شهرداری تهران ۲۵۰ تکلیف برای برنامه سوم دارد / ۹۹۰ روز تأخیر در اجرای برنامه

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گفت: در خصوص برنامه توسعه سوم ۲۵۰ تکلیف داریم که در کنار آن شهرداری موظف شده بیاید و برای هر کدام از تکالیف چه به صورت شش ماهه و سالانه گزارش ارائه کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید فراهانی در نشست خبری که بعد از ظهر امروز (سه‌شنبه) در شورای شهر تهران برگزار شد، ضمن تاکید بر ضرورت توجه به مسئله بودجه برای مردم و تشریح ابعاد لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران اظهار کرد: در بحث بودجه برای مردم، منابع و مصارف بودجه شهرداری را تک تک شهروندان تهرانی با پرداخت بهای خدمات و عوارض عمومی شهر یا عوارض پروانه ساختمانی تأمین می‌کنند اما شاهد هستیم که سال‌ها در روند تدوین بودجه شهرداری، این بودجه بر اساس نیازهای شهروندانی که منابع شهرداری را تأمین می‌کنند تهیه و اجرایی نمی‌شود، بلکه سلیقه مدیران شهرداری، نظر مشاور یا طرح اجرایی فلان پیمانکار به جای نظر مردم درباره بودجه تعیین کننده است و تنها چیزی که ظاهراً اهمیتی ندارد نیاز و نظر شهروندی است که با پرداخت عوارض و بهای خدماتش چرخ مالیه شهرداری را می‌چرخاند.

وی ادامه داد: برای منافع مردم و در مسیر اصلاح بودجه شهرداری که مردم آن را تأمین می‌کنند باید به سمت تعیین مصارف بودجه با اولویت و نظر مردم حرکت کنیم تا «بودجه برای مردم» معنا پیدا کند.

فراهانی گفت: این روزها همه از اصلاح بودجه حرف می‌زنند و هر کسی به نظر خودش کارشناسی‌ترین نظر را می‌دهد اما هیچکدام از این افراد حاضر نیستند ببینند خواست و نظر مردم درباره بودجه چیست.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران تصریح کرد: بودجه مال مردم هست و مردم باید درباره آن نظر بدهند؛ وقتی بر اساس قانون اساسی این مردم با رأی و انتخاب خودشان اعضا شوراهای شهر، نمایندگان مجلس، رئیس جمهور و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری را انتخاب می‌کنند؛ چرا نباید درباره بودجه منطقه و محله خودشان اظهار نظر کنند و نظر بدهند؟

او ادامه داد: آیا حق انتخاب برای تعیین سیاست گذاران و اداره کنندگان امور شهر و کشور سطحی بسیار بالاتر از مشارکت در تدوین و جهت بخشیدن به بودجه را ندارد؟ پس چرا شهروندان نمی‌توانند درباره بودجه کشور و شهر هم نیازها و اولویت‌های خود را بیان کنند؟ و با نظر آنها مصارف بودجه شهرداری و دولت اولویت بندی شود؟

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با بیان اینکه از ابتدای حضور در شورا با همراهی دیگر همکاران مسئله بودجه‌ریزی مشارکتی را برای توجه به نظرات و نیازهای شهروندان در بودجه‌ریزی مورد توجه قرار داده است، افزود: امروز در شورای پنجم اقدامات انجام شده در مسیر بودجه برای مردم عبارتند از انتشار اطلاعات لایحه بودجه و دسترسی عموم شهروندان به اطلاعات بودجه پیشنهادی، درخواست از شورایاران و شهروندان برای ارائه پیشنهادات در خصوص تبصره‌ها و بررسی پیشنهادات مردمی در کمیته بودجه و نظارت مالی، برگزاری دوره آموزشی آشنایی با بودجه‌ریزی در شهرداری برای شورایاران، الزام شهرداری به دعوت دبیر کارگروه برنامه و بودجه شورایاری منطقه در جلسات تدوین بودجه منطقه، دعوت از رابط هیئت رئیسه و دبیر کارگروه برنامه و بودجه شورایاری منطقه در جلسات بررسی بودجه کمیته بودجه و نظارت مالی شورا، اجرای پروژه‌های توسعه محلی در سطح محلات با نظر مشورتی شورایاران برای اولین بار در سال ۱۳۹۹ صورت گرفت و در ۱۴۰۰ ادامه پیدا خواهد کرد.

