موفق‌ترین شهرها در مدیریت پسماند و بازیافت زباله

موفق‌ترین شهرها در زمینه مدیریت پسماند و بازیافت زباله شامل لیدز، سان فرانسیسکو، ونکوور، کوریتیبا و لیوبلیانا می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تخمین زده شده است که سالیانه تقریباً دو میلیارد تن پسماند جامد شهری در سراسر جهان تولید می‌شود، و حداقل ۳۳ درصد از این زباله‌ها به درستی مدیریت نمی‌شود. احتمال دارد که میزان تولید زباله‌ها تا سال ۲۰۵۰ میلادی به ۳.۴ میلیارد نیز برسد. علاوه بر این، پیش بینی می‌شود که متوسط سرانه روزانه زباله تولید شده در کشورهای پردرآمد در مدت زمان مشابه ۱۹ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. یک روش مؤثر برای کاهش تأثیر تولید زباله، استفاده از راه‌حل‌های پایدار مدیریت پسماند مانند بازیافت است. معمولاً این سیستم‌ها توسط مقامات محلی مدیریت می‌شود و قوانین آن از شهری به شهر دیگر متفاوت است. در ادامه به معرفی تعدادی از شهرهای موفق در زمینه مدیریت پسماند و بازیافت زباله می‌پردازیم:

شهر لیدز، انگلستان

در شهر لیدز انگلستان سالیانه تقریباً ۴۰ درصد از زباله‌های جمع‌آوری شده از ۳۴۶ هزار خانوار بازیافت می‌شود. آنچه که سیستم بازیافت شهری در این منطقه را در مقایسه با دیگر شهرهای انگلستان منحصر به فرد کرده است، ارائه خدمات مربوط به مدیریت پسماندهای خیابانی است. سازمان محیط زیست Hubbub شهر لیدز از سال ۲۰۱۸ پروژه‌ای به منظور مدیریت پسماند آغاز کرد که طی آن ۱۸۶ منطقه بازیافت در سراسر شهر معرفی شد و از این طریق ۱.۲ میلیون فنجان قهوه، ۱۶۰ هزار بطری پلاستیکی و ۱۴۰ هزار قوطی جمع‌آوری شد. همچنین، در این طرح سطل‌های حباب ساز و دستگاه‌هایی که در ازای دریافت زباله جایزه می‌دادند، در سراسر شهر نصب شد. بنیان‌گذار سازمان Hubbub اعلام کرده است که نصب سطل زباله‌هایی با رنگ روشن مانند زرد روشن می‌تواند مردم را تشویق کند در طرح بازیافت زباله‌ها شرکت کنند.

موفق‌ترین شهرها در مدیریت پسماند و بازیافت زباله

سانفرانسیسکو، آمریکا

شهر سانفرانسیسکو از چندین سال پیش هدف زباله صفر را در سیاست‌های خود قرار داده است تا میزان تولید زباله را کاهش و میزان بازیافت را افزایش دهد. این شهر میزان بازیافت زباله‌ها را به ۸۰ درصد رسانده است، بنابراین زباله‌های بسیار کمی سوزانده می‌شود یا به محل دفن زباله منتقل می‌شود. مقامات شهری در سال ۲۰۰۹ میلادی، قوانینی معرفی کردند که طی آن بازیافت و تولید کمپوست جز ضرورت‌ها در نظر گرفته شده است. با توجه به این قوانین، استفاده از کیسه‌های پلاستیکی هنگام خرید در فروشگاه‌ها ممنوع شد و تجارت‌ها و مشاغل با توجه به زباله‌هایی که تولید می‌کنند پاداش دریافت می‌کنند یا جریمه می‌شوند.

ونکوور، کانادا

شهر ونکوور از سال ۲۰۱۶، ۶۲ درصد از زباله‌های موجود در محل دفن زباله را بازیافت می‌کند، البته مقامات شهری قصد دارند این میزان را به ۸۰ درصد برسانند. در این شهر، صدها پروژه به منظور کاهش مصرف انرژی، پشتیبانی از روش‌های جایگزین حمل و نقل و کاهش پسماند اجرا شده است. ونکوور برای دستیابی به میزان بازیافت ۸۰ درصدی، سیستم مدیریت پسماند خود را به یک اقتصاد چرخشی تبدیل کرده است. بر اساس پروژه Upcycle ونکوور، مزایایی برای شرکت‌هایی که از الگوی مدیریت یکپارچه پسماند پیروی کنند، در نظر گرفته می‌شود. هنرمندان، صنعت‌گران، طراحان و دیگر افراد می‌توانند پروژه‌های جدید پیشنهاد دهند و در زمینه مدیریت پسماند همکاری کنند.

موفق‌ترین شهرها در مدیریت پسماند و بازیافت زباله

کوریتیبا، برزیل

کوریتیبا به عنوان نوآورترین شهر جهان شناخته شده است که از سال ۲۰۱۶، ۷۰ درصد از زباله‌های تولید شده در شهر را بازیافت می‌کند. استفاده از طرح Green Exchange که در سال ۱۹۸۹ توسعه پیدا کرد، در این زمینه بسیار مؤثر واقع شده است. بر اساس این طرح، شهروندان می‌توانند به ازای تحویل هر چهار پوند زباله، محصولی به عنوان پاداش دریافت کنند. در سال ۲۰۱۶، ۹۰ درصد شهروندان در این برنامه بازیافتی شرکت کردند، به طوری که بیش از ۱۰ هزار نفر در این طرح مشارکت داشتند. علاوه بر این، مقامات شهری کوریتیبا به شهروندان در مورد حفظ محیط زیست، توسعه پایدار و مبارزه با گرسنگی و فقر آموزش می‌دهد.

لیوبلیانا، اسلوونی

در سال ۲۰۱۴، لیوبلیانا اولین شهر اروپایی بود که به هدف زباله صفر دست پیدا کرد. در سال ۲۰۰۲ محفظه‌هایی برای جمع‌آوری کاغذ، شیشه و پاکت‌های بسته بندی در کنار جاده‌های این شهر نصب شد. چند سال پس از آن نیز، جمع‌آوری زباله‌های زیست تخریب پذیر آغاز شد که قرار است اجرای این طرح تا سال ۲۰۲۳ در سراسر اروپا اجباری شود. در سال ۲۰۱۳، به منظور افزایش میزان بازیافت زباله در شهر لیوبلیانا دو سیاست اجرا شد؛ به طوری که یک سطل زباله برای جمع‌آوری زباله‌های کاغذی و پاکت‌های بسته بندی در اختیار هر خانوار قرار داده شد و همچنین طرحی ارائه شد که طی آن میزان تولید زباله‌ها به نصف کاهش پیدا کرد. اجرای این دو سیاست باعث شد شهروندان تشویق شوند زباله‌های خود را تفکیک کنند و میزان بازیافت زباله‌ها از ۲۹.۳ درصد در سال ۲۰۰۸، به ۶۸ درصد در سال ۲۰۱۹ رسید.

موفق‌ترین شهرها در مدیریت پسماند و بازیافت زباله

کد خبر 473760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.