رویکردهایی برای سازگاری بیشتر شهرها در ۲۰۲۱

اگرچه شیوع بیماری کووید -۱۹ باعث نابودی جهان نشد اما دنیایی مملو از عناصر نابود کننده زندگی بشری را به تصویر کشید؛ ویروس کرونا و بحران آب و هوایی، اقتصاد و جوامع را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است که بخش اعظمی از دلیل این بحران‌ها به اشتباه انسانی مربوط می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مردم و دولت‌ها در سال ۲۰۲۱ نیز مانند سال گذشته با چالش‌های بسیاری روبرو خواهند بود. از یک سو مقامات ارشد کشورها باید اقدامات خود برای کنترل انتشار ویروس کرونا را ادامه دهند و از سوی دیگر مجبورند با سرعت بسیاریواکسن کرونا را در بین مردم به توزیع کنند تا دست کم اثرات ناشی از این بیماری را بر مردم به حداقل برسانند. در این راستا کشورهای فقیر برای تهیه واکسن به کمک مالی بیشتری نسبت به گذشته نیاز دارند که انتظار می‌رود کشورهای غنی از حمایت خود در این زمینه دریغ نکنند. در واقع تا زمانی که سراسر دنیا به واکسن کرونا دسترسی پیدا نکند، همچنان بیم آن می‌رود که اثرات زیان‌بار شیوع این ویروس هیچ نقطه‌ای از جهان را به حال خود رها نکند. بنابراین دولت‌ها به همکاری با یکدیگر برای کاهش اثرات بحران‌هایی نظیر کرونا و تغییرات اقلیمی در سال ۲۰۲۱ و آینده نیاز دارند تا بیشترین دستاورد را در این زمینه کسب کنند.

رویکردهایی برای سازگاری بیشتر شهرها در ۲۰۲۱

افزایش حمایت مالی از کشورها و جوامع آسیب‌پذیر

تغییرات آب و هوایی می‌تواند بیش از ۱۳۰ میلیون نفر از کشورهای در حال توسعه را تا سال ۲۰۳۰ به زیر خط فقر بکشاند و به نابودی زندگی بسیاری از مردم منجر شود. شیوع بیماری کووید -۱۹ این وضعیت را تشدید کرده است به طوری که پیش‌بینی می‌شود بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون نفر از جمعیت جهان به فقرای قبلی افزوده شود. بدیهی است که برای حل چنین چالش‌هایی، کشورهای ثروتمند، بانک‌ها و صندوق آب و هوایی باید میزان بودجه لازم را در اختیار سایر کشورها قرار دهند تا به کاهش اثرات سوء این بحران‌ها کمک کنند. به عنوان مثال اگر به ازای هر هکتار زمین خشک، مبلغ ۲۵۰ تا ۵۰۰ دلار هزینه شود آنگاه تولید محصولات کشاورزی به میزان ۷۰ تا ۱۴۰ درصد افزایش می‌یابد و این می‌تواند گام بلندی در حل مشکلات مالی شهرها در مقابله با بحران‌ها باشد.

رویکردهایی برای سازگاری بیشتر شهرها در ۲۰۲۱

رئیس دبیرخانه سازمان ملل متحد از تمام کشورهای ثروتمند خواسته است بخشی از بودجه‌های خود را در اختیار کشورهای فقیر قرار دهند تا برای سازگاری با چالش‌های سال ۲۰۲۱ و افزایش پایداری مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از چالش‌ها برای ارائه راه‌حل‌های کارآمد، سرمایه‌گذاری و تخصیص بودجه

مقامات رسمی کشورها باید لطمه‌های ناشی از بحران‌های سال پیش رو را به طور کامل درک کنند تا بتوانند برای به حداقل رساندن آن‌ها بهترین اقدامات را انجام دهند. چنانچه برنامه‌ریزان بتوانند تمام جنبه‌های یک بحران را به طور کامل شناسایی کنند آنگاه خواهند توانست از همین چالش‌ها برای ارائه راهکارهای مفید بهره ببرند. در این راستا کشورهای بسیاری در سراسر جهان تلاش کرده‌اند از چالش‌های شهری به عنوان راه‌حل‌هایی برای حل مشکلات بشر بهره گیرند اما، تنها تعداد محدودی از آن‌ها به موفقیت در این زمینه دست یافته‌اند. در واقع در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۰۰ کشور برای شناسایی ابعاد بحران‌های جهانی اعلام آمادگی کردند اما تنها تعداد کمی از آن‌ها پروژه‌هایی شفاف در این زمینه ارائه دادند.

رویکردهایی برای سازگاری بیشتر شهرها در ۲۰۲۱

سرمایه‌گذاری در سازگارسازی‌های محله محور

فعالان محلی از دانش و تجربه کافی برای ارائه راهکارهای مناسب مقابله با بحران‌هایی نظیر تغییرات اقلیمی برخوردار هستند، حال آنکه مردم، اغلب در تصمیم‌گیری‌های شهری و اموری که آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد نادیده گرفته می‌شوند. دولت‌ها باید تمام اقدامات لازم را انجام دهند تا مطمئن شوند که خدمات و بودجه‌ها به طور عادلانه در اختیار مردم قرار می‌گیرد و آن‌ها را در مقابله با بحران‌ها مقاوم می‌کند. از سوی دیگر، ساکنان یک منطقه باید برای سازگار سازی محل زندگی خود با چالش‌های همه‌گیر در برنامه‌ریزی‌های شهری سهیم شوند تا به بهترین شکل ممکن پروژه‌های احتمالی را اولویت‌بندی، اجرا و نظارت کنند.

رویکردهایی برای سازگاری بیشتر شهرها در ۲۰۲۱

کد خبر 473990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.