راهنمای جامع سفر به جزیره قشم + غذاهای محلی و دیدنی های قشم

قشم، بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس با مکان های دیدنی، غذاهای محلی، بازار، سواحل سنگی، جنگل‌ حرا، غار نمکدان، جزیره ناز، پارک کروکودیل، درگهان، آب و هوا و موقعیت جغرافیایی یکی از جاذبه های توریستی ایران است.

به گزارش ایمنا، جزیره قشم، بزرگ‌ترین جزیره ایران، از جزایر استان هرمزگان است که هرساله تعداد زیادی توریست و گردشگر را جذب خود می‌کند. با تبدیل شدن این جزیره به منطقه آزاد تجاری، کسب و کار در قشم رونق پیدا کرد.

موقعیت جغرافیایی قشم

جزیرهٔ قشم یکی از جزیره‌های استان هرمزگان است که به‌عنوان بزرگترین جزیرهٔ ایران و خلیج‌فارس در تنگه هرمز قرار دارد؛ قشم از شمال به بندرعباس، قسمتی از بندر لنگه و مرکز بخش خمیر، از شمال شرق به جزیره هرمز، از شرق به جزیره لارک، از جنوب به جزیره هنگام و از جنوب غربی به جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی منتهی می‌شود.

راهنمای جامع سفر به جزیره قشم + غذاهای محلی و دیدنی های قشم

جمعیت قشم

بر پایه سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت کل جزیره قشم ۱۴۸ هزار و ۹۹۳ نفر است. ۶۶ هزار و ۸۰۱ نفر در مناطق شهری و ۸۲ هزار و ۱۶۰ نفر نیز در نقاط روستایی سکونت دارند.

آب و هوای قشم

آب و هوای جزیره قشم در بیشتر اوقات گرم و مرطوب است. در این منطقه دمای هوا بالا و آفتاب به صورت عمود و مستقیم می‌تابد. پیشنهاد می‌کنیم که اگر طبع گرم دارید هرگز در اواخر بهار و تابستان به قشم نروید اما قشم در فصل‌های پاییز و زمستان می‌تواند یک انتخاب عالی باشد.

زبان و گویش مردم قشم

زبان اصلی مردم قشم ترکیبی از لهجه بندری و زبان عربی است. آنها با گویش جزیرتی صحبت می‌کنند. به طور کلی می‌توان گفت زبان محلی آنها ترکیبی از زبان‌های عربی، بندری، فارسی و هندی است.

دین و مذهب مردم قشم

مردم جزیره قشم مسلمان و پیرو مذهب تسنن و تشیع هستند که از گذشته در کنار هم زندگی می‌کنند.

چه زمانی به قشم سفر کنیم؟

با توجه به اینکه اشاره کردیم آب و هوای این منطقه گرم است، توصیه می‌شود در فصول سرد سال به این جزیره زیبا سفر کنید اما اگر از نظر آب و هوا مشکل ندارید می‌توانید از تورهای ارزان قیمت ماه‌های گرم سال برای سفر استفاده کنید. افزون بر این، سفر در تعطیلات نوروز را از دست ندهید چرا که در این ایام بازار تفریحات قشم داغ‌تر است و شما می‌توانید سفر لذت بخشی را در این جزیره تجربه کنید.

راهنمای جامع سفر به جزیره قشم + غذاهای محلی و دیدنی های قشم

سفر هوایی به قشم

راحت‌ترین و در عین حال سریع‌ترین شکل سفر به جزیره قشم سفر هوایی است. البته توجه داشته باشید که قیمت بلیط هواپیما به نسبت دیگر وسایل نقلیه گران قیمت تر است و در روزها و فصول مختلف سال این قیمت تغییر پیدا می‌کند.

فرودگاه قشم

عملیات ساخت فرودگاه قشم از سال ۱۳۰۴ آغاز شد و این فرودگاه در سال ۱۳۷۲ ساخته شد. فرودگاه قشم در جنوب جزیره قرار گرفته است. مسیر فرودگاه تا مرکز قشم را با ماشین در حدود یک ساعت می‌توانید طی کنید.

سفر زمینی به قشم

برای اینکه با یک تور ارزان بتوانید به قشم سفر کنید، پیشنهاد می‌کنیم سفر زمینی را هرگز از دست ندهید. شما با سفر زمینی به این جزیره می‌توانید از مسیر و مکان‌های گشت و گذار آن دیدن کنید و لذت ببرید. برای رسیدن به قشم می‌توانید مسیر را تا بندرعباس با ماشین شخصی یا قطار طی کنید.

سفر به قشم با قطار

شما می‌توانید از شهر خودتان با قطار به بندرعباس سفر کنید. زمانی که به بندرعباس رسیدید باید از طریق قایق راهی قشم شوید. با این وجود هرگز لذت تماشای دریا را در مدت ۵۰ دقیقه‌ای که به قشم برسید از دست نمی‌دهید.

سفر به قشم با ماشین شخصی

حتماً قبل از سفر از نظر ایمنی و فنی ماشین خود را چک کنید و وسایل لازم و ضروری را با خود همراه داشته باشید. پس از اینکه به بندرعباس رسیدید باید ۷۰ کیلومتر دیگر را برای رسیدن به بندر پل طی کنید. زمانی که به بندر پل رسیدید با ماشین خود سوار لندی کرافت شوید تا ۲۰ دقیقه بعد به مقصد نهایی خود برسید.

