زیباسازی یک محله جرم‌خیز با مشارکت مردم

سازمان اسکان بشر ملل متحد در حال توسعه رویکردهای نوآورانه در زمینه شهرسازی با محوریت جلب مشارکت فعال جامعه است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ناحیه حومه‌ای داندورا، در منطقه شرقی نایروبی پایتخت کشور کنیا، قرار دارد و نام آن با جرم، جنایت، زباله و پسماند پیوند خورده است. سازمان اسکان بشر ملل متحد با همکاری ساکنان محلی و جوانان تلاش کردند این منطقه را که مملو از زباله است به مکانی تمیز و جذاب تبدیل کنند.

داندورا با حمایت بانک جهانی در دهه ۱۹۷۰ به وجود آمد، اما به دلیل مدیریت ضعیف به یک محله فقیرنشین تبدیل شد. از آنجایی که مقدار زیادی زباله در این منطقه تخلیه می‌شد، به محلی برای جنایت، خشونت و سوء مصرف مواد مخدر تغییر پیدا کرد. اولین تغییرات مورد نیاز برای بهسازی این منطقه شامل تمیز کردن خیابان‌ها، کاشت گل و گیاه و ایجاد نماهای نقاشی توسط جوانانی آغاز شد که برخی از آن‌ها پیش از این مرتکب جرم شده بودند. این افراد از سال ۲۰۱۵ میلادی با سازمان اسکان بشر ملل متحد همکاری کردند و پروژه بهبود فضای عمومی منطقه داندورا به نام Model Street را آغاز کردند. پس از گذشت یک دوره زمانی کوتاه، فعالیت محلی کاسبان خرده فروش و امنیت منطقه بهبود پیدا کرد و انسجام اجتماعی قوی‌تری برقرار شد.

به عنوان اولین قدم برای اجرای پروژه ابتکاری Model Street، سازمان اسکان بشر ملل متحد و ساکنین محلی، جلسه‌ای تشکیل دادند تا ایده‌ها، اولویت‌ها و نیازهای افراد ساکن در این منطقه مشخص شود. سپس با استفاده از نظرات به دست آمده، طرح‌های معماری قابل ساخت به وجود آمد. جالب اینجاست که ساکنین منطقه داندورا ۱۰ درصد از هزینه‌های مربوط به این پروژه مانند تمیز کردن سطح زمین، کاشتن گل و گیاه و منظره‌سازی را پرداخت کردند. اقداماتی از این قبیل باعث ارتقای سطح ایمنی و امنیت، بهبود شرایط زندگی، تسهیل ارتباط با مقامات، ایجاد فرصت رشد برای کودکان و افزایش کیفیت محیط زیست شده است.

مرحله دوم اجرای پروژه Model Street با همکاری جوانان منطقه داندورا ۱۸ ماه طول کشید. در این مرحله ۲۵ درخت کاشته شد، ۸۰۰ متر جاده تحت عملیات آسفالت‌کشی قرار گرفت، زیرساخت‌های زهکشی‌ها تمیز و ۱۳ مخزن زباله در سراسر منطقه نصب شد و بلوک‌های شهری تغییر پیدا کرد. از آنجایی که کیفیت فضای مشترک محوطه‌های مسکونی که شامل ۲۰ تا ۵۰ خانه می‌شود ارتقا یافت، ساکنین ترغیب شدند که این مکان‌ها را تمیز نگه دارند. اجرای پروژه Model Street در منطقه داندورا موفق آمیز بوده است، به همین دلیل پروژه‌های مشابهی در کائوله، کوروگوچو، بوروبورو و ماتره اجرا شد. این چالش در نایروبی باعث شد ۲۰۰ هزار نفر از کاربران فضای عمومی تحت تأثیر قرار بگیرند و بدین ترتیب وضع محیط‌های مسکونی بهبود پیدا کند.

استفاده صحیح از فضاهای عمومی و مدیریت درست پسماند موضوعات اصلی برای احیای مجدد محله داندورا در نظر گرفته می‌شود. پروژه Model Street ثابت کرد که برنامه‌ریزی‌های شهری ابتدا در مقیاس‌های کوچک آغاز می‌شود و به مرور ممکن است در مقیاس‌های بزرگ مناطق دیگر اجرا شود. در نهایت می‌توان گفت عوامل اصلی که افراد را ترغیب می‌کند وضعیت محیط زیست و منازل خود را تغییر دهند شامل مشارکت واقعی، استفاده از رویکرد چند بخشی، طرح‌های قابل اجرا در مقیاس‌های مختلف، استفاده از مکانیزم‌هایی برای مطمئن شدن از تمرکز مداوم جامعه بر مدیریت پسماند و فضای عمومی می‌شود. در این صورت، افراد به منظور ایجاد تغییر و تحولات مثبت محله‌ای و منطقه‌ای از خود علاقه نشان می‌دهند و مشارکت فعال خواهند داشت.

کد خبر 472267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.