فراهانی اضافه کرد: البته این موضوع هم مثل خیلی از مصوبات شورا در بدنه شهرداری با مقاومت‌هایی روبرو شده است و ما متأسفانه در بخشی از بدنه شهرداری شاهد مقاومت در برابر عادی شدن این موضوع که با نظر شورایاران و مردم پروژه اجرا کنند هستیم! بله؛ آن مدیر شهرداری، شهردار منطقه و ناحیه می‌گوید آقایان هاشمی، مسجد جامعی، اعطا و فراهانی می‌روند، اینها سال ۱۳۹۹ گفتند پروژه توسعه محلی بر اساس نظر شورایاران اجرا و تدوین شود، اگر این را انجام ندهیم، از عمر این دوره شش ماه باقی مانده و بعد شورای ششم می‌آید! بعد آن هم پروژه‌های توسعه محلی را هم می‌فرستیم به همان جایی که طرح‌های جهادی و بسیاری طرح‌های دیگر شهرداری را این بدنه فرستاده‌اند.

عضو شورای شهر تهران گفت: اما اراده شورای پنجم بر تداوم اجرای پروژه‌های توسعه محلی در مسیر بودجه برای مردم استوار است و ان‌شاالله بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری با این رویکرد تصویب خواهد شد.

وی ضمن تشریح بودجه سال ۱۴۰۰ خاطر نشان کرد: در مورد بودجه سال ۱۴۰۰ ابتدا گلایه خودم را از مدیران شهرداری در این حوزه بیان کنم که متأسفانه به علت عدم اقناع و فقدان اطلاع رسانی شهرداری مثل اینکه شورا در کنار اینکه باید بودجه را بررسی، اصلاح و تصویب کند ظاهراً باید از بودجه تدوین شده توسط شهرداری دفاع هم کند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با بیان اینکه آنچه که من درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ می‌گویم دفاع از این لایحه نیست، افزود: بلکه نکات و مواردی است که باید درباره این لایحه بیان شود و من از آنچه در فرآیند بررسی بودجه در شورا به تصویب برسد دفاع می‌کنم.


فراهانی گفت: ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران با رقم پیشنهادی ۴۷ هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان در بخش بودجه عمومی و رقم ۱۳ هزار و ۴۲۲ میلیارد تومان در بخش شرکت‌ها و سازمان‌ها به شورا ارائه شده است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران بیان کرد: بودجه شهرداری تهران در دهه ۱۳۹۰ از رقم هفت هزار و ۷۴۸ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۰ به رقم ۴۷ هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده است. این روند در دو سال شاهد جهش و رشد جدی نسبت به بودجه سال قبل از خود بوده است.

