«شیوه پخت دمپخت لاخولی» لنجان به ثبت رسید

شهردار زرین شهر گفت: "شیوه پخت انواع دمپخت لاخولی لنجان" در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید.

میثم محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه میراث ناملموس از جمله آئین‌ها، سنت و مباحث فرهنگی هستند که از نسل‌های گذشته باقی مانده‌اند و سینه به سینه به نسل‌های بعد منتقل شده‌اند، اظهار کرد: امروزه شناسایی و حفظ میراث ناملموس همچون توانمندی، آشپزی، موسیقی، درام، هنر صنایع دستی و جشنواره‌های گوناگون که ریشه در تاریخ و فرهنگ هر دیار دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده چرا که در هیاهوی زندگی صنعتی و فناوری روز بسیاری از این آداب و سنن در حال فراموشی است.

وی افزود: زرین شهر نیز مانند دیگر شهرهای ایران آداب و رسوم خاصی دارد و در زمانی که میهمان به خانه مردم این دیار می‌آید با یکی از غذاهای پر طرفدار خود که در کشور زبانزد است از آن پذیرایی می‌کنند.

شهردار زرین شهر گفت: برنج لنجان از محصولات کشاورزی شهرستان لنجان بوده که با پخت آن کوچه‌ها سرشار از عطر برنج می‌شود اما پخت این نوع برنج شیوه خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت این موضوع شهرداری زرین شهر به سمت ثبت "شیوه پخت انواع دم پخت لاخولی لنجان"در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور حرکت کرد و خوشبختانه این مهم در ۱۴ بهمن ماه با موافقت شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور در این فهرست به ثبت رسید.

محمدی با اشاره به ثبت دانش بومی کشت برنج لنجان در گذشته، اضافه کرد: دانش بومی کشت برنج لنجان نیز به عنوان اولین اثر میراث فرهنگی ناملموس لنجان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شده است و قطعاً ثبت انواع دم پخت که حدود ۲۰ نوع هستند و در دیگر شهرهای شهرستان طبخ می‌شود سبب معرفی بیشتر این غذای محبوب سنتی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ثبت این پرونده نه تنها زمینه ساز ثبت دانش طبخ و فرهنگ طباخی سایر غذاهای سنتی شهرستان لنجان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور خواهد شد بلکه قدم مهمی در تدوین اطلس غذایی این شهرستان است.

کد خبر 473181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    1 1
    اولا خواستگاه اولیه دمپختی لاخولی از باغبادران میباشد و از جهتی تصویری را که شما از آن استفاده نمودید مربوط به دمپختی لاخولی میباشد که چند سال پیش طبخ نمودم دمپختی گردو تنها یک مدل از چندین دمپختی شهر باغبادران است