ایران در جایگاه پانزدهم تولید علم در دنیا قرار داد/فعالیت ۴۵ پارک علم و فناوری در کشور

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: این موضوع که امروز در جایگاه ۱۵ رشد و تولید علم در دنیا هستیم، نشان می‌دهد مراکز علمی و دانشگاهی ما کار جدی و جهادی انجام داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منصور غلامی امروز شنبه_ ۱۸ بهمن در آئین افتتاح پروژه‌های عمرانی دانشگاه اصفهان با اشاره به تغییر رویکرد علمی دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه اصفهان از نسل دوم و سوم به نسل چهارم، اظهار کرد: امروز دانشگاه اصفهان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کشور و دارای جایگاه بین‌المللی است.

وی با بیان اینکه ما در یک رقابت نابرابر با کشورهای توانمند دنیا، در جایگاه ۱۵ تولید علم هستیم، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در بخش‌های صنعت و پزشکی نیاز به نیروی انسانی تحصیل کرده در کشور بسیار زیاد بود؛ در کمتر از دو دهه تلاش دانشگاه‌ها با گسترش فضای علمی و رشد اعضای هیئت علمی، توانستیم نیروی انسانی مورد نیاز کشور را تأمین و جایگزین نیروهای خارجی کنیم.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری افزود: تربیت نیروی انسانی، وظیفه اصلی نظام آموزش عالی کشور است؛ با گذشت ۴۰ سال از زمان پیروزی انقلاب اسلامی، اکنون شاهد بهبود توانمندی‌های آموزشی هستیم و باعث افتخار است که بیشتر کارشناسان، متخصصان و مدیران در دانشگاه‌های کشور تربیت شده‌اند.

غلامی با بیان اینکه دانشگاه‌های کشور در دهه دوم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در حوزه پژوهش حرکت جدی را آغاز کردند، گفت: این موضوع که امروز در جایگاه ۱۵ رشد و تولید علم در دنیا هستیم، نشان می‌دهد مراکز علمی و دانشگاهی ما کار جدی و جهادی انجام داده‌اند.

وی افزود: مقایسه با کشورهایی که توانمندی مادی بیشتری داشته و در معرض محدودیت‌های جنگ تحمیلی و تحریم‌ها نبودند، می‌توان گفت ما در یک رقابت نابرابر با کشورهای توانمند دنیا، جایگاه ۱۵ را در تولید علم به دست آورده‌ایم.

۱۹۵ مرکز رشد در کشور وجود دارد

غلامی اظهار کرد: امروزه بیش از ۱۹۵ مرکز رشد در ذیل دانشگاه‌ها و وزارت علوم و ۴۵ پارک علم و فناوری فعال در کشور وجود دارد.

وی افزود: دانش آموختگان علم خود را برای تولید محصولات فناورانه در زمینه‌های مورد نیاز کشور به کار می‌گیرند و این نگاه باید به جامعه منتقل شود.

وزیر علوم تاکید کرد: همه مسئولان باید به این موضوع توجه داشته باشند که نجات و سربلندی کشور از طریق اتکا به داخل، اساتید، دانشجویان و مراکز علمی به وجود خواهد آمد.

غلامی با بیان اینکه نیت‌ها و نگاه‌های دولت به سمت کمک به مراکز علمی است، تصریح کرد: امیدوار هستیم محدودیت‌هایی که همه مطلع هستیم، از پیش پای ما برداشته شود.

پروژه‌های عمرانی سال ۹۹ دانشگاه اصفهان

ولی الله میرخانی، معاون اداری و مالی دانشگاه اصفهان نیز در این مراسم با بیان اینکه ۷۰ هزار متر مربع پروژه در دست ساخت در دانشگاه اصفهان وجود دارد، گفت: ۸۰ هزار متر مربع بازسازی درجه یک ساختمان در دانشگاه اصفهان انجام شده است.

وی در مراسم افتتاح پروژه‌های عمرانی دانشگاه اصفهان با اشاره به توسعه‌های مختلف و فعالیت‌ها و مأموریت‌های جدید در دانشگاه اصفهان گفت: اکنون نسبت به سال ۱۳۹۲ که ۱۳۶۰ کارمند داشتیم، ۹۲۰ کارمند در دانشگاه اصفهان مشغول فعالیت هستند. امیدوار هستیم در شهریورماه این میزان به ۸۸۰ نفر کاهش یابد.

معاون اداری و مالی دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: در این مدت هیچکس در دانشگاه اصفهان اخراج نشده، بلکه نیروهای قبل بازنشسته شده‌اند و حقوق کارمندان و اساتید دانشگاه به طور کامل پرداخت شده است.