فراهانی با بیان اینکه بودجه سال ۱۳۹۳ با رشد ۵۳ درصدی نسبت به سال قبل رو به رو بوده افزود: این امر در نتیجه پیگیری آقای دبیر در شورای چهارم بوده که ما شاهد تغییر نظام طبقه بندی هزینه‌ها از سنتی به طبقه بندی استاندارد GFS بودیم و آغاز بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد تهیه شده بود. بودجه سال ۱۴۰۰ با رشد ۵۶ درصد نسبت به سال قبل که در نتیجه انعکاس کامل تبصره‌های بودجه در جداول منابع و مصارف بودجه، ارتقا سطح بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد و پیاده سازی دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور و الزامات شورا تهیه شده است.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: بنابراین شاهد آن هستیم که رشد بیش از ۵۰ درصدی بودجه نسبت به بودجه سال قبل در این دهه بی سابقه نبوده است و علت این موضوع را باید در تغییرات فنی و مالی بودجه دید. در مسیر اصلاح و بهبود نظام بودجه‌ریزی شهرداری در دوره سوم، چهارم و پنجم گام‌هایی برداشته شده است که من از همه اعضا ادوار شوراهای گذشته و مدیران پیشین شهرداری تا مدیران و کارشناسانی که اکنون در مسیر این بهبود زحمت کشیده اند تشکر می‌کنم.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران ادامه داد: از طرف دیگر ما در برابر بودجه ۴۷ هزار میلیاردی و توجه به این افزایش باید به این سوال پاسخ بدهیم که قدرت مالی این بودجه چقدر است؟ آیا این قدرت افزایش پیدا کرده، ثابت مانده یا کم شده است؟ با لحاظ قیمت ثابت به نرخ سال ۱۳۹۵ شاهد آن هستیم که قدرت مالی بودجه ۴۷ هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۰ از قدرت مالی بودجه ۷ هزار میلیارد تومانی سال ۱۳۹۰ و بودجه ۱۵ هزار میلیارد تومانی سال ۱۳۹۳ هم کمتر است.

و با اشاره به بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران نکات و ارقام قابل توجه آن گفت: انعکاس ۱۱ هزار و ۳۵۴ میلیارد تومان بار مالی تبصره‌ها در ردیف‌های بودجه برای اولین بار، پیش بینی ۲۱ هزار و ۸۸۵ میلیارد تومان از محل درآمدهای ناشی از توسعه شهر (عوارض و درآمدهای ساختمانی) از جمله مهم‌ترین ارکان منابع بوده است.

عضو شورای شهر تهران ضمن تاکید به حوزه مصارف تاکید کرد: هزینه‌های نگهداشت شهر شامل حقوق و دستمزد کارکنان شهرداری برابر با ۵ هزار و ۴۰۲ میلیارد تومان، نگهداشت فضای سبز برابر با یک هزار و ۱۷۴ میلیارد تومان، رفت و روب و جمع‌آوری پسماند برابر با ۱ هزار و ۵۴۳ میلیارد تومان، جبران هزینه راهبری سازمان‌ها وشرکت ها (حقوق و مزایا) برابر با ۲ هزار و ۲۳ میلیارد تومان را شامل می‌شود.

او با اشاره به اعتبارات اجرای پروژه‌های عمرانی گفت: این اعتبار برابر با ۲۰ هزار و ۸۱ میلیارد تومان بوده و اعتبار بازپرداخت و تادیه دیون و بدهی‌ها برابر با ۱۰ هزار و ۴ میلیارد تومان، اعتبار ۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومانی برای اجرای پروژه‌های توسعه محلی با نظر مشورتی شورایاران، اعتبار ۷ هزار و ۲۸۲ میلیارد تومانی برای توسعه و بهره برداری مترو، اعتبار ۳ هزار و ۵۳۸ میلیارد تومانی برای حمل و نقل عمومی غیر ریلی (تاکسی و اتوبوس) از جمله این موارد است.

فراهانی تاکید کرد: بودجه مناطق کم برخوردار، غیر از دو منطقه که در حال اصلاح آن هستیم، تقریباً برابر متوسط بودجه کل شهرداری‌های مناطق است و معنا ندارد سرانه شهروندان ساکن در مناطق جنوبی از سرانه شهروندان دیگر مناطق کمتر باشد

وی افزود: به سمت تدوین عادلانه بودجه حرکت کرده ایم و سال ۱۴۰۰ نیز بر این امر تاکید خواهیم داشت.

مجید فراهانی در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش درآمدهای شهرداری تهران گفت: بودجه امسال ۴۷ هزار میلیارد تومانی ارائه شده و در کنارش مکمل ۲۲۷۴ میلیارد تومانی نیز ارائه شده تا در صورتی که احیاناً در شرایط کرونا و تحریم‌ها تحولی رخ دهد و درآمدها بالا رفت این عدد به پروژه‌های شهری اختصاص پیدا کند.

