۵۸۸ تن چوب و زغال در اصفهان کشف و ضبط شد

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: ۵۵۴ تن چوب و ۳۴ تن زغال بلوط به ارزش ۸۵ میلیارد تومان از ابتدای سال جاری تا کنون در اصفهان کشف و ضبط شده است.

سرهنگ علیرضا طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یگان حفاظت منابع طبیعی استان اصفهان از ابتدای سال جاری تا کنون در ۱۱۹ فقره عملیات ۵۵۴ تن چوب بلوط و ۳۴ تن زغال کشف و ضبط کرده است.

وی افزود: ارزش زیست محیطی این محموله چوب و زغال کشف شده ۸۵ میلیارد تومان بوده و خسارت آن برابر با نابودی ۶۵ هکتار جنگل متراکم بلوط است که به طور عمده از جنگل‌های زاگرسی استان‌های همجوار کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری به اصفهان قاچاق می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه امسال تعداد کشفیات چوب و زغال قاچاق نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: گشت و پایش مستمر برای جلوگیری از قطع درختان تاغ و جنگل‌های دست کاشت شمال و شرق استان اصفهان نیز در مناطق اجرا می‌شود و با اقدامات اطلاعاتی انجام شده میزان قطع درختان تاغ کاهش یافته است. با وجود این برخی افراد همچنان برای سودآوری تخلف می‌کنند و مواردی از قاچاق چوب تاغ از اصفهان به شهرهای کرج و قم گزارش شده است که برای جلوگیری از این دست موارد تخلف نیز عملیات برون استانی با همکاری سایر استان‌ها در حال اجرا است.

سرهنگ طاهری با بیان اینکه ارزش هر کیلوگرم چوب بلوط ۱۳۰ هزار تومان است گفت: ارزش زیست محیطی جنگل‌های بلوط، فراتر از اعداد و ارقام است و جنگل‌ها و درختان بلوط و تاغ فواید ارزشمندی برای مردم دارند که از جمله آن می‌توان به ترسیب کربن، اکسیژن دهی، ذخیره آب در آبخوان‌ها، جلوگیری از فرسایش خاک و خیزش ریزگردها به ویژه در شرق اصفهان اشاره کرد. اما سودجویان بدون در نظر گرفتن ارزش‌های میراث طبیعی اقدام به قطع کردن درختان می‌کنند در حالی که سال‌ها زمان می‌برد تا درختی رشد کند. یک درخت بلوط تنومند ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال قدمت دارد.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری فرد متخلفی در یک فقره پرونده مربوط به قاچاق و انبار ۱۶۲ تن چوب بلوط در شهر اصفهان به پرداخت ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد، تصریح کرد: با قاچاقیان چوب و سودجویان بدون اغماض برخورد و متخلفان به مراجع قضائی معرفی می‌شوند زیرا نابودی جنگل‌ها و درختان حق‌الناس است، سوداگران طبیعت حق تنفس مردم و آیندگان را ضایع می‌کنند و این کار هیچ برکتی برای آنها ندارد.

کد خبر 473659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.