هزینه خرید خانه ۹۰ درصد افزایش یافت

متقاضیان خرید خانه در تهران نسبت به پارسال باید حداقل ۹۰ درصد بیشتر هزینه کنند. روند قیمتی مسکن از دی ماه دوباره افزایشی شده است.

به گزارش ایمنا، بررسی تازه‌ترین آمار مرکز آمار در رابطه با وضعیت قیمت مسکن در دی ماه امسال نشان می‌دهد هزینه خرید در هر سه شاخص افزایش داشته است.

رشد ۱۶ درصدی قیمت در فاصله آذر تا دی

نرخ تورم ماهانه در دی ماه به ۸.۲ درصد رسیده این در حالی است که تورم ماهانه در آذرماه منفی ۸.۵ درصد اعلام شده بود و بر این اساس افزایش قیمت در یک ماه حدود ۱۶ درصد بوده است.

در حالی که تورم ماهانه طی چند ماه اخیر روندی کاهشی طی می‌کرد دوباره از دی ماه افزایشی شده است؛ به طوری که از ۱۲.۴ درصد در مرداد ماه تا منفی ۸.۵ درصد در آذرماه ریزش داشته است ولی از دی ماه روند برعکس می‌شود.

مسکن ۹۰ درصد گران شد

اما تغییرات قیمت مسکن نسبت به دی ماه پارسال از این حکایت دارد که نرخ تورم نقطه‌ای به ۹۰.۴ درصد رسیده است، بنابراین متقاضیان برای خرید یک واحد مسکونی در شهر تهران باید بیش از ۹۰ درصد نسبت به پارسال پرداخت کنند.

تورم نقطه‌ای در دی ماه نسبت به آذر ماه که ۸۳ درصد گزارش شده بود ۷.۴ درصد افزایش دارد، در این حالت هزینه خرید مسکن در فاصله بین آذر تا دی ۷.۴ درصد رشد دارد.

از سال ۱۳۹۶ تا کنون بالاترین حد تورم نقطه به نقطه حدود ۱۱۴ درصد در آبان ماه امسال بوده که به ۸۳ درصد در آذر کاهش پیدا می‌کند ولی از دی ماه مجدداً روند صعودی پیدا کرده است.

رشد ۷۱ درصدی سالانه

اما وضعیت تورم سالانه که درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه مورد نظر نسبت به دوره مشابه سال قبل را نشان می‌دهد ۷۱.۸ درصد اعلام شده که سه درصد در مقایسه با نرخ ۶۸.۲ درصدی در آذرماه افزایش دارد.

تغییرات قیمت مسکن در دی ماه امسال در تهران

تغییرات قیمت مسکن از سال ۱۳۹۶

منبع: ایسنا

کد خبر 472719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.