وی افزود: به اعتقاد ما این عدد ۲۲۷۴ میلیارد تومانی کمک خوبی در جهت واقعی‌تر شدن بودجه می‌کند چرا که ما به دنبال آن هستیم که بودجه تحقق پذیر باشد. در تدوین بودجه ما شرایط موجود را در نظر گرفتیم، شرایطی که تحریم‌ها و کرونا و همین وضعیت در سال آینده نیز برقرار باشد.
فراهانی گفت: طبیعتاً ۴۷ هزار میلیارد تومان مبنا خواهد بود اما در صورتی که تحولی در درآمدهای ملی و سیاست‌های خارجی کشور و رفع تحریم‌های ظالمانه که از زمان ترامپ گلوی کشور را می‌فشرد برداشته شود و تنفسی ایجاد شود پیش بینی می‌کنیم سال آینده فضای مثبتی ایجاد شود و مردم به سمت سرمایه گذاری بیشتر حرکت کنند لذا طبیعتاً درآمدهای شهری افزایش خواهد کرد و این ۲,۲۰۰ میلیارد تومان درآمدهای است که می‌تواند ایجاد شود.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت پروژه‌ها و بودجه‌های تکمیلی اظهار کرد: پروژه‌های تعریف شده در دو سطح تقسیم بندی شده‌اند یکی در سطح مناطق و یکی هم در سطح ستاد شهرداری تهران. سطح پروژه‌های بزرگ توسط معاونت عمرانی و حمل و نقل و ترافیک اجرا خواهند شد که بر اساس برنامه‌ریزی ها و منطبق بر برنامه توسعه سوم شهر تهران و برنامه‌های اولویت محور تحقق پذیر تعریف شده‌اند. این پروژه‌ها هم عمدتاً پروژه‌های نیمه تمامی است که از گذشته شروع شده و ادامه پیدا کرده است.

وی ادامه داد: سطح دوم پروژه‌ها نیز پروژه‌های کوچک مقیاس محلی است که ۲,۵۰۰ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفتیم. اما تاکید اصلی شورای پنجم اتمام پروژه‌های نیمه تمام و برنامه‌هایی است که داده شده و اگر امروز برای پروژه نیلوفری که به معنای بردن خط آهن در منطقه ۱۷ و ۱۸ به زیر زمین و ایجاد بافت شهری تحت عنوان پروژه نیلوفری که امروز به عنوان شار باغ عنوان شده تاکید می‌کنیم، اگر برای اتمام پروژه برج طغرل تاکید می‌شود و عدد و رقم برای آن در نظر گرفته می‌شود برای این است که تاکید اصلی شورا اتمام پروژه‌های نیمه تمام موجود به جای اجرای پروژه جدید است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه برای ۳۲ پروژه خاص نیز از محل افزایش درآمدهای شهرسازی بودجه در نظر گرفته شده است، افزود: اما انتقاد ما از شهرداری تهران این است که فهرست پروژه‌های کوچک مقیاس هنوز به شورا داده نشده است و قولی که دادند این است که فهرست تا اخر سال ارائه شود.

فراهانی گفت: تاکید ما بر ارائه این فهرست این است که محل هزینه کرد ۲۴۵۰ میلیارد تومانی که در بودجه هست و معلوم نیست که به کدام پروژه‌ها اختصاص پیدا می‌کند تکلیفش مشخص شود.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه منابع تأمین بودجه تکمیلی چیست، عنوان کرد: این افزایش از محل تراکم فروشی نیست بلکه از محل افزایش و عادلانه کردن تعرفه‌های شهر سازی است. افتخار شورای پنجم رفتن به سمت این است که شهر را از طریق فروش شهر اداره نکنیم و شما دیدی که ما مجوز برج باغ و بلند مرتبه سازی صادر نکردیم و طبقه اضافه نفروختیم.

