یک روز پس ورود امام خمینی(ره) به ایران چه گذشت؟

از بامداد و اولین ساعات روز ۱۳ بهمن و آزادی عبور و مرور در کشور، هزاران نفر از مردم به سوی مدرسه علوی رفتند تا با امام خمینی (ره) که پس از ۱۴ سال از تبعید بازگشته بود، تجدید بیعت کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمعیت مشتاق به دیدار امام آنقدر زیاد بودند که کوچه‌های اطراف مدرسه علوی مملو از آدم شده بود. مردم پارچه‌های دست‌نویسی روی دیوارها نصب کرده بودند که روی‌شان نوشته‌شده بود: "زیارت قبول، با یک بار زیارت امام این توفیق را به دیگران هم بدهید. "

حیاط مدرسه علوی هر لحظه از جمعیت پر و لحظه به لحظه بر تعداد مردم افزوده می‌شد. در حالی که همه چشم و گوش به مدرسه علوی داشتند، بختیار هنوز هم سرگرم مصاحبه با رسانه‌ها بود تا شرایط را عادی جلوه دهد.

وی درباره تشکیل دولت موقت توسط امام (ره) گفت که "اگر ایشان می‌خواهند چنین دولتی در شهر مقدس قم تشکیل دهند، اجازه خواهم داد. این جذاب خواهد بود. ما واتیکان کوچک خود را خواهیم داشت، اما به طور جدی می‌گویم به آیت الله خمینی (ره) اجازه تشکیل یک دولت واقعی را نخواهم داد. "

در پی تظاهراتی که در برخی از شهرهای استان سمنان برپا شد، بر اثر برخورد مأموران حکومتی با تظاهرکنندگان عده‌ای شهید و مجروح شدند.

پس از ورود امام خمینی به میهن اقشار مختلف مردم به دیدار ایشان می‌رفتند. نخستین گروهی که به دیدار امام رفتند روحانیون بودند. امام خمینی در جمع روحانیون فرمودند: "مبارزه ادامه دارد و رمز پیروزی شما، وحدت کلمه است."

ایشان به غیر قانونی بودن سلطنت شاه و دولت و مجلسین اشاره کرده و فرمودند: "سکوت و شرکت نکردن در سرنگونی رژیم شاه، خیانت به اسلام و کشور است. صلاح ارتش در پیوند با ملت است و این دولت را باید تنبیه کرده و خودش کنار برود."

گروه دیگری که در این روز به دیدار امام (ره) رفتند، کارکنان و نویسندگان روزنامه اطلاعات بودند. حضرت امام خمینی (ره) در این دیدار به اهمیت قلم اشاره نموده و فرمودند: "اهل قلم وظیفه خطیری دارند و باید هشیار و مراقب باشند چرا که یک کلمه به صورت مکتوب گاه می‌تواند زیان بخش باشد. "

گروهی از نظامیان عضو نیروی هوایی از دیگر اقشاری بودند که روز ۱۳ بهمن ۱۳۵۷ با امام (ره) دیدار کردند. حضرت امام (ره) خطاب به همافران و کارکنان نیروی هوایی فرمودند: "اگر یک نفر از این همافران با دست این جلادان از بین برود، ما همه آنها را به کیفر اعمالشان می‌رسانیم. ما کسانی از ارتشیان را که توبه کنند و برگردند، توبه همه آنها را با دل و جان قبول می‌کنیم. "

در حالی که امام (ره) با اقشار مختلف مردم دیدار می‌کردند، شهردار تهران استعفای خود را به امام خمینی (ره) تسلیم کرد و ۲۲ نماینده مجلس شورای ملی نیز استعفا دادند.

در این روز، چهره‌های بین‌المللی به وقایع ایران واکنش‌های متفاوتی نشان دادند و یاسر عرفات، رهبر مبارزان فلسطینی در پیامی به امام (ره) گفت که "نتایج پیروزی ملت ایران در مرزهای آن کشور متوقف نخواهد شد. "

قذافی، رهبر وقت لیبی نیز در گفت‌وگو با تلویزیون فرانسه گفت که "تاکنون از رهبران انقلابی ایران درخواست کمکی از ما نشده است، اما به مجرد رسیدن چنین درخواستی بدون اندک درنگی هر آنچه در قوه داریم کمک خواهیم کرد. "

در این میان، رسانه‌های خارجی اما نگرانی خود از پیروزی انقلاب ایران به رهبری امام خمینی (ره) را پنهان نکرده و با اعلام اخباری، سعی در کمرنگ نشان دادن اهمیت انقلاب ملت ایران و همچنین خطرناک جلوه دادن آن برای امنیت جهانی داشتند.

خبرگزاری رویترز در خبری اعلام کرده که دولت اسرائیل نسبت به بازگشت امام خمینی (ره) شدیداً اظهار نگرانی کرده و گفته که "ممکن است ورود آیت الله خمینی (ره) باعث بروز تندروی‌های خشن گردد و کوشش‌های صلح خاورمیانه را به خطر بیندازد.

آسوشیتد پرس در خبری به نقل از شاپور بختیار نوشت که "طرفداران آیت الله خمینی (ره) می‌توانند فریاد بزنند، غوغا کنند، توهین کنند، اما این کار چیزی را ثابت نمی‌کند. اینکه چندین میلیون نفر برای استقبال از آیت الله به تهران آمدند، مبالغه‌آمیز است. من همچنان مشتاق ملاقات با ایشان هستم.

آسوشیتد پرس در خبر واهی دیگری مدعی شد که "امرای ارتش گفته‌اند که اگر آیت الله خمینی بر خلاف قانون اساسی اقدامی کند، آنها دست به اقدام خواهند زد. "

کد خبر 472153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.