راهنمای جامع سفر به جزیره قشم + غذاهای محلی و دیدنی های قشم

غذاهای محلی قشم

در قشم هم مانند جاهای دیگر خوردن غذاهای بومی و محلی مرسوم است. در غذاهای قشم ماهی و محصولات دریایی وجود دارد. تند بودن خوراک‌ها از ویژگی‌های منحصر به فرد این منطقه است. قلیه ماهی و قلیه میگو با داشتن تکه‌های ماهی و همچنین تند و تیز بودن از غذاهای لذیذ این جزیره است. نان تمشی نوعی نان محلی بسیار نزدیک است که با سس‌های مخصوص به نام مهیاوه و سوراغ پخته می‌شوند. تخم مرغ و پنیر در این نان پخته می‌شوند. ماهی برشته، نان رخته، حلا ماهی، کلمبا و چایی شیر از جمله خوراکی‌های رایج این جزیره است.

مناطق دیدنی قشم

مکان‌های دیدنی جزیره قشم بسیار جذاب و تماشایی است. شما در زمان سفر به این جزیره می‌توانید به جزایر هرمز و هنگام هم سفر کنید و اوقات بسیار خوشی را برای خود رقم بزنید.

جزیره ناز قشم

شگفت‌انگیزترین پدیده طبیعی جزیره قشم را می‌توان جزیره ناز دانست. این جزیره مجموع سه جزیره صخره‌ای است که در میان دریا مقرر شده است. در چندین ساعت از شبانه روز مردم در اطراف ساحل آن بساط دست فروشی برپا می‌کنند و انواع صنایع دستی، لباس‌های محلی و صدف در آن به فروش می‌رسد. همچنین برخی از زنان به طراحی و زدن نقش حنا مشغول هستند. در این جزیره شما می‌توانید مشاهده‌گر فلامینگوها، مرغان دریایی، خرچنگ‌ها و لاک پشت‌ها باشید.

تنگه چاه کوه قشم

تنگه چاه کوه که در بین کوه‌های صخره‌ای قرار گرفته، هم به شکل تنگه است و هم چاه‌های متعددی درون خود دارد که تعدادشان زیاد و عمقشان کم است.

جنگل حرا قشم

جنگل حرا جنگل‌هایی با ریشه‌های در هم تنیده با قامت‌های نسبتاً کوتاه اما پر از برگ و سرسبز است. این جنگل با بالا و پایین رفتن آب به زیر آب می‌رود و بالا می‌آید و نسبت به آب شور دریا مقاوم است. انواع پرندگان زیبا مانند مرغ ماهی خوار و فلامینگو ها در این جنگل وجود دارند و زیبایی خاصی را به آن بخشیده‌اند. شما می‌توانید سوار قایق شوید و روی آب بین درختان گردش کنید و از مناظر طبیعی لذت ببرید.

غار نمکدان قشم

غار نمکدان در جنوب غربی قشم و در فاصله ۹۰ کیلومتری مرکز شهر قرار گرفته است. قندیل‌های بسیار زیبای نمک، صحنه‌ای فوق‌العاده را ایجاد کرده است.

راهنمای جامع سفر به جزیره قشم + غذاهای محلی و دیدنی های قشم

موزه ژئوپارک قشم

در موزه ژئوپارک قشم انواع پستانداران، خزندگان، پرندگان و صدف‌ها وجود دارند. اگر علاقه مند به موزه گردی هستید موزه ژئوپارک قشم را از دست ندهید.

پارک کروکودیل قشم

با حضور در پارک کروکودیل قشم می‌توانید زندگی آنها را از نزدیک تماشا کنید. در این پارک علاوه بر کروکودیل حیوانات دیگری مثل طاووس، مار و لاک پشت هم وجود دارند.

راهنمای جامع سفر به جزیره قشم + غذاهای محلی و دیدنی های قشم

پارک زیتون قشم

این پارک را می‌توان معروف ترین پارک جزیره قشم دانست. در پارک زیتون امکانات تفریحی فراوانی مثل زمین‌های بسکتبال و والیبال وجود دارد. همچنین وجود آلاچیق‌های زیبا امکان تفریح لذت بخشی را برای شما ایجاد می‌کند.

فلای بورد در قشم

برای فلای بورد ابتدا باید تحت آموزش قرار گیرید. در این بازی یک جت اسکی به شما وصل می‌شود سپس با نیروی آب و حرکت جت اسکی از سطح دریا بالا می‌روید.

غار خربس قشم

غار خربس جزیره قشم در ۱۰ کیلومتری مرکز شهر قرار دارد. این غار مجموعه‌ای از غارهای در دل هم در کوهی نه چندان مرتفع مستقر است.

دره ستارگان قشم

دره ستارگان دارای کوه‌ها و صخره‌های بسیاری است که با گذشت زمان شکل‌های عجیبی به خود گرفته است. مردم بومی این منطقه بر این باور هستند که این محوطه یک کوه صخره‌ای بوده که به علت برخورد یک ستاره با آن به این شکل درآمده است از این روی نام دره ستارگان را روی آن گذاشته‌اند.

راهنمای جامع سفر به جزیره قشم + غذاهای محلی و دیدنی های قشم

سد گوران قشم

روستای گوران در شمال جزیره قشم قرار گرفته که سد گوران در آن واقع شده است. پی این سد توسط سلسله هخامنشیان بنیان گذاری شده است. تاج سد را هم ساسانیان ساخته‌اند و در نهایت در دوره پهلوی کار ساخت سد به پایان رسید.

پرواز با پاراگلایدر در قشم

شما می‌توانید در هنگام سفر در این جزیره زیبا از طریق پرواز با پاراگلایدر بر فراز دریا و جزیره سفر خود را به یادماندنی تر کنید.

کد خبر 473844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.