فراهانی گفت: تمام سعی ما این بود که بر اساس ضوابط موجود شورای عالی شهر سازی و به صورت سیستماتیک مجوزها صادر شود و امروز هر شهروندی مراجعه کند و تقاضای مازاد طرح تفصیلی کند اولین پاسخی که به وی داده می‌شود این است که شورای پنجم کار را سیستمی کرده و بر اساس طرح تفصیلی عمل می‌شود.

وی اضافه کرد: دیگر مانند گذشته نیست که در کوچه شش متری مجوز برج داده شود، برج‌هایی فکری برای آن نشده بود که اگر در این محل‌ها آتش سوزی رخ دهد ماشین آتش نشانی چگونه می‌خواهد آتش را خاموش کند. اتفاقی که در منطقه ۲۲ افتاد و اینگونه با تراکم فروشی‌هایی که صورت گرفت عملاً نفس‌ها و ریه‌های شهر تحت تأثیر قرار گرفت. این اقدامات در شورای پنجم اتفاق نیافتاد و اولین کار ما لغو مصوبه برج باغ بود و با اینکه درآمدها به شدت کاهش پیدا کرد اما مصالح عمومی مردم را به منافع زود گذر ترجیح دادیم.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر بودجه اختصاص پیدا کرده به نوسازی اتوبوس و تاکسی در سال ۱۴۰۰ چگونه است؟ گفت: بودجه سال ۱۴۰۰ برای حمل و نقل عمومی غیر ریلی که شامل نوسازی اتوبوس، اورهال کردن اتوبوس و اعتبار ناشی از درآمدهای طرح ترافیک برای نوسازی تاکسی‌ها است ۳,۵۳۸ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. هر چند به لحاظ قانونی اصل کار نوسازی تاکسی‌ها تکلیف دولت است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تهران دومین ناوگان بزرگ تاکسی دنیا را دارند؛ ۸۰ هزار تاکسی که بعد از مکزیکوسیتی در رده دوم قرار می‌گیرد و این عدد نشان می‌دهد که ما کمبود تاکسی نداریم. در کشورهای دیگر استفاده از تاکسی با توجه به قیمت سوخت پر هزینه است.

فراهانی گفت: در خصوص نوسازی ناوگان اتوبوسرانی باید گفت عمر متوسط اتوبوس‌های تهران بیش از ۱۳ سال است که بر اساس برنامه‌ریزی های انجام شده تا اخر برنامه دوم می‌بایست تعداد اتوبوس‌های شهر تهران به ۹۵۰۰ عدد می‌رسد و این در حالی است که در حال حاضر تعداد اتوبوس‌های موجود در ناوگان شهر تهران بالغ بر ۵۳۰۰ عدد است که از این تعداد نیز ۵۰۰ اتوبوس در تعمیرگاه‌ها هستند.

عضو شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: این در حالی است که متأسفانه ۱۵ سال اتوبوسی به تهران اضافه نشده بود و خبر خوب این است که هفته آینده ۲۵۰ اتوبوس با همین بودجه اختصاص داده شده از سوی شورای شهر به تهران اضافه می‌شود حال آنکه تعهدات دولت جهت رفع کمبود اتوبوس همچنان محقق نشده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که مصوبه هیأت دولت مبنی بر اختصاص ۱۹ هزار اتوبوس به کلان شهرها که سهم تهران بالغ بر ۳ هزار اتوبوس می‌شد و اگر محقق می‌شد تحولی شگرف در حمل و نقل عمومی تهران صورت می‌گرفت نیز محقق نشد.

فراهانی همچنین در خصوص کاهش فاصله بودجه مناطق برخوردار و مناطق کم برخوردار گفت: اتفاق نامیمونی که در گذشته‌ها در شهرداری افتاده این بود که با هدف تشویق شهرداران مناطق به درآمدزایی بیشتر قانون نانوشته‌ای به وجود آمده بود که منطبق بر سقف درآمدهای منطقه بودجه به منطقه اختصاص داده شود.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران ادامه داد: یعنی به همان میزان که درآمد ایجاد می‌کنند، بودجه منطقه بالا می‌رود. لذا ما در ابتدای شورای پنجم اتفاق ناصحیح را شاهد بودیم که به عنوان مثال بودجه منطقه یک سه برابر منطقه ۱۹ بود چرا که منطقه یک، منطقه برخوردار بود و ۲۰ درصد درآمد شهرداری از این منطقه بود. مناطق ۲،۳،۴و۲۲ نیز به همین شکل بودند.

