بیماری‌های عصر پلاستیک چیست؟ 

مسئول بخش علمی و پژوهشی مرکز باروری و ناباروری اصفهان گفت: استفاده از مواد پلاستیکی برای انسان مشکلاتی را به وجود می‌آورد و آسیب‌های عصبی، مشکلات رفتاری، چاقی، ناباروری مردان و اندومتریوز که این روزها بین زنان سراسر جهان شایع شده، نتیجه استفاده از مواد پلاستیکی است‌.

عاطفه طلاکوب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه بطری‌های پلاستیکی حاوی مواد شیمیایی است که مستقیماً ترشح هورمون‌های بدن را مختل کرده و در نهایت از کار می‌اندازد، اظهار کرد: استفاده روزانه مردم از پلاستیک نه تنها آسیب‌های جبران ناپذیری را بر طبیعت و محیط زیست وارد می‌کند، سلامتی انسان‌ها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و موجب بروز بیماری‌هایی می‌شود که ممکن است هیچ‌وقت قابل درمان نباشد.

وی ادامه داد: تحقیقات یک دهه‌ای دانشمندان آمریکا نشان داد استفاده افراد از محتویات بطری‌های آب معدنی، نوشابه‌ها و آبمیوه‌ها، قرار دادن خریدهای روزانه در پلاستیک به خصوص خریدهایی مانند میوه، سبزی و نان که محفظه بسته‌بندی ندارند، موجب ایجاد اختلال در ترشح هورمون‌ها می‌شود و زمینه بروز بیماری‌هایی هم‌چون سرطان، دیابت و اوتیسم را فراهم می‌کند.

مسئول بخش علمی و پژوهشی مرکز باروری و ناباروری اصفهان خاطرنشان کرد: مواد پلاستیکی که در دوران حاضر در ساخت اسباب بازی، مواد آرایشی و حتی پوشاک ورود پیدا کرده، سلامتی کودکان و نوجوانان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی در خصوص مشکلاتی که استفاده از مواد پلاستیکی برای انسان به وجود می‌آورد، تصریح کرد: آسیب‌های عصبی، مشکلات رفتاری، چاقی، ناباروری مردان و اندومتریوز که این روزها بین زنان سراسر جهان بسیار شایع شده، نتیجه استفاده از مواد پلاستیکی در عصر تکنولوژی است.

طلاکوب با اشاره به لزوم جایگزین کردن کیسه‌های پارچه‌ای به جای کیسه‌های پلاستیکی، اضافه کرد: در عصر استیلای پلاستیک بهتر است به جای استفاده از کیسه‌های پلاستیکی از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده شود. اگر توان خرید اسباب بازی و لوازم آرایش با کیفیت را نداریم سعی کنیم از این لوازم استفاده نکنیم یا جایگزین‌هایی بی‌خطر برای آن‌ها پیدا کنیم.

وی افزود: افراد باید برای در امان ماندن از خطرات مواد پلاستیکی، استفاده از لباس‌ها و شلوارهای پلاستیکی را که مستقیماً بر ترشح هورمون‌های باروری زنان و مردان و میزان شیردهی زنان تأثیر می‌گذارد، حذف کرده و هرگز از آنها استفاده نکنند.

مسئول بخش علمی و پژوهشی مرکز باروری و ناباروری اصفهان با توضیح در خصوص هشدارهای دانشمندان درباره تبعات مواد مضر پلاستیکی، افزود: دانشمندان و پزشکان به مردم سراسر جهان هشدارهای جدی می‌دهند که اگر دولت‌ها  برای تولید کمتر پلاستیک تلاش نمی‌کنند و بهایی به حفظ سلامت مردم جامعه نمی‌دهند، مردم باید به فکر حفظ سلامت خود باشند و توصیه‌ها درباره مصرف مواد پلاستیکی را جدی بگیرند.

وی اظهار کرد: دانشمندان توصیه کرده‌اند که افراد باید در مورد استفاده از مبل‌هایی که در پارچه آن‌ها از پلاستیک استفاده شده، ظرف‌های پلاستیکی که برای نگه داشتن انواع خوراکی‌ها در آشپزخانه به کار می‌رود و یا به محل کار برده می‌شود، تجدید نظر کنند و جایگزین‌های مناسبی برای آن‌ها در نظر بگیرند.

کد خبر 472754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.