امر به معروف و نهی از منکر تنها به تذکر لسانی محدود نمی‌شود

امام جمعه موقت اصفهان گفت: برخی فکر می‌کنند امر به معروف تنها از راه زبانی است، اما از چهار روش دیگر می‌توان امر به معروف و نهی از منکر را انجام داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام سید ابوالحسن مهدوی امروز _پنجشنبه، ۱۶ بهمن ماه_ در مراسم اختتامیه جشنواره کشوری ارادت به صاحب‌الامر اظهار کرد: عمل امر به معروف و نهی از منکر تنها منتهی به تذکر لسانی نمی‌شود؛ پنج روش وجود دارد که روش لسانی یکی از آنها است. اگر امر به معروف و نهی از منکر را به تذکر لسانی محدود کنیم، در برخی از مواقع به مانع برخورد می‌کنیم و از این عمل صرف نظر خواهیم کرد.

وی افزود: برخی فکر می‌کنند امر به معروف تنها از راه زبانی است، اما از چهار روش دیگر می‌توان این فریضه را انجام داد؛ یکی روش‌های آن، اقدام به کتابت است که می‌توان با هشدار نسبت به منکر به صورت مکتوب و بدون هیچ مشخصاتی اقدام و آبروی فرد را هم حفظ کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: روش بعدی امر به معروف و نهی از منکر، هدیه کتاب بوده و مختص کسانی است که نمی‌توانند به درستی دلایل نهی از منکر را ارائه دهند. در این روش فرد می‌تواند با ارائه کتاب و توضیح موضوع آن، فرد را امر به معروف و نهی از منکر کند.

مهدوی یادآور شد: روش دیگر امر به معروف و نهی از منکر از طریق فضای مجازی، رسانه و تلفن برای کسانی است که مسافت زیادی با شخص انجام دهنده منکر فاصله دارند و می‌توانند از طریق پیام‌رسان و به صورت مجازی، بعد از تعریف کوتاهی از فرد، در مورد حرکت منکر وی تذکر دهند.

وی خاطرنشان کرد: روش آخر امر به معروف و نهی از منکر، تذکر با استفاده از واسطه است. در این روش فرد می‌تواند از طریق فرد واسطه امر به معروف کند. همیشه افرادی در اطراف ما هستند که می‌توانند به عنوان واسطه، تأثیرگذار باشند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری افزود: ریشه امر به معروف و نهی از منکر، تغییر شاکله فرد بوده که شامل فکر و عقیده آن است. اگر بخواهیم بدون تغییر فکر و عقیده فرد، رفتارش را اصلاح کنیم باید به زور متوسل شویم که خوب نیست؛ زیرا تنها مراقبت ظاهری ایجاد می‌کند و فرد تنها از ترس امر کننده، آن منکر را انجام نمی‌دهد و در خلوت خود به انجام آن مشغول می‌شود.

مهدوی ادامه داد: تغییر رویه افراد، نیازمند اقدام فکری و استدلال است که به صبر و حوصله زیادی نیاز دارد. باید ابتدا بررسی کنیم که چه روشی می‌تواند مؤثر باشد. روش اقناع فکری نیازمند استدلال است و این استدلال باید به صورتی بیان شود که شخص به صورت قلبی آن را باور کند؛ اگر این اتفاق بیافتد فرد ممکن است در ظاهر آن را قبول نکند، اما به صورت قلبی آن را پذیرفته است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون مشکل اساسی این است که برای اقناع فکری افراد حوصله استدلال نداریم. در صورتی که اقناع فکری نکته‌ای بسیار مهمی است؛ زیرا دین اسلام برای تمامی موضوعات خود دلیل و استدلال دارد و ما می‌توانیم با اشاره به این استدلال‌ها اقناع فکری را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: اقناع فکری در جهت امر به معروف و نهی از منکر نیازمند وقت و حوصله است، اما تأثیرگذاری فراوانی دارد.

کد خبر 472972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.