وی افزود: لذا یک واحد مسکونی در منطقه یک قیمتش ده برابر یک واحد در مناطق دیگر است و به همین نسبت هم عوارض ساختمانی آن بالا می‌رود. لذا بدین سبب ما اندک اندک شاهد شکاف عمیقی بودیم که بین مناطق ایجاد می‌شد و جالب اینکه عمده پروژه زیر ساختی در شهر تهران، که پروژه‌های بزرگ مقیاس هم هستند در همین مناطق برخوردار کلید زده شدند و ما از زمان حضورمان سعی مان بر این بود این روند معکوس شود.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: شورای پنجم بر این اساس خط متوسط سرانه اختصاص بودجه بر اساس جمعیت را تعریف کرد و بر اساس آن سالانه بودجه مناطق کم برخوردار ده درصد به خط متوسط برسانیم و امروز که سال چهارم شورای پنجم است بسیاری از این مناطق به این سطح متوسط رسیده‌اند.

فراهانی افزود: ما امیدواریم در انتهای دور ه پنجم تمامی مناطق کم برخوردار به سطح متوسط سرانه بودجه شهر تهران برسند و در دوره ششم این معادله باید برعکس شوند.

وی همچنین در خصوص پیگیری تذکرات و مصوبات شورای شهر از سوی شهرداری تهران گفت: مهم‌تر از تذکرات، مصوبات رسمی و تکالیف برنامه توسعه سوم شهر تهران است که پس از بحث و بررسی زیاد در کمیته‌ها و کمیسیون‌ها و بعد در صحن شورا به تصویب می‌رسد که برای هر مصوبه شورا به جرأت می‌توان گفت ساعت‌های طولانی صرف می‌شود.

فراهانی ادامه داد: در خصوص بحث برنامه توسعه سوم ۲۵۰ تکلیف داریم که در کنارش شهرداری موظف شده بیاید و برای هر کدام از تکالیف چه به صورت ۶ ماهه و سالانه گزارش ارائه کند. در برخی اقدامات با رصد معاونت پایش شهرداری که به دستور ریاست شورا و در یکسال اخیر تشکیل شده، شهرداری تهران حدود ۹۹۰ روز در اجرای آنها تأخیر دارد.

عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: معاونت پایش به دقت اجرای برنامه، تکالیف و مصوبات شورا را رصد می‌کند که کدام برنامه اجرا نشده، کدام برنامه با تأخیر اجرا شده و کدام برنامه‌ها محقق شده است.

او افزود: در جمع بندی ها نشان می‌دهد که شهرداری تهران ۳۳ تکلیف سال اول برنامه را به انجام نرسانده است. با این اقدام معاونت پایش عزیزان در شهرداری بدانند که تمام اقدامات شهرداری رصد می‌شود و ما عدم اجرای برنامه را رصد می‌کنیم و پیگیری برنامه‌های روی زمین مانده را خواهیم کرد و در خصوص اجرای مصوبات شورا هم بسیار مصر هستیم و پیگیری می‌کنیم.

فراهانی با بیان اینکه ما تک تک مصوبات شورا را پیگیری خواهیم کرد و خواستار گزارش می‌شویم و اولین گزارش را شش ماهه پیش ارائه کردیم، بیان کرد: خوشبختانه شهرداری اقداماتی را در فرایند اجرای مصوبات و تکالیف برنامه سوم انجام داده که البته باید تسریع شود. ما روزانه نامه‌هایی را برای مهندس هاشمی ارسال می‌کنیم که در آن روند پیگیری مصوبات شورا را از سوی شهرداری رصد کرده و از سوی رئیس شورای شهر تهران پیگیری خواهیم بود.

کد خبر 472586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.