگ تبدیل شد. پس از گذشت مدت زمانی کوتاه از پیدایش پترا، این شهر از اهمیت بسیار بالایی در میان مردم منطقه برخوردار شد چرا که در مسیر تجارت‌های مهم آن زمان قرار داشت. در واقع، تمام تاجرانی که از روم، یونان، مصر، هند، ایران و چین به تجارت می‌پرداختند باید به ناچار از دره پترا عبور می‌کردند تا خود را به مقصد نهایی برسانند. شهر پترا حلقه اتصال بین تمدن سرزمین بین‌النهرین، سرزمین شام، مصر و شبه جزیره عربستان به شمار می‌رفت و با در دست گرفتن زمام راه‌های تجارتی مناطق اطراف، رونق خاصی را برای شهروندان به ارمغان آورده بود.

امپراطوری روم در سال ۱۰۶ میلادی پترا را به حکومت خود در آورد که همین امر باعث شد مسیرهای تجاری شهر تغییر پیدا کند و پترا فرصت‌های ارزشمند خود را به مرور از دست بدهد. چند قرن بعد، زلزله مهیبی شهر قدیمی پترا را به طور قابل توجهی ویران کرد و در نتیجه تمام ساکنانی که از این واقعه جان سالم به در برده بودند، آنجا را برای همیشه ترک کردند. یوهان لودویگ بورکارت، از جهانگردها، جغرافیدانان و مستشرقان اهل سوئیس، در سال ۱۹۱۲ با مشاهدات خود به وجود و تاریخچه شهر پترا دست یافت.

شهرهای گم‌شده در تاریخ

ماچو پیچو

ماچو پیچو یا ماچو پیکچو، شهری بسیار قدیمی در دره مقدس اروباما، واقع در کشور پرو است که به مدت چندین قرن از دید مورخان پنهان مانده بود. در واقع، پس از ناپدید شدن این شهر تا سال ۱۹۱۱ کسی از وجود ماچو پیچو خبر نداشت اما پیدایش دوباره شهر، آن را در لیست میراث جهانی یونسکو قرار داد. ماچو پیچو که به "شهر گم‌شده اینکاها" (یک امپراطوری از مردم سرخ‌پوست آمریکای جنوبی) نیز شهرت دارد از سطح زمین قابل دیده شدن نیست چرا که در بالای کوهی بسیار بلند واقع شده و اطراف آن را زمین‌های کشاورزی بی‌شمار فرا گرفته است.
دیوارهای سنگی جلا داده شده، مطابق با معماری اینکاها، شهر گم شده ماچو پیچو را در خود محصور کرده و معابد بسیاری را در خود جای داده است. معروف‌ترین سازه شهر معبد خورشید نام دارد که اتاق بزرگی با سه پنجره بزرگ است و منطقه مقدس ماچو پیچو به شمار می‌رود. ساکنان شهر گم‌شده اینکاها در حدود سال ۱۵۵۰ میلادی به پیروی از امپراطوری اسپانیا، آن را برای همیشه ترک کردند و ماچو پیچو تا سال ۱۹۱۱ همچنان شهری ناپدیدشده باقی ماند.

شهرهای گم‌شده در تاریخ

پمپئی

از زمان‌های بسیار دور تا به امروز، داستان‌های بسیاری از تراژدی پمپئی به طور نسل به نسل در میان مورخان و مردم نقل شده است. تاریخ حاکی است که در بیست و چهارم اوت سال ۷۹ پس از میلاد مسیح، آتشفشان کوه وزوو که از فعال‌ترین آتشفشان‌های فعال ایتالیا به شمار می‌رود، فوران کرد و شهروندان تیره‌بخت پمپئی را در خود سوزاند. در مدت زمانی بسیار کوتاه، شهر در خاکستر و دود پوشیده شد و حدود ۱۶ هزار نفر از مردم به یکباره نابود شدند. حکایت‌های بسیاری در مورد علت ناپدید شدن شهر پمپئی و ساکنانش وجود دارد؛ برخی از مورخان استدلال می‌کنند که فوران آتشفشان و ریخته شدن گدازه‌ها روی شهر و شهروندان باعث پنهان شدن پمپئی و نابود شدن ساکنانش شده است، برخی ادعا کرده‌اند که مردم بر اثر گرمای ناشی از گدازه‌ها جان خود را از دست داده‌اند، حال آنکه برخی نیز بر این باورند که استشمام خاکسترهای آتشفشان باعث خفه شدن ساکنان شهر شده است. با این حال، واقعیتی که همه مورخان در مورد آن توافق نظر دارند اینکه، پمپئی به مدت هزار و ۵۰۰ سال زیر خاکسترها پنهان مانده و این شهر زیبای ایتالیایی به دست فراموشی سپرده شده بود تا اینکه در قرن هجدهم، اولین شواهد مبنی بر وجود پمپئی آشکار شد.

شهرهای گم‌شده در تاریخ

کد خبر 474193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.