اختلاف نظر درخصوص طرح جامع خیابان ولیعصر / بی‌اطلاعی شورا درباره حکم عیسی شریفی

سخنگوی شورای شهر تهران در خصوص طرح جامع خیابان ولیعصر، حکم عیسی شریفی و تفسیر عبارت مازاد تراکم به عنوان یکی از منابع درآمدی شهرداری توضیح داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی اعطا در نشستی خبری که پس از صحن شورای شهر تهران برگزار شد در پاسخ به پرسش خبرنگار ایمنا در خصوص اینکه شنیده شده یکی از اعضای شورای شهر تهران نیز در پرونده شهرداران احضار شده است، گفت: ما این شایعه را نشنیده‌ایم، کسی از ما کم نشده و باید حضور و غیاب کنیم.

این خبرنگار به سخنگوی شورای شهر تهران توضیح داد که خبر منتشر شده مبنی بر احضار عضو شورا به عنوان مطلع است و نه بازداشت یک عضو، که وی پاسخ داد: چنین موضوعی را نشنیده است.

اعطا در پاسخ به سوالی مبنی بر سرنوشت دو شهردار بازداشت شده گفت: در رابطه با شهرداران، مطلب جدیدی که می‌توان گفت این است دو فرد مورد اشاره در حال حاضر در بازداشت هستند و پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه شورای شهر در مقام قضاوت نیست و اظهارنظر نهایی در رابطه نتیجه این پرونده در صلاحیت مقام قضائی است ادامه داد: به طور کلی نیز باید گفت جهت گیری شورا در فسادستیزی بر کسی پوشیده نیست و وقتی سو جریان و انحرافی پیش می‌آید، ما حتماً از هرگونه برخورد سریع، قاطع، و بدون تبعیض با فساد استقبال می‌کنیم. شورا در جهت فسادستیزی و ارتقا سلامت اداری از اقدامات نظارتی، بازرسی و قضائی استقبال می‌کند چرا که به تعهدی که با مردم داشته، پایبند است.

اعطا در پاسخ به سوال دیگر ایمنا مبنی بر اینکه با توجه به صدور حکم آقای عیسی شریفی چه اقداماتی برای بازگشت اموال شهر انجام شده و نظر مدیریت شهری در این باره چیست، گفت: ما اطلاعاتی در این رابطه نداریم و اطلاعاتی در این حوزه دریافت نکردیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درخصوص اینکه شورا چه اقدامی برای اطلاع از حکم عیسی شریفی کرده است، حکمی که بی ارتباط با شهرداری و شورای شهر تهران نیست گفت: سوال ما و درخواست ما هم همین است که چرا ما از این حکم اطلاعی نداریم، که خبرنگار به وی توضیح داد، منظور وی از این پرسش این است که چه تلاشی شده که این حکم به اطلاع شورا برسد که وی پاسخ داد: برخی از اعضا از جمله آقای میرلوحی مسائلی را مطرح می‌کنند اما از جزئیات آن اطلاعی نداریم و چیزی به دست ما نرسیده است.

اعطا در پاسخ به پرسش دیگر این خبرنگار که درخصوص درخواست وزارت راه برای دادن مجوز نیم طبقه ملک ریاست جمهوری از شهرداری و عقب نشینی از مصوبه لغو محدودیت‌های ارتفاعی جماران که در جلسه هم اندیشی مطرح شده است گفت: دستور دیوان بر توقف مصوبه جماران موقت است، زمانی دیوان حکم صادر می‌کند که بیم آن را داشته باشد که حقوق عمومی و خصوصی در اجرای مصوبه‌ای به خطر بی افتد و این به معنای ابطال این مصوبه نیست.

وی ادامه داد: ما همچنان این موضوع را تا رسیدن به نتیجه دنبال می‌کنیم.

سخنگوی شورای شهر تهران در خصوص اینکه چرا موضوع پرونده ۶۰ باغ در جلسات هم اندیشی و صحن شورا به نتیجه نمی‌رسید و موردی که باعث اختلاف نظر اعضای شورای شهر تهران چه بود نیز توضیح داد: این موضوع در صحن شورای شهر تهران مطرح شد و رأی آورد، موضوع پنهانی نبود و مربوط به پرونده‌هایی می‌شد که پیش از این رأی مرجع صالحه وقت را داشتند و حکم دیوان گرفته بودند و بررسی مجدد آن در صحن مطرح بود که رأی آورد.

سخنگوی شورای شهر تهران درخصوص طرح جامع خیابان ولیعصر و اختلاف نظرهایی که در رابطه با محدودیت‌های ارتفاعی وجود داشت نیز توضیح داد: این نگرانی وجود دارد که با طرح چنین موضوعاتی دوباره درخواست پرونده افزایش پیدا کند. همان طور که در زمینه برج باغ این گونه شد و تا زمانی که برج باغ لغو شود تعداد زیادی درخواست به مناطق آمد و درآمد مناطق در این حوزه افزایش پیدا کرد. درخصوص خیابان ولیعصر هم چنین نگرانی داریم.

