باید نگاه دقیق‌تری به مسائل زنان سرپرست خانوار داشته باشیم

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) با اشاره به ضرورت بازبینی و به‌روزرسانی برنامه‌های مربوط به زنان سرپرست خانوار، بر لزوم نگاه دقیق‌تر به مسائل واقعی این قشر تأکید کرد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص)؛ سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در آستانه روز زن و در جمع کارکنان امور «مسئولیت‌های اجتماعی» قرارگاه ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر و سالروز ولادت حضرت زهرا(س) در خصوص مسائل و مشکلات مرتبط با زنان بخصوص زنان سرپرست خانوار اظهار کرد: زنان سرپرست خانوار یکی از مهم‌ترین اقشار زنان هستند که از ابتدای انقلاب اسلامی در قانون اساسی و برنامه‌های توسعه مورد توجه بوده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر نیز نهادهای متعددی متکفل رفع مسائل زنان سرپرست خانوار هستند و در این راستا برنامه‌ریزی‌های مختلفی شده است اما کمیت و سنخ‌بندی زنان سرپرست خانوار طی سال‌های اخیر دچار تحولات جدی شده و همین امر ضرورت بازبینی برنامه‌های گذشته و به‌روزرسانی آن‌ها را دوچندان می‌کند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) ادامه داد: تعریف برنامه‌های حمایتی بلندمدت برای زنانی که در سنین بالا به سر می‌برند، در کنار طراحی برنامه‌های حمایتی کوتاه‌مدت برای زنان جوان‌تر، تلاش برای جداسازی این زنان از چرخه حمایت صرف و حرکت به سمت خوداتکایی آنها دو نکته مهم خط‌مشی‌گذاری برای این قشر از زنان است.

محمد خاطرنشان کرد: تأکید صرف بر حمایت یا تبدیل این زنان به کارگرانی بدون بالندگی و شکوفایی، به مرور می‌تواند این قشر را ضعیف و ناتوان کند. در حالی‌که این زنان، که اغلب مادر هستند، برای تربیت فرزندان خود و ایفای نقش توأمان پدری و مادری، نیازمند روحیه‌ای قوی و سرزنده هستند. روحیه‌ای که با برنامه‌ریزی متناسب می‌تواند احیا و بالنده شود.

وی با تأکید بر اینکه برنامه‌های در نظر گرفته‌ شده برای این قشر باید حمایتگر نقش مادری و مرتفع‌ کننده دغدغه‌های آنها درباره فرزندانشان باشد افزود: طراحی مدلی برای برنامه‌ریزی برای این قشر از زنان فرایندی چندبعدی و پیچیده است که با توجه به تجربه این سال‌های جمهوری اسلامی و مطالعات کارشناسی، می‌توان به خوبی آن را محقق ساخت.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) تصریح کرد: توسعه مشاغل خانگی برای زنان سرپرست خانواده از اولویت بالایی برخوردار است تا هم از این طریق بُعد درآمدزایی این قشر تأمین شود و هم نقش مادرانه این زنان در خانواده ایفا شود.

محمد افزود: انقلاب اسلامی مسیری متفاوت و فارغ از ضعف‌ها و کاستی‌های نگاه‌های سنتی و مدرن به زنان را پیش روی جوامع انسانی گشود؛ نگاهی مبتنی بر آموزه‌های اصیل اسلامی. نگاهی که هویت زن را نه در نسبت با مرد و نه در نسبت با نظام سرمایه‌داری، بلکه در نسبت با خدا تعریف کرده و با این نگاه، زن را در کنار و دوشادوش مرد می‌بیند؛ نه پایین‌تر یا در مقابل او.

وی ضمن اشاره به اندیشه والای امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب نسبت به عظمت شأن مادری و نقش‌های خانگی زنان یادآور شد: با همین نگاه و اندیشه بود که زنان در فرآیند انقلاب اسلامی و پس از آن در سال‌های دفاع مقدس مشارکتی گسترده و عظیم در عرصه‌های اجتماعی داشتند و در کنار آن، به فرزند آوری و خانه‌داری می‌پرداختند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) افزود: چنین نقش‌هایی اگر با آگاهی سیاسی و اجتماعی ممزوج شود می‌تواند فرزندانی انقلابی، بصیر و مؤثر برای انقلاب اسلامی به ارمغان آورد و این بابی است که انقلاب برای زنان در ایران و جهان گشوده است و اگر ابعاد و زوایای آن مشخص نشود، بیراهه‌ها روی‌ها تبعات منفی خواهد داشت.

محمد گفت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود توانسته در زمینه اشتغالزایی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با ایجاد و تجهیز کارگاه‌های خیاطی، تجهیز کارگاه‌های قالی‌بافی، احداث گلخانه‌های خانگی، تأمین دستگاه میوه خشک‌کنی و ایجاد کارگاه‌های صنایع دستی خانگی اقدامات تأثیرگذاری در سراسر کشور انجام دهد.

کد خبر 472559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.