آمریکا با اعلام بازگشت به شورای حقوق بشر، خواستار اصلاح آن شد

وزیر خارجه آمریکا از بازگشت این کشور به عنوان عضو ناظر شورای حقوق بشر خبر داد و در عین حال این شورا را ناقص توصیف کرد و گفت: ما می‌دانیم که شورای حقوق بشر یک نهاد ناقص است و به اصلاح برنامه‌ها، عضویت و تمرکز به ویژه تمرکز نامتناسب آن بر اسرائیل نیاز دارد.

به گزارش ایمنا، آنتونی بلینکن روز دوشنبه در بیانیه‌ای مطبوعاتی اظهار کرد: دولت بایدن بار دیگر به مرکزیت سیاست خارجی در دموکراسی، حقوق بشر و برابری تعهد داده است. استفاده مؤثر از ابزارهای چندجانبه، یک عنصر مهم در این دیدگاه است و در این زمینه، رئیس جمهوری به وزارت خارجه دستور داده است بلافاصله و با قدرت به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بپیوندد.

وی افزود: ما می‌دانیم که شورای حقوق بشر یک نهاد ناقص است و به اصلاح برنامه‌ها، عضویت و تمرکز به ویژه تمرکز نامتناسب آن بر اسرائیل نیاز دارد. به‌هرحال، خروج ما در سال ۲۰۱۸ هیچ کاری در تشویق تغییر معنادار نکرد اما در عوض یک فضای خالی برای رهبری آمریکا ایجاد کرد که کشورهایی با دستور کار اقتدارگرایی از آن به نفع خود استفاده کردند.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: وقتی که درست کار کند، شورای حقوق بشر نسبت به کشورهایی با شرایط بد حقوق بشری روشنگری می‌کند و می‌تواند به عنوان یک محفل مهم برای آنهایی باشد که با بی‌عدالتی و استبداد مبارزه می‌کنند.

بلینکن با بیان اینکه شورای حقوق بشر می‌تواند آزادی‌های بنیادین را در سراسر جهان ارتقا دهد، گفت: اینها شامل آزادی بیان، تشکل و اجتماعات، مذهب یا عقیده همچنین حقوق بنیادین زنان، دختران و دیگر جوامع در حاشیه می‌شود. در توجه به نقایص شورا و اطمینان یافتن از مطابقت آن با وظایفش، آمریکا باید قادر باشد از تمام ظرفیت رهبری دیپلماتیک خود استفاده کند.

وی که کشورش بزرگترین نابرابری نژادی را نشان داده است و نزدیک به یکسال است که در تمام شهرهای این کشور راهپیمایی برای مبارزه با این نابرابری وجود دارد، اظهار کرد: در سریع‌ترین حالت، آمریکا به عنوان عضو ناظر با شورا تعامل خواهد کرد و از این طریق، فرصت خواهد داشت تا در شورا صحبت کند، در مذاکرات مشارکت داشته باشد و شریک دیگران برای ارائه قطعنامه‌ها شود.

وزیر خارجه آمریکا یادآور شد: از نظر ما بهترین راه برای بهبود شورا تعامل با آن و اعضای آن در یک شیوه اصولی است. ما قویاً باور داریم که وقتی آمریکا در هماهنگی با متحدان و دوستانمان به صورت سازنده با شورا تعامل می‌کند، تغییرات مثبت حاصل خواهند شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 473826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.