وی با بیان اینکه چنارهای ولیعصر منحصر به فرد است گفت: یکی از بخش‌های مورد توجه ما تعیین ارتفاع ساختمان‌ها است، قنات‌هایی که در این بخش تبدیل به فاضلاب شده و بسیاری از این قنات‌ها نیز مسدود شده است.

اعطا گفت: شهرداری تهران طرح تفصیلی خیابان ولیعصر را با یک نگاه حفاظتی نسبت به این خیابان که ارزش‌های میراثی، فرهنگی و تاریخی دارد، در دست تهیه دارد.

وی ادامه داد: دیروز جلسه‌ای در معاونت شهرسازی شهرداری تشکیل شد که من هم به نمایندگی از دوستان شورای شهر در این جلسه حضور داشتم. خوشبختانه این طرح در مراحل پایانی آماده سازی برای ارسال به کمیسیون ماده ۵ جهت تصویب قرار دارد.

اعطا خاطرنشان کرد: در این طرح این خیابان به سه بخش کلی تقسیم شده است که یک بخش ولیعصر تاریخی است که در واقع از میدان راه آهن تا خیابان انقلاب هسته تاریخی تهران را دربر می‌گیرد.

وی ادامه داد: از آنجا به بعد تا چهارراه پارک وی را به عنوان ولیعصر مدرن نامگذاری کرده‌اند که شکل گیری آن متاخرتر است و از چهارراه پارک وی تا میدان تجریش را به عنوان ولیعصر طبیعی_تاریخی نام برده شده که دربردارنده ارزشهای تاریخی و طبیعی است. تراکم چنارها، قنات و چشم‌انداز و شیب دامنه البرز در کنار قدمت تاریخی این منطقه با دو قسمت اولی متمایز می‌کند.

سخنگوی اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: مجموعه این سه بخش به دوازده سکانس بر اساس ملاحظاتی که در این زمینه وجود دارد، تقسیم می‌شوند و برای هر یک ضوابط مختلفی پیش بینی شده است.

اعطا تاکید کرد: ما در جلسه دیروز بر روی برخی بخش‌ها هنوز بحث و اختلاف نظر داشتیم، در پایان جلسه نگاه شهرداری هم به مسائلی که مطرح کردیم، نزدیک شد که ارزشهای منحصر به فرد ولیعصر که در نظر داریم به عنوان طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه ثبت جهانی شود، حفظ و رعایت شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: امیدواریم این طرح به کارگروه‌های کمیسیون ماده ۵ با حضور نمایندگان شورای شهر ارسال شده و من پیش بینی می‌کنم اگر اتفاق ویژه‌ای نیفتد شاید تا آخر امسال یا نهایتاً در فروردین ماه طرح تفصیلی جدید خیابان ولیعصر با نگاه حفاظتی به میراث طبیعی و فرهنگی است، به تصویب رسیده و ابلاغ شود.

اعطا در ادامه در توضیح موضوع مازاد تراکم اظهار کرد: این موضوع مورد سو تفاهم واقع شده و باید آن را توضیح داد.

وی با بیان اینکه مازاد تراکم به معنی مازاد تراکم بر طرح تفصیلی نیست، گفت: ما تراکم پایه مالی داریم که برای آن هیچ عوارضی دریافت نمی‌شود.

اعطا ادامه داد: عدد ۱۲۰ درصد و ۱۸۰ درصد که فاصله آن تا سیصد در صد در صد و ۳۶۰ درصد که در طرح تفصیلی مجاز دانسته شده را مازاد تراکم می‌گویند.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: اصطلاح مازاد تراکم به معنای تراکم فروشی نیست.

وی تاکید کرد: مدیریت شهری برای جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز، تلاش کرد که به ساخت و ساز فراتر از سقف مجاز طرح‌تفصیلی پروانه داده نشود.

وی با بیان اینکه این در حالی است که این موضوع و ساخت و ساز بیشتر از سقف مجاز طرح تفصیلی در دوره‌های قبل مدیریت شهری روال بوده است، گفت: اگر موردی را پیدا می‌کنید که یک طبقه و یکی دو طبقه اضافه ساخته است این موضوع تخلف است.

علی اعطا در ادامه در توضیح موضوع مازاد تراکم اظهار داشت: این موضوع مورد سو تفاهم واقع شده و باید آن را توضیح داد.

وی با بیان اینکه مازاد تراکم به معنی مازاد تراکم بر طرح تفصیلی نیست، گفت: ما تراکم پایه مالی داریم که برای آن هیچ عوارضی دریافت نمی‌شود.

