بورس امروز ۲۱ بهمن + اخبار و وضعیت

مجموع شاخص کل بازار رشد ۱.۸ درصدی و شاخص کل هم وزن رشد ۰.۷ درصدی را تجربه کرد و مانند روز گذشته نشان از این است که سطح تقاضا برای نمادهای بزرگ‌تر بازار (به اصطلاح شاخص سازها) نسبت به نمادهای کوچک‌تر بازار بیشتر است ارزش کل بازار بورس ۴۸.۲۹۸.۰۵۶ میلیارد ریال و ارزش معاملات ۹۷ هزار میلیارد ریال است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز سه‌شنبه _۲۱ بهمن ماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند: در روز جاری شاخص کل با قدرت توانست از سطح ۱.۲۰۰ هزار واحدی عبور کند.

در روزهای جاری این سطح به عنوان یک مقاومت مهم برای معامله گران تلقی می‌شد و پس از عبور شاهد افزایش تقاضا در کلیت بازار بودیم شاخص کل با رشد ۲۱ هزار واحدی در سطح ۱.۲۱۴.۳۴۶ واحد قرار گرفت و شاخص کل هم وزن در روز گذشته منفی بود نیز مثبت شد و با رشد ۲۹۷۰ واحدی به سطح ۴۲۳ هزار واحد رسید.

در مجموع شاخص کل بازار رشد ۱.۸ درصدی و شاخص کل هم وزن رشد ۰.۷ درصدی را تجربه کرد و مانند روز گذشته نشان از این است که سطح تقاضا برای نمادهای بزرگ‌تر بازار (به اصطلاح شاخص سازها) نسبت به نمادهای کوچک‌تر بازار بیشتر است ارزش کل بازار بورس ۴۸.۲۹۸.۰۵۶ میلیارد ریال و ارزش معاملات ۹۷ هزار میلیارد ریال است.

در بازار فرابورس نیز شاهد رشد شاخص کل فرابورس بودیم که با رشد ۸۵ واحدی به سطح ۱۷.۵۳۹ واحد افزایش پیدا کرد، ارزش بازار اول و دوم معادل با ۱۲.۰۱۳.۶۴۹ میلیارد ریال و ارزش معاملات برابر با ۴۸.۴۵۵ میلیارد ریال بود.

از عوامل مؤثر بر سطح تقاضا برای بازار افزایش نرخ ارز (دلار) در بازار آزاد است که به محدوده ۲۴.۹۵۰ تومان افزایش پیدا کرده است؛ تأثیر پذیری نرخ فروش شرکت‌ها از تغییرات نرخ ارز منجر به افزایش نرخ فروش شرکت‌ها و در نتیجه افزایش درآمد آنها است لذا با افزایش نرخ ارز تقاضا برای کلیت بازار افزایش یافته و برای نمادهایی که نرخ فروش فروش آنها با نرخ ارز همبستگی دارد مانند فولاد مبارکه اصفهان و صنایع ملی مس تقاضا بیشتر افزایش یافته و شاهد تداوم صف‌های خرید این دسته نمادها هستیم.

نمادهای تأثیر گذار بر شاخص کل

۲۰ نمادهای با بیشترین تأثیر گذاری بر روند کلی شاخص کل عبارت اند از فولاد مبارکه اصفهان، فملی، تاپیکو، فارس، وغدیر، شپنا، خودرو، پارسان، فخوز، شستا، ومعادن، شبندر، وبملت، شتران، وپارس، خساپا، کچاد، کگل، شیران و کاوه است.

۱۰ نماد با بیشترین تأثیر مثبت در شاخص کل فرابورس عبارت اند از سپیدار، وسپهر، شاروم، کزغال، آریا، بگیلان، رافزا، کلر، شگویا و ذوب.

بررسی عملکرد تولید و فروش شرکت پتروشیمی شیراز با نماد شراز

این شرکت در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ توانسته است فروشی بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد ریال داشته باشد؛ همچنین بهای تمام شده این فروش معادل با ۲۰ هزار میلیارد ریال است.

شرکت در این بازه فعالیت توانسته است ۲۹ هزار میلیارد ریال سود ناخالص شناسایی کند و با کسر سایر هزینه‌ها میزان سود خالص شرکت برابر با ۲۳ هزار میلیارد ریال شده است.

شرکت طی ارائه گزارشی در خصوص پیش بینی سود برآورد کرده است که تا پایان سال ۱۳۹۹ می‌تواند ۷۲ هزار میلیارد ریال از محصولات خود را به فروش برساند و سود خالصی معادل با ۳۱ هزار میلیارد ریال کسب نمائید به عبارتی سود خالص هر سهم در دوره مالی ۱۳۹۹ برابر با .۶.۲۷۴ ریال خواهد بود.

با توجه به قیمت سهام شرکت در روز جاری که ۵۴.۰۰۰ می‌باشد نسبت پی بر ای (قیمت به سود هر سهم) این شرکت در محدوده ۸ تا ۹ واحد قرار می‌گیرد؛ لازم به ذکر است که شرکت در ۹ ماهه سال گذشته ۹ هزار میلیارد ریال سود شناسایی کرده است و این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۴۶ درصدی را تجربه کرده است.

همچنین در دوره مالی سال گذشته ۶۲۵ هزار تن و در سال جاری ۷۵۶ هزار تن از محصولات خود را به فروش داخل رسانده است و فروش صادراتی شرکت در ۹ ماهه سال گذشته برابر با ۹۰۶ هزار تن و سال جاری برابر با ۸۷۱ هزار تن است، عمده محصول شرکت، اوره، نیترات امونیوم متانول اسید نیتریک و آرگون است.

بورس امروز ۲۱ بهمن + اخبار و وضعیت

اتفاقات مهم بازار

روز گذشته رئیس سازمان بورس اظهار کرد که دامنه نامتقارن منفی ۲ و مثبت ۶ درصدی را رصد خواهیم کرد و اگر شرایط مساعد باشد به دنبال حذف دامنه نوسان هستیم؛ همچنین دامنه نوسان صندوق‌های سرمایه گذاری به مثبت ۱۰ درصد و منفی ۴ درصد تغییر کرد.

تابلوی زرد بازار پایه فرابورس نیز به منفی ۲ و مثبت ۳ تغییر کرد و سایر بازار تغییراتی نداشته اند؛ وجود دامنه نوسان همانند قیمت گذاری دستوری است و باعث می‌شود شوک‌ها روانی در مدت زمان بیشتری اتفاق بیافتد و ساختارهای اصلاحی را طولانی کند.

به طور مثال صف فروش یک نماد شکل می‌گیرد و عده‌ای تصمیم به فروش دارند این افراد ممکن است فردا مجدد در صف‌های فروش قرار گیرند و این رفتار در روزهای مختلف شکل بگیرد لذا برای تخلیه هیجان باز بودن دامنه نوسان یکی از موارد مهم است و به صورت کلی در صورت باز بودن دامنه نوسان فعالیت بازارگردان ها نیز باید مشخص‌تر و کامل‌تر باشد که قیمت یک نماد از محدوده ارزش ذاتی آن نوسان بیش از حد نداشته باشد؛ طبق صحبت‌های رئیس سازمان بورس گفته شده که دستورالعمل بازارگردانی نیز قرار است اصلاح شود.

کد خبر 474016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.