گردشگری بدترین سال خود را تجربه کرد

صنعت گردشگری جهانی در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۷۴ درصدی میزان سفرهای بین‌المللی نسبت به سال گذشته، بدترین سال خود را تجربه کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سازمان جهانی گردشگری UNWTO در تازه‌ترین آمار خود تاثیر شیوع ویروس کرونا بر گردشگری جهانی را بررسی کرده است. بر اساس این گزارش مقاصد در سراسر جهان به دلیل کاهش بی‌سابقه تقاضا و محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰، با ریزش یک میلیارد گردشگر ورودی مواجه شدند. این ریزش یعنی از دست رفتن ۱.۳ تریلیون دلار درآمد برای مقاصد که این عدد ۱۱ برابر از ضرر بحران جهانی اقتصادی در سال ۲۰۰۹ بیشتر است.

بحران کرونا بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون شغل مرتبط با صنعت گردشگری را در معرض خطر قرار داده است که اکثر این مشاغل به شرکت‌های کوچک و متوسط مربوط می‌شوند. با توجه به جهش ویروس کرونا، بسیاری از کشورها محدودیت‌های شدیدتری را برای سفر ایجاد کرده‌اند و مرزهای خود را بسته‌اند. با این حال انتظار می‌رود که تولید واکسن کرونا به تدریج به کاهش محدودیت‌های سفر کمک کرده و به آرامی فعالیت‌های گردشگری را در طول سال آینده عادی کند.

زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری در این باره گفته است: «در حالی که برای امکان‌پذیر کردن سفرهای بین‌المللی تلاش‌های زیادی شده است، می‌دانیم که هنوز تا پایان بحران راه درازی در پیش داریم. تطبیق‌دهی، هماهنگ‌سازی و دیجیتال‌سازی اقدامات مربوط به کاهش خطر شیوع ویروس کرونا در حوزه سفر یعنی پیگیری آزمایش، رهگیری و گواهی واکسیناسیون، مبانی اساسی برای ارتقای سفرهای ایمن و آماده‌سازی فعالان گردشگری برای بهبود وضع این صنعت پس از فراهم شدن شرایط به شمار می‌روند.»

چشم‌انداز محتاط بازیابی گردشگری

آخرین نظرسنجی پنل خبرگان سازمان جهانی گردشگری، چشم‌انداز متفاوتی را برای سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد. تقریباً نیمی از پاسخ دهندگان (۴۵ درصد) چشم‌انداز بهتری را برای سال ۲۰۲۱ نسبت به سال گذشته پیش بینی کرده‌اند، در حالی که ۲۵ درصد انتظار عملکرد مشابه را دارند و ۳۰ درصد پیش بینی نتایج بدتر در سال ۲۰۲۱ را دارند.

به طور کلی چشم‌اندازها برای ازسرگیری فعالیت‌های مرتبط با سفر و گردشگری در سال ۲۰۲۱ وضعیت خوبی ندارند. ۵۰ درصد از پاسخ‌ دهندگان عقیده دارند گردشگری تا سال ۲۰۲۲ از سر گرفته نخواهد شد، در حالی که در اکتبر سال ۲۰۲۰ تنها ۲۱ درصد از آنها چنین پاسخی داده بودند. البته سایر پاسخ‌دهندگان هنوز هم باور دارند که این احتمال وجود دارد که صنعت گردشگری در سال ۲۰۲۱ بازیابی شود.

بیشتر کارشناسان با نگاه به آینده بازگشت صنعت گردشگری به سطح قبل از همه‌گیری پیش از سال ۲۰۲۳ را پیش بینی نمی‌کنند. در واقع ۴۳ درصد از پاسخ دهندگان زمان بازگشت و بازیابی کامل صنعت گردشگری را سال ۲۰۲۳ می‌دانند در حالی که ۴۱ درصد انتظار دارند بازگشت به سطح ۲۰۱۹ فقط در سال ۲۰۲۴ یا بعد اتفاق بیفتد.

همه جهان تحت تأثیر شیوع کرونا

آسیا و اقیانوس آرام (که ایران نیز در آن قرار دارد) با ثبت منفی ۸۴ درصد رکود، اولین منطقه‌ای است که از تأثیر همه‌گیری رنج می‌برد و بالاترین سطح محدودیت سفر را در حال حاضر اعمال می‌کند.

اروپا در تابستان سال ۲۰۲۰ علی رغم احیای کوچک و کوتاه مدت فعالیت‌های گردشگری، ۷۰ درصد کاهش در ورود گردشگر داشته است. این منطقه با کاهش بیش از ۵۰۰ میلیون گردشگر بین‌المللی در سال ۲۰۲۰ بیشترین افت را داشته است و آمریکا نیز ۶۹ درصد کاهش ورود گردشگر داشته است.

کد خبر 472388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.