اعطا ادامه داد: عدد ۱۲۰ درصد و ۱۸۰ درصد که فاصله آن تا سیصد در صد در صد و ۳۶۰ درصد که در طرح تفصیلی مجاز دانسته شده را مازاد تراکم می‌گویند.

وی تاکید کرد: مدیریت شهری برای جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز، تلاش کرد که به ساخت و ساز فراتر از سقف مجاز طرح‌تفصیلی پروانه داده نشود.

وی با بیان اینکه این در حالی است که این موضوع و ساخت و ساز بیشتر از سقف مجاز طرح تفصیلی در دوره‌های قبل مدیریت شهری روال بوده است، گفت: اگر موردی را پیدا می‌کنید که یک طبقه و یکی دو طبقه اضافه ساخته است این موضوع تخلف است.

اعطا در ادامه درباره مصوبه دریافت عوارض از ساخت و ساز بر اساس مرغوبیت مکانی گفت: متأسفانه بعد از اینکه این موضوع در شورای شهر تصویب شد برخی از رسانه‌ها از روی عدم درک صحیح نکات دیگری را مطرح کردند که درست و صحیح نبود.

وی گفت: عوارض ساختمانی به طور میانگین ۱.۱ درصد از قیمت معاملات است و اینکه گفته می‌شود افزایش عوارض موجب افزایش قیمت مسکن می‌شود، صحیح نیست و این مغالطه است.
‏‎وی ادامه داد: افزایش عوارض تأثیر محوری روی افزایش قیمت مسکن ندارد.

به گفته اعطا بیشترین عوارض در تهران مربوط به منطقه یک است، و ۱.۷ از قیمت معاملاتی است و به عدد دو هم نمی‌رسد.

‏‎وی با بیان اینکه در برخی از کلانشهرها این عدد به ٧ و ٨ درصد می‌رسد گفت: اگر قرار بود در کلان شهر تهران عوارض ساخت و ساز بر اساس مبنای افزایش قیمت مسکن در سال ٩٩ به نسبت ٩٨ افزایش می‌یافت، باید ۲۵۵ درصد عوارض را افزایش پیدا می‌کرد.

‏‎سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ما در تهران برای محاسبه عوارض بر اساس دفترچه ارزش معاملاتی ماده ۶۴ قانون مالیات مستقیم عمل می‌کردیم، افزود: بر این اساس کل تهران به ۱۶۰ پارسل تقسیم می‌شد اما اکنون مرغوبیت مکانی می‌گوید هر یک ٩٣٠ هزار پارسل به لحاظ برخورداری از خدمات محلی، میزان بر، دسترسی، شکل زمین و میزان مرغوبیت شرایط متفاوتی دارد.

‏‎وی با بیان اینکه نباید مرغوبیت مکانی را به افزایش عوارض گره بزنیم، اظهار کرد: اکنون در کل شهر تهران میانگین عوارض به جای ۲۵۵ درصد ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

اعطا با بیان اینکه گفته می‌شود شهرداری تهران از افزایش عوارض دنبال کسب درآمد است، گفت: برخی در گوشه‌ای از شهر از ساخت و ساز منتفع می‌شوند و باید عوارض آن را پرداخت کنند که این عوارض برای عموم شهر تهران هزینه شود.

علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این نشست در پاسخ به این پرسش که طرح سوال از شهردار تهران چقدر جدی است گفت: هر ظرفیتی که در قانون شورا به عنوان حقوق نمایندگان آمده است، اگر لازم باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: حتماً انتخاب اول ما سوال از شهردار نیست اما نمایندگان مردم از منظر پیگیری مطالبات به حق شهروندان، موضوعات را پیگیری می‌کنند و اگر از طرق متعارف پاسخ نگیرند در صحن شورای شهر تذکر می‌دهند.

به گفته وی انتظار نمایندگان مردم این است که تذکرها منجر به تغییر رویه و اصلاح شود.

اعطا ادامه داد: اعضای شورا یا از پاسخ قانع می‌شوند و یا نمی‌شوند اگر قانع نشدند می‌توانند از ظرفیت قانونی استفاده کنند و سوال از شهردار را مطرح کنند.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه طرح سوال از شهردار ممکن است امر مثبتی نیز باشد گفت: این موضوع حساسیت‌های عمومی را افزایش می‌دهد و می‌تواند توجهات را به برخی از موضوعات جلب کند.

وی تاکید کرد: اگر اعضا نتیجه تذکرات خود را نبینند و تذکر به نتیجه مطلوبی منجر نشود از ابزار سوال استفاده کنند.

