کاهش ذخیره بانک خون استان/ به همه گروه‌های خونی نیازمندیم

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به کاهش آمار مراجعات اهدای خون گفت: ذخیره بانک خون استان کاهش داشته و نزدیک به ۴ روز است در حالی که این ذخیره باید بیش از ۷ روز باشد، به همین دلیل به تمام گروه‌های خونی نیاز داریم.

مجید زینلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه آمار روزانه اهدای خون حدود ۱۰۰ نفر کاهش داشته است، اظهار کرد: در حال حاضر آمار مراجعه‌کنندگان برای اهدای خون کاهش داشته است و روزانه حدود ۳۵۰ نفر برای اهدای خون مراجعه می‌کنند که از این تعداد حدود ۳۰۰ نفر موفق به اهدای خون می‌شوند.

وی ادامه داد: مصرف خون و فرآورده‌های خونی یک نیاز همیشگی است و با اطلاع رسانی از سوی رسانه‌ها و فراخوان‌های مردمی باید در فرهنگ‌سازی اهدای خون و فرآورده‌های خونی کمک کنیم، نباید فراموش کنیم که در شرایط بحرانی کرونا و فصل سرد سال قرار داریم و مراکز درمانی نیز به صورت مستمر و روزانه به خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارند، روند اهدای خون باید مستمر باشد تا با وضعیت بحرانی برای ذخیره خون مواجه نشویم.

ذخیره خونی استان نزدیک به ۴ روز است

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به اینکه ذخیره بانک خون استان نزدیک به ۴ روز است، اضافه کرد: ذخیره خون استان باید بیش از ۷ روز باشد، نرمال بودن ذخیره بانک خون استان اصفهان مشروط بر ادامه مراجعه افراد اهدا کننده است و حضور پیوسته آن‌ها سبب حفظ وضعیت مطلوب ذخیره بانک خون می‌شود، همچنین به تمام گروه‌های خونی نیاز داریم.

وی در خصوص آمار مراجعه‌کنندگان برای اهدای خون، گفت: به طور میانگین در استان اصفهان روزانه حدود ۴۵۰ نفر برای اهدای خون مراجعه می‌کنند که حدود ۴۰۰ نفر موفق به اهدای خون می‌شوند.

زینلی خاطرنشان کرد: از اهدا کنندگان درخواست داریم تا با مراجعه به وب سایت سازمان انتقال خون استان اصفهان به نشانی esfahan.ibto.i برای دریافت نوبت اینترنتی، روز و زمان مشخصی برای اهدای خون مراجعه کنند تا از تجمع افراد در بحران کرونا جلوگیری شود.

پلاسمای کوویدی ذخیره می‌شود

وی با توضیح اینکه به طور میانگین روزانه حدود چهار تا شش واحد پلاسمای کوویدی در مرکز اهدای خون اصفهان دریافت می‌شود، اضافه کرد: آمار ابتلا و بستری کرونا و نیاز به پلاسمای کوویدی در استان اصفهان رو به کاهش است و نیاز روزانه مراکز درمانی استان نیز کاهش یافته و در حال حاضر پلاسماهای اهدایی را ذخیره می‌کنیم.

وی با توضیح این که اهداکنندگان پلاسمای کوویدی در استان اصفهان بیشتر مردان هستند، ادامه داد: شیوع کرونا محدودیت‌های رفت‌وآمد را برای افراد ایجاد کرده و سبب کمتر شدن تعداد اهدا کنندگان خون شده و در واقع اهدای خون تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ۹۶ درصد اهدا کنندگان خون مردان هستند، افزود: تنها ۴ درصد از اهدا کنندگان خون زنان هستند، نباید فراموش شود که نیاز به خون و فرآورده‌های خونی همیشگی است و اگر افراد مراجعه نکنند با کمبود خون و فرآورده‌های خونی مواجه می‌شویم.

کد خبر 472037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.