شهرام جبارزادگان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: موضوع ساماندهی حمل و نقل عمومی از مهمترین مباحثی است که تهران و سایر کلانشهرهای کشور با آن روبرو هستند و طبیعتاً به دلیل فراگیری خدمات آن، شهروندان فارغ از آنکه در کدام قشر جامعه قرار داشته و یا در چه سطح تحصیلاتی باشند به عنوان کاربر حمل و نقل عمومی از این امکان و وسیله استفاده میکنند، بنابراین حمایت از توسعه حمل و نقل عمومی و اختصاص سهم مناسب بودجه برای ارتقا و تقویت آن درواقع حمایت از شهروندان و افرادی محسوب میشود که از این امکان استفاده میکند، با این رویکرد به نظر میرسد اهمیت و جایگاه حمل و نقل عمومی در مباحث کلان کشور از جمله در بودجه بندی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه دولتها کمک حال مدیریت شهری برای اداره و مدیریت ناوگان حمل و نقل عمومی هستند در حالی که متأسفانه در تهران و کلانشهرهای کشور از این امکان کمتر برخوردار هستیم، با این اوصاف شاهد بروز مشکلاتی خواهیم بود که در حوزه حمل و نقل عمومی میبینیم، بر این اساس توسعه متروی تهران و تکمیل این ظرفیت مهم که با حداقل آلودگی، حداکثر کاربری را دارد سالیان زیادی طول کشیده و هنوز ناقص است و هرچند مدت منتظر آن هستیم تا ایستگاهی از آن افتتاح و بهره برداری شود یا خیر، حتی ایستگاههایی که به بهره برداری میرسد عموماً فاقد قطار جدید بوده و از همان ناوگان ریلی قدیمی در ایستگاهها استفاده میشود.
این کارشناس حوزه ترافیک گفت: در حوزه اتوبوسرانی نیز در شهر تهران با توجه به جمعیت چند میلیون نفری، حداقل به ۹ هزار دستگاه اتوبوس سالم نیاز دارد، اما همانطور که مشاهده میشود تهران کمتر از ۶ هزار دستگاه اتوبوس دارد که از این تعداد نیز بیش از ۳ هزار اتوبوس دارای فرسودگی بالا است و آلودگی زیادی تولید میکند، بنابراین بعد از سالها در مجموعه مدیریت شهری اخیراً ۲۱۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس به ناوگان حمل و نقل شهری اضافه شده که حدود ۲ درصد از نیازها را برآورده میکند، انتظار میرود حمل و نقل عمومی مورد توجه و حمایت قرار بگیرد، جای تأسف است که در دولتهای مختلف این مورد نادیده گرفته شده و مغفول مانده است.
وی افزود: شاید قبل از شیوع کرونا در کشورمان، مردم مشکلات اصلی خود را تحت عنوان آلودگی هوا و ترافیک مطرح میکردند، اما در حال حاضر با توجه اوضاع معیشتی و همه گیری کرونا این موضوعات از یادها رفته است و کمتر به آنها توجه میشود در حالی که این دو قطعاً معضلات مهمی برای جامعه خواهد بود، در واقع کم اعتنایی حاکمیت به موضوع ترافیک و آلودگی هوا در بودجه، کم اعتنایی به مردمی است که موضوعات فوق برای آنان محوری و حیاتی است.
جبارزادگان در توضیح مزایای وسایل حمل و نقلی که سوخت پاک استفاده میکنند، اظهار کرد: در این موضوع بحث اعتماد به سوختهای پاک از سوی جامعه مطرح نیست و به نظر میرسد عدم استطاعت مردم و مشکلات اقتصادی باعث شده هیچ فردی به استفاده از سوختهای پاک ترغیب نشود، قطعاً اگر مشکلات مالی سد راه مردم نبود هیچ کس از استفاده از وسایل حمل و نقل پاک هراسی نداشت، به طور مثال قیمت موتورهای برقی نسبت به چند سال اخیر چندین برابر شده است، حتی در گذشته طرحهای کمکی از سوی مدیریت شهری اعمال شده و در ازای تحویل موتورهای فرسوده، تسهیلات بلاعوضی برای خرید موتورهای برقی در کلانشهرها اهدا میشد اما در حال حاضر و با توجه بهنبود اعتبار کافی اجرای این مهم به نتیجهای نمیرسد.
وی اظهار امیدواری کرد: در این روزها که بحث بودجه شهرداریها مطرح میشود و مسئولان در حال تدوین و اصلاح آن هستند توجه ویژهای به مسائل ترافیک و آلودگی کلانشهرها شود در غیر این صورت مشکلات بیشتری برای سلامتی مردم پیش خواهد آمد.
نظر شما