با نشانه‌های جدید اعتیاد آشنا شوید

مدیر کل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مخدرهای جدید به روانگردان و محرک‌ها معروفند، برخلاف سایر مخدرها باعث ایجاد نشاط و سرخوشی می‌شوند.

به گزارش ایمنا، سعید صفاتیان اظهار کرد: در دهه‌های اخیر، تمام مصرف کنندگان مواد مخدر، دائماً از زندگی عادی به دور بودند، یعنی همیشه در حالت خستگی، خواب آلودگی و سستی قرار داشتند، با ظهور محرک‌ها و روانگردان‌ها باید تصورات ما نیز نسبت به مواد مخدر تغییر کرده و آموزش به خانواده‌ها جدی تر گرفته شود.

وی افزود: به همین دلیل قاچاقچیان با عرضه مخدرهای جدیدی به نام روانگردان‌ها یا محرک‌ها، باعث شدن مصرف این مخدرها عوارض متفاوت‌تری داشته باشد.

حس شادابی و نشاط کاذب روانگردان‌ها

مدیر کل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: حدود ۱۵ سالی است که مخدرهای جدیدی در دنیا به نام‌های روانگردان توسط قاچاقچیان عرضه شده‌اند و متأسفانه نوجوانان و جوانان تمایل بیشتری به استفاده از آن‌ها دارند.

وی تصریح کرد: روانگردان‌ها، محرک‌هایی هستند که برعکس سایر مخدرها، به افراد حس شادابی و نشاط کاذبی می‌دهند. به طوری که افراد با مصرف آن می‌توانند یک شبانه روز بدون هیچ استراحتی، با سرحالی بیدار بمانند.

این فعال حوزه اعتیاد اظهار کرد: در واقع شیمی دانی که این مخدرها را تولید کرده؛ با بررسی جامعه متوجه شده مخدری مانند تریاک، نشاط را از افراد می‌گیرد که این مسئله برای هیچ فردی خوشایند نیست، بنابراین با ایجاد محرک‌ها قصد داشته احساس سرخوشی به مصرف کنندگان خود بدهد.

صفاتیان گفت: مصرف کنندگان شیشه و گل، عوارض دیگری مانند توهمات را نیز دارند که اصلاً با معتادان قدیمی قابل قیاس نیستند.

خانواده‌ها بیشتر مراقب باشند

این پزشک درمان اعتیاد ادامه داد: بیشتر مصرف کنندگان محرک‌ها، جوانان هستند و چون تصور خانواده‌ها از اعتیاد قدیمی است ممکن است تا مدت‌ها متوجه اعتیاد فرزندان خود نباشند بنابراین در این زمانه خانواده‌ها باید بیش از بیش، مراقب فرزندان خود باشند.

وی افزود: باید فرهنگ سازی درباره اعتیاد تغییر یابد و تصوری که از خمودگی معتادان وجود دارد به سرخوشی بیش از حد تبدیل شود.

منبع: میزان

کد خبر 474148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.