اعطا سخنگوی شورای شهر تهران همچنین درباره خانه‌های کوچک مقیاس شهری تهران گفت: در بسیاری از کشورها این پروژه‌ها رواج دارد و معمولاً شهرداری‌ها متولی آن هستند.

وی گفت: معمولاً شهرداری‌ها متولی خانه‌های کوچک مقیاس هستند اما از اینکه اکنون معاونت شهرسازی در تهران این موضوع را دنبال می‌کند، بدون اطلاع هستم.

وی با بیان اینکه این پروژه‌ها باید در پارلمان شهری به بحث گذاشته شود، ادامه داد: طبیعتاً اگر بخواهیم چنین پروژه‌هایی اجرایی شود رویه مناسب‌تر این است که در شورای شهر مطرح شود و جنبه‌های مختلف آن از نظر اجتماعی، برنامه‌ای و سایر مسائل بررسی شود اما هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه در بحث کرونا، در حال حاضر در شرایط شکننده و ناپایداری هستیم، تصریح کرد: مطابق رنگ بندی‌هایی که نمایانگر وضعیت شهرهاست امروز تهران در وضعیت زرد قرار دارد. بعد از فروکش موج سوم طبق آمار اعلامی میزان بیماران سرپایی بیمارستان‌های استان تهران به زیر ۱۸۰۰ نفر رسیده بود که اکنون متأسفانه با شیب ملایم به بالای ٢٠٠٠نفر رسیده که مطابق نظر مسئولان و کارشناسان اگر این روند ادامه داشته باشد وضعیت تهران پیچیده‌تر می‌شود و دیگر زرد نخواهند ماند.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه در هر حال وضعیت کاهش فوتی‌ها در شهر تهران و یا کاهش بستری و مراجعات به بیمارستان نمایانگر ثبات در کنترل پاندمی کرونا نیست و وضعیت شکننده و ناپایدار است و باید برای موج چهارم آماده باشیم، تصریح کرد: مدیریت شهری از ابتدای کرونا در حوزه‌های خدمات شهری و ارائه خدمت در حوزه سلامت عملکرد خوبی داشته است. در حال حاضر هم بیش از ٨٠ خانه سلامت و سرای محله ما در طرح ملی شهید سلیمانی در مشارکت و همکاری کامل با وزارت بهداشت و بسیج و سپاه هستند. مطابق آمارها و گزارش‌ها بستری و مراجعه حضوری به بیمارستان‌ها در تهران افزایش یافته است.

اعطا اضافه کرد: باید توجه داشت در الگوی فوت شهروندان مبتلا دیده می‌شود که شرایط مشابه خردادماه است که حدوداً یک ماه آمار فوتی‌های تهران در حدود ۲۰ نفر بود اما با افزایش نابهنگام درگذشتگان روبه‌رو شدیم. امیدواریم با حفظ سیاست‌های موجود و اجتناب از تعجیل در بازگشایی‌ها و رفع محدودیت‌ها بتوانیم به شرایط بهتری در شهر تهران دست یابیم چرا که شرایط شکننده و ناپایدار است.

وی با اشاره به خاموشی شهر، اضافه کرد: مدتی است با خاموشی خیابان و معابر شهر تهران هستیم. چندی پیش درباره پل‌های عابر پیاده تاریک نا امن برای شهروندان طرحی با عنوان "عبور ایمن شهروندان از پل‌های عابر پیاده شهر تهران" تصویب شد در دفاع طرح مذکور از عبارت "تونل وحشت" برای پل‌های عابر تاریک و محصور در تابلوهای تبلیغاتی استفاده کردم. اکنون متأسفانه تهران به "شهر خاموش" و همه معابر به "تونل وحشت" تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه اما در حوزه شهر تهران باید این هشدار را داد که طولانی شدن تاریکی تهران و استمرار شهر خاموش به ناامنی معابر منجر می‌شود، اضافه کرد: در مجموع خاموشی‌های بلند مدت در تهران هر چند به مسئله تأمین انرژی باز می‌گردد اما باید در نظر داشت که نباید امنیت عمومی شهر اولین جایی باشد که به عنوان تیر رس تهران را به شهر خاموش تبدیل می‌کند.

اعطا ادامه داد: در ایامی که محدودیت‌های رفت و آمد وجود دارد مردم برای اندکی پیاده روی در اطراف منزل خود نباید در شهر خاموش با چراغ قوه از منزل خود بیرون بیایند هر چند این خاموشی به بعد از ساعت ۹ خلاصه نمی‌شود و از غروب تا صبح فردا ادامه دارد. در این رابطه انتظار می‌رود دستگاه‌های مسئول دولتی بی تفاوت نمانند و نسبت به این مطالبه مهم شهروندی حساسیت لازم را به خرج دهند، چرا که نمایندگان مردم در شورا موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری می‌کنند.

کد خبر 472583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.