اصولی برای مدیریت صحیح شهرها در پساکرونا

تنها تمرکز بر مهار شیوع ویروس کرونا جهت ایجاد آینده‌ای پایدار برای شهرها کافی نیست، بلکه برنامه‌ریزان باید از هم‌اکنون به فکر طرح ایده‌هایی برای مدیریت بهتر شهرها در دوران پساکرونا باشند تا بتوانند در مقابله با بحران‌های مشابه در آینده، با کمترین چالش‌ها مواجه شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری کووید -۱۹ نشان داد که شهرها در مقابل بحران‌ها تا چه اندازه آسیب‌پذیر هستند. اکنون، در سراسر جهان، اینکه آینده شهرها چگونه خواهد بود و آیا ممکن است در پی شیوع ویروس کرونا، روند شهرنشینی به طور قابل توجهی تغییر پیدا کند، به بحثی داغ بین طراحان و حتی خود مردم تبدیل شده است. چیزی که در این بین غیر قابل انکار است این که بشر در عصر شهرنشینی به سر می‌برد و راهی جز توسعه شهری برای برنامه‌ریزان وجود ندارد. با این حال شکی نیست که طی سال‌های آینده، شهرها با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند و تغییر در سبک زندگی، ترویج دورکاری و پیشرفت فناوری ممکن است الگوهای موقعیت شهری را تغییر دهد.

بسیاری از محققان پیش‌بینی کرده‌اند که طی چند سال آینده شهرنشینان و مقامات برای دستیابی به اهداف کربن صفر و ایجاد شهرهایی پایدارتر از طریق گسترش زیرساخت‌های سبز، پیوند با اقتصاد مدور و توسعه مسکن مقرون به صرفه، بیشتر تلاش می‌کنند. بدون شک بعضی از شهرهای پساکرونا، در واکنش به چالش‌های شهرنشینی موفق‌تر از سایرین عمل خواهند کرد چرا که از نواقص موجود در طراحی شهری در نتیجه شیوع بیماری کووید -۱۹، آگاه شده و برای رفع آن‌ها تلاش کرده‌اند. در واقع نحوه مدیریت شهرها در دوران پساکرونا مهم‌ترین نقش را در بهبود وضعیت آن‌ها ایفا می‌کند که در این راستا، مدیران شهر باید از اصولی خاص پیروی کنند تا به موفقیت دست یابند.

اجماع و استمرار سیاسی

جریان‌های سیاسی بخشی جدایی‌ناپذیر در اغلب شهرهای جهان به شمار می‌رود؛ چرخه‌های سیاسی اغلب کوتاه مدت است حال آنکه، احداث زیرساخت‌های شهری و اجرای پروژه‌های املاک و مستغلات ممکن است بین ۱۰ تا ۲۵ سال به طول بینجامد. با وجود این مدیران در بعضی کشورها ممکن است سیاست‌های شهری را تغییر دهند چرا که سطح بالایی از اجماع مدنی، تعهد به سیاست مبتنی بر شواهد و گرایش به حمایت از محرک‌های رشد و پایداری ملی وجود دارد.

مدیریت شهرنشینی

برای املاک و مستغلات، وجود بازار به عنوان یک کل، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر برنامه‌ریزان یک شهر بتوانند رشد آن را در مقیاس "یک کل" مدیریت کنند آنگاه خواهند توانست قطعات زمین با اندازه‌های مختلف را گرد هم آورند تا بازارهایی جذاب با فرصت‌های عالی به وجود آورند در نتیجه این فرآیند رویکردی طولانی مدت به وجود می‌آید که می‌تواند توسعه پایدار چهارچوب‌های طراحی و سیاست‌های معقول استفاده از زمین را در پی داشته باشد.

ظرفیت مالی

توانایی یک شهر در تأمین سرمایه‌گذاری‌های عمومی جهت برآورده کردن اولویت‌های جدید زیرساختی، خانه‌سازی، پایداری و کیفیت زندگی مولفه‌ای بسیار مهم برای بهبودی آن از یک وضعیت بحرانی و دستیابی به موفقیت دائمی به شمار می‌رود. این امر به خصوص در زمینه مالی شهرهای پساکرونا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که بدون شک، هر چه یک شهر از نظر مالی مستقل‌تر و از قدرت بیشتری برخوردار باشد، پس از وقوع یک شرایط سخت نظیر شیوع بیماری کووید -۱۹ موفق‌تر عمل خواهد کرد. در واقع ظرفیت مالی به مقامات شهری این فرصت را می‌دهد تا برای سرمایه‌گذاری‌های درازمدت برنامه‌ریزی کنند و شرکایی لایق‌تر برای بخش‌های مالی خصوصی باشند.

ابزارهایی برای استفاده حداکثری از فضاها و زیرساخت‌ها

اینکه مقامات شهری چگونه از فضاهای موجود خود بهره می‌گیرند، نقش مهمی در جذب سرمایه‌گذاران و صنایع مختلف ایفا می‌کند. این امر به خصوص در دوران کرونا، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چرا که شهرها باید از توانایی کافی برخوردار باشند تا بتوانند در واکنش به تغییرات مربوط به الزامات سلامت، الگوهای حرکت و نیازهای تجاری به سرعت و با موفقیت عمل کنند. مدیران به منظور طراحی درست شهرها باید از سرعت و انعطاف کافی در استفاده بهینه از زمین برای ساخت و سازهای شهری برخوردار باشند.

آمادگی و توانایی تجاری

تجربه املاک و مستغلات در بازارهای شهری به میزان توانایی مدیران یک شهر در ایجاد مشارکت، انجام وظایف و اطمینان از اینکه محیط نظارتی شفاف، قابل پیش‌بینی، سریع و پاسخگو است، بستگی دارد. در بعضی شهرهای جهان، وجود تجارت و دارایی‌های منقول در کنار یکدیگر برای ایجاد فرصت‌های مناسب، اشتراک ریسک‌پذیری‌ها، شرکت در تصمیم‌گیری‌های شهری و پیش‌بینی نیازهای آینده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کد خبر 472674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.