۱۴ بهمن ماه؛ برگزاری اولین نشست مطبوعاتی امام (ره) و اعلام خبر تشکیل دولت موقت

۱۴ بهمن ۱۳۵۷، یعنی سه روز پس از ورود امام خمینی (ره) به کشور، تحولات زیادی را همراه داشت که برگزاری نخستین نشست مطبوعاتی امام (ره) و همچنین تشکیل جلسه شورای انقلاب برای تشکیل دولت موقت، از مهم‌ترین آن‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حالی که حضرت امام (ره) آماده برگزاری نخستین مصاحبه مطبوعاتی خود در مدرسه علوی و همچنین اعلام تشکیل دولت موقت می‌شدند، امواج خروشان حضور مردم در اطراف این مدرسه، توجه همه را به خود جلب کرده بود.

امام خمینی (ره) در مصاحبه مطبوعاتی اعلام کردند: "شورای انقلاب دولت موقت تعیین خواهد کرد و دولت موقت، موظف خواهد بود مقدمات رفراندوم را تهیه کند؛ همچنین قانون اساسی که تدوین شد، به آرا عمومی گذاشته می‌شود.

امام (ره) با غیرقانونی اعلام کردن دولت بختیار فرمودند: "کاری نکنید که مردم را به جهاد دعوت کنم."

در پی جلسه اعضای شورای انقلاب (ره) با امام خمینی (ره)، مهندس مهدی بازرگان برای نخست‌وزیری دولت موقت انتخاب شد. بازرگان درمورد انتخابش برای هدایت دولت موقت به رسانه‌ها گفت: "در پی تشکیل جلسه شورای انقلاب در روز ۱۴ بهمن، آقای خمینی ما را مخاطب قرار داده و پرسیدند، برای نخست وزیری چه کسی را تعیین کنیم؟ نمی‌دانم آقای مطهری بود یا یکی دیگر از روحانیون شورای انقلاب که مرا پیشنهاد کرد؛ در هر حال نظر عموم روی من رفت و اگر کسی موافقت نداشت حرفی نزد. "

در این روز و پس از انجام مصاحبه مطبوعاتی حضرت امام (ره)، هواداران و مشتاقان زیارت ایشان، در مقابل محل اقامت امام (ره) تجمع کردند.

خبرگزاری یونایتدپرس، جمعیت دوست داران امام (ره) را بالغ بر چهار و نیم میلیون نفر برآورد کرده است.

خبرگزاری فرانسه اما، به سراغ شاپور بختیار رفته و نظر وی در مورد تشکیل دولت موقت را می‌پرسد. بختیار در مصاحبه می‌گوید: "بعضی اوقات صبر بهترین تاکتیک است. اگر آیت‌الله خمینی بخواهد در شهر مقدس قم دولت پیشنهادی خود را به وجود آورد، به او اجازه خواهم داد تا دولتی شبیه به واتیکان تأسیس کند.

این خبرگزاری در گزارش دیگری، به نقل از منابع آگاه گزارش داد که "مقامات ایران به دولت انگلیس اطلاع داده‌اند که در نظر دارند از ماه فوریه به بعد، قرارداد ۵۰۰ میلیون لیره‌ای خرید سلاح به ویژه تانک چیفتن را لغو کنند. در ادامه آن آمده است که "مقامات ایرانی در نظر دارند که چندین قرارداد خرید سلاح را که بین ایران و انگلیس به امضا رسیده لغو یا دست‌کم معلق کنند. "

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد که واکنش کشورهای اسلامی در مقابل بازگشت آیت‌الله خمینی متفاوت بوده و انور سادات در مصر گفته است که "اجازه نخواهیم داد حکومتی مبنی بر امتزاج مذهب و سیاست مانند آنچه که در ایران روی داد در مصر شکل بگیرد." در ادامه این گزارش آمده است که "مطبوعات سعودی در این مورد سکوت اختیار کرده‌اند و رژیم بغداد نیز تاکنون موضعی اتخاذ نکرده است.

در پی تحولات روز ۱۴ بهمن، دستور آزادی ۳۵۰ زندانی محاکم نظامی صادر می‌شود و تظاهرات مردمی در برخی از شهرستان‌ها بدون درگیری با مأموران ادامه یافت. هزاران دانشجو و دانش‌آموز نیز، به طرف محل اقامت امام (ره) حرکت کردند. دیوارها و درختان اطراف مسیر دانشگاه تهران مملو از شعارها و پلاکاردهای مختلف بود و مردم در دانشگاه به صحبت‌های سخنرانان مختلف گوش می‌دادند. دانش‌آموزان با پلاکاردهای خود از اهداف انقلاب حمایت کرده و به دنبال آن، در تمام کشور، مردم به اعتصاب عمومی دست زدند.

همچنین ۴۰ نماینده مجلس در حمایت از حضرت امام (ره) و قیام مردم ایران، از سمت خود استعفا داده و کارکنان ادارات و وزارتخانه‌های مختلف هم، وزیران و مدیران دولت را به محل کار خود راه ندادند.

شاپور بختیار در واکنش به تحولات رخ داده اعلام کرد که "حاضر به همکاری با طرفداران آیت‌الله خمینی است و حتی حاضر است وزرای انتخابی ایشان را در یک دولت ملی بپذیرد. " اما مردم در تظاهرات خود تنها برای ساختن شعارهای طنزآلود، از بختیار نام می‌برند.

جواد شهرستانی، شهردار وقت تهران که نخستین مسئول دولتی بود که در ۱۳ بهمن به دیدن امام (ره) رفته و استعفایش را تقدیم ایشان کرده بود، دوباره از سوی امام (ره) به عنوان شهردار انتخاب می‌شود.

بختیار در واکنشبه این خبر و از ترس احتمال ادامه یافتن این عمل توسط مسئولان دیگر کشور، در یک مصاحبه شروع به ناسزاگویی به جواد شهرستانی و تهدید سایر کارمندان و مسئولان دولت خود کرد.

در میان خاموشی‌های طولانی شهر، کارکنان و مهندسان اداره برق از خاموشی منطقه مجلس که اقامتگاه امام (ره) بود، جلوگیری کرده و کارکنان اعتصابی تلویزیون سرگرم راه‏‌اندازی یک فرستنده موقت شدند که می‏‌توانست منطقه وسیعی از تهران را پوشش دهد. این فرستنده در آن زمان به "کانال انقلاب" مشهور شد.

رسانه‏‌های گروهی اعلام کردند که "دولت آمریکا تماس خود را با شاه قطع کرده و حتی اردشیر زاهدی، سفیر شاه که به ایالات متحده نزدیک بوده است را نپذیرفته‌ است. "

کد خبر 472404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.