رویکردهای مقابله‌ای کاهش مصرف موادمخدر را در پی نداشته است

رئیس اداره امور اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: رویکردهای مقابله‌ای مانند زندانی کردن یا اعدام توزیع کنندگان مواد مخدر، دستگیری و تنبیه مصرف کنندگان گرچه مؤثر بوده است اما در کاهش مصرف مواد مخدر در کشور نتایج مطلوب و قابل اعتنایی نداشته است.

مسعود مهدویان‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بر اساس آمار مرتبط با شیوع شناسی مصرف مواد مخدر در کشور، در سال ۱۳۹۰ حدود ۲.۶۵ درصد از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال ایران به مصرف مواد مخدر اعتیاد داشته و به مرز وابستگی رسیده‌اند که این آمار در سال ۱۳۹۵ به مرز ۵.۳۰ درصد رسیده است و ارزیابی می‌شود در سال ۱۴۰۰ نیز پس از انجام مطالعات جدید، با آمار افزایش یافته‌ای مواجه شویم.

وی با بیان این که مصرف مواد مخدر یکی از مشکلات شایع جوامع بشری است و تنها به کشور ما اختصاص ندارد، تصریح کرد: میزان جمعیت مصرف کننده مواد مخدر در جهان در سال ۲۰۰۶ حدود ۲۰۸ میلیون نفر بوده، اما در سال ۲۰۱۵ با افزایش ۴۰ میلیون نفری به مرز ۲۴۸ میلیون نفر مصرف کننده رسیده است که بر این اساس حدود ۵.۲ درصد از جمعیت جهان در این سال، به سوءمصرف مواد مخدر مبتلا بوده‌اند.

رئیس اداره امور اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: گردش مالی حاصل از تجارت مواد مخدر در جهان سالانه حدود ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ میلیارد دلار است و درآمدهای سرشار حاصل از ترانزیت، فروش و توزیع مواد مخدر در جهان موجب شده است تا مافیای عظیمی در کشورهای مختلف تشکیل شده و قوانین وضع شده کشورها را نقض کنند.

وی با بیان این که تقاضای مصرف مواد مخدر در جهان از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ به میزان ۲۰ درصد افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: این تقاضای عظیم، برای سوداگران عرصه تولید و قاچاق مواد مخدر در جهان بازار فروش گسترده‌ای را فراهم کرده است.

همجواری با افغانستان عامل مؤثر در افزایش مصرف مواد مخدر

مهدویان فر با بیان این که همجواری با کشور افغانستان یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در افزایش شیوع مصرف مواد مخدر در ایران است، تصریح کرد: مطابق پژوهش‌های انجام شده در سال ۱۹۹۷ حدود دو هزار و ۸۰۰ تن مواد مخدر در یک سال در کشور افغانستان تولید می‌شده که این میزان در سال ۲۰۱۶ به ۴ هزار و ۸۰۰ تن و در سال ۲۰۱۹ به مرزی بالاتر از ۱۰ هزار تن در سال رسیده است.

وی با بیان این که قاچاقچیان مواد مخدر مسیر ایران را برای ترانزیت بخش مهمی از مواد مخدر تولید شده در کشور افغانستان برگزیده‌اند، افزود: بخشی از این مواد در مسیر ترانزیت جهانی در کشور توزیع می‌شود که این امر موجب شده است تا اعتیاد به مصرف مواد مخدر پس از بیکاری و گرانی به سومین معضل اجتماعی کشور تبدیل شود.

این روانشناس، سیاست‌های مرتبط با نحوه برخورد با مسائل مواد مخدر را در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی سیاست‌های متناقضی دانست و گفت: در آن سال‌ها در یک مرحله شاهد وضع قانون منع کشت خشخاش در کشور بوده‌ایم و در دوره بعد تصمیمی مبنی بر صدور مجوز کشت قانونی خشخاش و توزیع کوپنی تریاک در میان مصرف کنندگان اتخاذ می‌شود که سیاست‌های پیش از آن را به کلی نقض می‌کند.

وی افزود: در سال‌های پس از انقلاب اسلامی در ابتدا سیاست مقابله جدی با توزیع کنندگان مواد مخدر در دستور کار کشور قرار گرفت و پس از آن با تحلیل نتایج حاصل شده، سیاست کلی کشور به سمت مقابله با مصرف کنندگان و اعلام جرم علیه آن‌ها تغییر کرد و از سال ۱۳۸۵ با ابلاغ سیاست‌های کلی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مقابله همه جانبه و برخورد همزمان با توزیع کنندگان و مصرف کنندگان مواد مخدر در دستور کار کشور قرار گرفت و قوای انتظامی برای تحقق این امر تلاش کردند.

پیشگیری مهم‌ترین رکن مقابله با مصرف مواد مخدر

مهدویان فر با اشاره به تحلیل نتایج حاصل از اقدامات ۱۵ ساله اخیر در مقابله با مصرف مواد مخدر، خاطرنشان کرد: رویکردهای مقابله‌ای مانند زندانی شدن یا اعدام توزیع کنندگان مواد مخدر، دستگیری و تنبیه مصرف کنندگان گرچه مؤثر بوده است اما در کاهش مصرف مواد مخدر در کشور نتایج مطلوب و قابل اعتنایی نداشته است.

مدرسه، خانواده و اجتماع ۳ سطح مهم پیشگیری از اعتیاد

وی با تاکید بر اینکه ضریب عود مصرف مواد مخدر در معتادان درمان شده، ضریب بالایی است، ادامه داد: در بررسی نمونه‌های پژوهشی اغلب شاهد عود مجدد مصرف مواد در درمان‌شدگان پیشین بوده‌ایم، بنابراین تصور پژوهشگران مسائل اجتماعی این است که پیشگیری مهم‌ترین رکن مقابله با مصرف مواد مخدر است.

رئیس اداره امور اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به اصول علمی پیشگیری از مصرف مواد مخدر در جهان، افزود: مدرسه، خانواده و اجتماع ۳ سطح کلی پیشگیری در جهان است که برای هر کدام از آن‌ها به پژوهش، برنامه‌ریزی و اقدامات اجرایی جامع، خلاق و مستمر نیاز داریم.

کد خبر 472505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.