بورس ۱۱ بهمن؛ سهامداران صندوق پالایش در دوراهی فروش و نگهداری

یک کارشناس بازار سرمایه با بررسی روند طی شده در بورس امروز شنبه ( ۱۱ بهمن ) گفت: اختلاف بین ارزش خالص دارایی‌ها و قیمت تابلوی سهم صندوق پالایش به معنای پر ریسک بودن خرید این صندوق در شرایط فعلی است.

محمد هرورانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بررسی روند طی شده در بورس امروز شنبه (۱۱ بهمن ماه) اظهار کرد: شاخص کل بورس اوراق بهادار امروز با ۳۹ هزار و ۴۷۸ واحد رشد به پله یک میلیون و ۲۴۷ هزار و ۱۷۶ واحد رسید و شاخص کل هم وزن نیز با ۷۶۳۸ واحد رشد به عدد ۴۳۱ هزار و ۹۶۲ واحد رسید.

وی افزود: خالص ارزش معاملات امروز، ۹ هزار و ۸۹۷ میلیارد تومان بوده که نسبت به روز کاری گذشته ۷.۳ درصد رشد داشته و امروز شاهد ورود پول ۵۸۹ میلیارد تومانی به بازار سرمایه بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بیشترین ورود پول به صنایع فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی و در مقابل بیشترین خروج پول از صنعت بیمه، هتل و رستوران بوده‌ است.

هرورانی افزود: از طرفی بیشترین ورود پول به نمادهای کویر، پاکشو، فولاد، شبندر و فملی بوده و بیشترین خروج پول از نمادهای بپاس، وگردش، ولصنم، ودی و گشان اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین نکته قابل توجه امروز بازار، ۱۰ هزار تومانی شدن صندوق پالایشی یکم بود به طوری که امروز بعد از ۴۲ روز کاری شاهد رسیدن قیمت صندوق پالایشی یکم به قیمت‌های عرضه این صندوق توسط دولت بودیم و با صف خرید شدن این صندوق سرمایه‌گذاری در دقایق پایانی بازار، شاهد سبز شدن نمادهای زیر مجموعه آن و صف شدن این نماد بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: سود شرکت‌های پالایشی از اختلاف قیمت بین نفت خام و محصولات فرآوری شده آن به دست می‌آید، بنابراین برای بررسی روند سودآوری شرکت‌های صنایع پالایش، باید تحلیل درستی بر قیمت آینده نفت و فرآورده‌های نفتی داشت.

هرورانی افزود: تحلیلگران بزرگ، معتقدند در آینده با توجه به شروع واکسیناسیون عمومی اقتصادهای بزرگ دنیا، مصرف سوخت افزایش یافته و شرایط اقتصادی بهبود می‌یابد که عامل مثبتی برای افزایش قیمت کامودیتی‌ها است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: سهامداران باید حتماً توجه داشته باشند که در حال حاضر صندوق پالایش ۳۸ درصد بالاتر از ارزش خالص دارایی‌های خود در حال معامله است، بنابراین اگر سهامداران این صندوق در این لحظه خواهان خرید هر چهار سهم زیر مجموعه این صندوق باشند می‌توانند به جای ۱۰ هزار تومان با قیمت ۷ هزار و ۲۵۹ تومان آن را خریداری کنند.

هرورانی افزود: این اختلاف بین ارزش خالص دارایی‌ها ( NAV ابطال) و قیمت تابلوی سهم به معنای پر ریسک بودن خرید این صندوق در شرایط فعلی بوده و از طرفی با توجه به خروج سهامداران این صندوق از ضرر، بهترین تصمیم می‌تواند جا به جایی واحدهای این صندوق با سهام زیر مجموعه آن باشد.

وی ادامه داد: همچنین اگر سهامداران در کوتاه مدت به پول نقد احتیاج دارند تا انتهای بهمن‌ماه که خبر تخفیف خوراک واحدهای پالایشی، به بازار مخابره می‌شود، برای فروش یا جا به جایی واحدهای صندوق پالایش تصمیم‌گیری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: این تصمیم از جهتی می‌تواند برای سرمایه گذاران مفید باشد که با توجه به اختلاف ۵ درصدی بین دامنه نوسان این صندوق و سهام زیر مجموعه آن، اگر سهام صنعت پالایشی حتی ریزشی در روزهای آتی داشته باشد، کسانی که سهام خود را جا به جا کرده‌اند ضرر کمتری را متحمل می‌شوند بنابراین جا به جایی واحدهای صندوق پالایش با سهام زیر مجموعه آن می‌تواند تصمیم درست‌تری نسبت به نگهداری واحدهای صندوق پالایشی یکم باشد.

هرورانی افزود: به سهامداران توصیه می‌شود به دور از فاکتور احساسات و هیجان خرید و فروش کرده و حتماً با تحلیل و دلیل دست به خرید و فروش سهام پرتفوی خود بزنند.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی احتمال اینکه شاخص در روزهای آینده تغییر جهت از مثبت به منفی و بر عکس داشته باشد، بسیار زیاد است، زیرا در نقاط فعلی بورس، بیش از هر چیزی به افزایش حجم معاملات نیاز است تا شاخص بتواند کف سازی مناسبی داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به روند رو به رشد کامودیتی‌ها همچون اوره در روزهای گذشته، دنبال کردن روند دلار در روزهای آتی می‌تواند چراغ راه خوبی برای ادامه روند شاخص باشد.

هرورانی افزود: توصیه می‌شود سهامداران بدون توجه به عوامل روانی، با دلیل و تحلیل دست به خرید و فروش زده و برای کسب سود سراغ هر سهمی در بازار سرمایه نروند.

کد خبر 471865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.