میرخانی افزود: اکنون ۱۵ سال است که دانشگاه اصفهان هیچ طرح ملی نداشته است. افتخار می‌کنیم در زمانی که هیچ طرح مصوب ملی نداشته و ساختمان‌های نیمه کاره زیادی از قبل داشتیم، ۵۰ هزار متر مربع ساختمان به بهره برداری رساندیم و ۸۰ هزار متر مربع ساختمان بازسازی شده درجه یک داشته‌ایم. تالار پیامبر اعظم (ص) یکی از این نمونه‌ها است.

معاون اداری و مالی دانشگاه اصفهان اظهار کرد: بیش از ۳۰ پیمانکار همزمان در دانشگاه اصفهان مشغول فعالیت هستند. فضای سبز ۱۲۰ هکتاری دانشگاه اصفهان نیز نسبت به فضای سبز شهر، قابل توجه بوده و نگهداری و تأمین آب آن بر عهده دانشگاه است که شهردار اصفهان نیز در این زمینه کمک زیادی به دانشگاه اصفهان کرده است.

میرخانی گفت: پروژه‌های عمرانی سال ۹۹ شامل پروژه‌های توسعه و احداث، نوسازی و بهینه سازی، پروژه‌های زیرساخت و تأسیسات و پروژه‌های فضای سبز می‌شود.

وی افزود: امروز شاهد افتتاح ۴۷۰ میلیارد تومان پروژه در دانشگاه اصفهان هستیم که هزینه این پروژه‌ها از طریق صرفه جویی در دانشگاه حاصل شده است و کمک خیران را نیز نباید نادیده بگیریم.

اختصاص ۳۲ هکتار از ناحیه شمالی دانشگاه اصفهان به ناحیه نوآوری

جواد راستی، رئیس مرکز رشد و نوآوری دانشگاه اصفهان اظهار کرد: دانشگاه اصفهان ۳۲ هکتار از ناحیه شمالی دانشگاه را به ناحیه نوآوری اختصاص داده است و قرار است در این ناحیه تمام ساختمان‌ها به بخش جنوبی دانشگاه انتقال پیدا کند، به طوری که تاکنون ۳۵ هزار متر مربع از این در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه امسال، سال عجیبی را در دوران کرونا پشت سر گذاشتیم، اظهار کرد: بعد از تعطیلات عید نوروز، شرکت‌های دانش بنیان، قطعات ونتیلاتور، شیلد و مواد ضدعفونی با فرمولاسیون جدید ساختند، بدون اینکه کسی از آنها خواسته باشد.

راستی گفت: ناحیه نوآوری دانشگاه اصفهان، مزیت مکانی و دسترسی خوبی دارد و زمانی که این ناحیه نوآوری رونق بگیرد، در کشور و خاورمیانه نمونه خواهد بود. قرار است منظومه خلق ارزش را نیز در این ناحیه ایجاد کنیم.

راه اندازی ۲ مرکز جهت ارتقای کیفیت آموزشی در دانشگاه اصفهان

یوسف شاقول، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان با اشاره به راه اندازی دو مرکز در راستای ارتقای کیفیت آموزشی در دانشگاه اصفهان که از سوی دانشکده علوم تربیتی انجام شد، گفت: امروز آموزش عالی با چالش کمیت مواجه نیست، بلکه با چالش کیفیت مواجه است و زمانی که به سمت کیفیت می‌رویم کار دشوارتر می‌شود.

وی افزود: برای ارتقای کیفیت آموزش حداقل باید سه مؤلفه را در نظر گرفت که شامل استاد، دانشجو و محتوای آموزشی می‌شود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان اظهار کرد: فعالیت مرکز توسعه صلاحیت‌های علمی دانشگاه اصفهان، " TDC" نام دارد. این مرکز پیش از این فعالیت‌هایی برای کارگاه‌ها در نظر داشت، اما تلاش کردیم امور توانمندسازی و تدریس اعضای هیأت علمی در یک مرکز انجام شود.

شاقول ادامه داد: با تمام مشکلاتی که این مرکز به خاطر همه گیری ویروس کرونا با آن مواجه بود، فعالیت خود را ادامه داد. فعالیت‌های این مرکز شامل برگزاری مدرسه تابستانه اشتغال پذیری، برگزاری کارگاه تربیت مشاوره انتخاب رشته و اجرای برنامه انتخاب رشته خردمندانه بود. همچنین وبینار اشتغال پذیری از افسانه تا واقعیت نیز برگزار شد و با استقبال خوبی همراه بود.

به گزارش ایمنا، در جریان سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پروژه‌های عمرانی دانشگاه اصفهان شامل تکمیل حرم شهدا، ساختمان علی یار دهقانی، دانشکده علوم و فناوری‌های زیستی و گروه زمین شناسی، نوسازی و بهسازی سالن همایش پیامبر اعظم (ص) افتتاح و همچنین مراسم کلنگ ساختمان دانشکده الهیات و معارف اهل بیت (ع) به زمین زده شد.

کد خبر 473302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    0 0
    اگر این ادعا درست بود وضع جامعه مدرک گرا و فخر فروش نبود