حمایت‌های بین‌المللی برای نجات طاق کسری

معاهده جهانی حفاظت از میراث فرهنگی در مناطق مورد مناقشه (Aliph) ۷۰۰ هزار دلار برای حفاظت اضطراری و تهیه طرح محافظت طولانی مدت طاق کسری کمک خواهد کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا و به نقل از آرت نیوزپیپر، آلیف که در ژنو مستقر است اعلام کرد که کمک ۷۰۰ هزار دلاری برای تثبیت و بهبود وضعیت طاق کسری (ایوان مدائن) در جنوب بغداد را تصویب کرده است.

آلیف در بیانیه مشترکی با وزارت فرهنگ عراق نوشت: "بزرگترین طاق آجری جهان و بزرگترین طاق مستقل ساخته شده قبل از دوران مدرن یعنی طاق کسری در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ دچار فروریختگی جزئی شده و به مرمت فوری احتیاج دارد. این اثر به طول ۳۷ و عرض ۲۶ متر بخشی از یک مجموعه کاخ بود و تنها چیزی است که در تیسفون، شهری که توسط ساسانیان به عنوان پایتخت امپراطوری ایران انتخاب شده بود باقی مانده است. "

آلیف که یک بنیاد غیرانتفاعی است و تمایل به حفاظت از میراث فرهنگی در مناطق بحران‌زده دارد، ادعا کرده که در ماه اکتبر سال گذشته توسط وزارت فرهنگ عراق برای درخواست کمک با آن‌ها تماس گرفته شده بود. این بنیاد اعتبار ارزیابی حفاظت و جمع‌آوری اسناد سه بعدی این سایت تاریخی را با استفاده از عکس‌ها و اسکن بخش‌های مختلف اثر با وضوح بالا در ماه نوامبر تأمین کرد.

با این کمک ۷۰۰ هزار دلاری برنامه بهبود وضعیت این میراث تاریخی، دانشگاه پنسیلوانیا و شرکت مشاور می‌توانند برنامه‌های حفاظتی و پیشبرد اقدامات اضطراری مانند نصب داربست را انجام دهند تا بار بنا را از قوس برداشته شود همچنین کارکنان و هیات عراقی نیز برای مدیریت تجهیزات و تفسیر داده‌ها آموزش می‌بینند.

به گفته آلیف، هنگامی که داربست‌ها در جای خود قرار گرفتند و قوس تثبیت شد، تیم‌ها از اطلاعات عکس‌ها، اسکن‌ها و داده‌های موجود برای تهیه یک طرح حفاظت کامل استفاده می‌کنند.

گفتنی است، بنیاد آلیف تاکنون ۳۵ میلیون دلار برای بیش از ۱۰۰ پروژه در ۲۲ کشور هزینه کرده است.

کد خبر 472127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.