رد کلیات بودجه جذابیت بورس را کاهش داده است

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بودجه پیشنهادی دولت انتظارات تورمی زیادی ایجاد می کرد، گفت: رد کلیات این بودجه موجب کاهش این انتظارات و در نتیجه کاهش جذابیت بازار سرمایه شده است.

علیرضا رضوانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بودجه پیشنهادی دولت، کاملاً انبساطی در نظر گرفته شده بود، به طور مشخص در مخارج و مصارفی که دولت در اقتصاد انجام می‌داد رشدهای قابل توجهی داشتیم. به عنوان نمونه در بخش منابع به اینگونه تعریف شده بود که دو میلیون بشکه نفت به صورت روزانه فروخته شود و یا در ازای آن اوراق قرضه منتشر شود.

وی افزود: به دلیل جریاناتی که ممکن بود به بد عهدی از طرف آمریکا منجر شود، امکان تحقق این منابع برای ما میسر نبود، بنابراین دولت مجبور می‌شد در جهت تأمین کسری بودجه خود اوراق منتشر کند، بنابراین در ادامه این انتظار می‌رفت که کما فی سابق شک‌های تورمی نصیب اقتصاد کشور شود. به ترتیبی که بر اساس سخنان نمایندگان مجلس در بهترین حالت تورم به ۲۵ تا ۳۵ درصد برسد اما در واقعیت اعداد انتظاری برای تورم فوق تصورات افراد از محل این بودجه بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس یک بازار تورم دوست است زیرا زمانی که اقتصاد تورمی باشد نرخ محصولات شرکت‌ها مخصوصاً صادرت محورها متناسب با آن رشد می‌کند.این مسئله در شرایطی اتفاق می‌افتد که در قسمت تراز سود و زیان شرکت‌ها هزینه‌های دیگر اعم از اداری و حقوق و دستمزد به این میزان رشد نخواهد کرد. این موضوع باعث رشد سود شرکت‌ها بیشتر از تورم شده و همین امر باعث رشد قیمت سهام شرکت‌ها بیش از رشد قیمت کالاهای اساسی می‌شود.

رضوانی افزود: به سبب لغو این بودجه این انتظار تورمی که برای بازار سرمایه نتایج مثبتی را به همراه داشت، از بازار گرفته شد. همچنین این انتظارات تورمی برای افق یک تا دوساله کشور نیز کاهش یافته که کاهش انتظارات تورمی به این معناست که نرخ بازدهی واقعی اقتصاد کشور که حاصل نرخ بهره منهای تورم است مثبت شده و سرمایه گذاری بودن ریسک داخل اوراق بانکی جذاب‌تر از سرمایه گذاری در بازار پر ریسکی همچون بورس شود.

وی ادامه داد: برای شرح بیشتر این موضوع اگر نرخ بهره بانکی را ۲۰ درصد در نظر بگیریم، بعد از گذشت یک سال سرمایه گذاری مبلغ یک میلیون تومان، شخص ۲۰۰ هزار تومان سود دریافت می‌کند که بر این اساس نرخ P/E بانکی برابر ۵ می‌شود، در حال حاضر، این نرخ برای بسیاری از شرکت‌های بازار سرمایه نیز صادق است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در شرایطی که ریسک‌های بازار سرمایه زیاد بوده و انتظارات تورمی با لغو کلیات بودجه، کاهش یافته است، همچنین به دلیل اینکه دولت آینده در ابتدای دوره‌ی شروع به کار، قصد کنترل تورم را خواهد داشت، یا موضوعاتی همچون افزایش نرخ بهره بانکی که موجب کاهش چشمگیر انتظارات تورمی می‌شود و… باعث شده که بورس از نظر بازدهی و سرمایه گذاری جذاب سابق را نداشته باشد.

رضوانی تصریح کرد: آنچنان که اکنون نیز شاهد خروج پول از بازار سرمایه و به تبع آن ورود پول به صندوق‌های در آمد ثابت هستیم.

کد خبر 473255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.