نبود پایانه مسافربری استاندارد و مجهز در فولادشهر

شهردار فولادشهر گفت: ترمینال مسافربری بین شهری فولادشهر مناسب این شهر نیست و برهمین اساس شهرداری در راستای تغییر مکان آن و احداث پارک سواری در شأن شهروندان گام‌های مهمی برداشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بابک محمدی در جمع مسئولان شهرستان لنجان با بیان اینکه شهر جدید فولادشهر علی رغم مهاجرپذیر بودن از نبود پایانه مسافربری استاندارد و مجهز رنج می‌برد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی که برای جابه‌جایی مسافر و حمل و نقل در شهرهای مختلف ایران وجود دارد پارک سوار یا همان پایانه است.

وی ادامه داد: توجه و رسیدگی به وضعیت ارائه خدمات در بخش حمل و نقل جاده‌ای مورد توجه مدیریت شهری فولادشهر در دوره پنجم مدیریت شهری قرار گرفت چرا که این شهر جدید به دلیل قرارگیری در مهمترین مسیر ارتباطی راه‌های کشور همواره میزبان مسافران بسیاری است.

شهردار فولادشهر اضافه کرد: زمینی که برای احداث پارک سوار در شهر جدید فولادشهر مورد مطالعه قرار گرفت در جنوب این شهر و با مساحت ۱۱۰ هزار مترمربع بوده که در مجاورت اتوبان ذوب آهن _از مهمترین و پرترددترین محور مواصلاتی استان اصفهان_ واقع شده است.

وی عنوان کرد: همجواری با مهمترین کاربری‌های جمعیت پذیر شهر همچون ورزشگاه بزرگ فولادشهر، باغ بانوان و بیمارستان شهید مطهری از دیگر مباحثی به شمار می‌رود که برای احداث آن مورد توجه قرار گرفت.

محمدی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی فیزیکی پایانه نیز در این طرح بر مبنای شاخص‌هایی چون زمان حضور مسافر و خودرو در مجموعه، میزان وابستگی اجزا و عناصر، شناسایی الگوی تقاضای سفر و همچنین سیاست‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بر میزان تمرکز مکانی اجزا انجام شده است.

وی یادآور شد: در طراحی شده توجه ویژه‌ای به فضاهای اصلی سالن‌ها، عناصر پشتیبانی، فضاهای باز و حرکتی و تأسیسات شده است به گونه‌ای که شش هزار و ۷۰۰ متر مربع به فضاهای اصلی، ۲۳ هزار و ۶۳۰ مترمربع به مباحث پشتیبانی همچون جایگاه سوخت، تعمیرگاه، محل شست و شو، انبارهای مورد نیاز و فضاهای تجاری و خدمات رفاهی مسافران و ۷۸ هزار و ۴۲۰ متر مربع به فضاهای باز و حرکتی اختصاص یافته است.

شهردار فولادشهر افزود: پس از بررسی‌های لازم و انجام مطالعات توسط مشاور طرح پارک سوار شهر جدید فولادشهر با جدیدترین اصول طراحی پایانه‌ها و خلاقیت طراحان در اختیار شهرداری قرار گرفت و در طرح حاضر تفکیک فضایی به نحوی انجام شده است که تداخلی بین فضای سواره و پیاده که یکی از معضلات ترمینال‌های کنونی است وجود نداشته باشد.

وی تصریح کرد: در ورودی‌ها و خروجی‌های این پایانه، حجم تردد و ایمنی لازم معابر همجوار در نظر گرفته شده است که علاوه بر تامین راحتی شهروندان، خسارتی به معابر و کاربری‌های همجوار وارد نخواهد کرد.

محمدی با اشاره به اهمیت چیدمان فضاهای موجود و ایجاد سیرکولاسیون منطقی در طراحی پایانه‌های مسافربری، گفت: یکی از مهمترین نکاتی که در طراحی پارک سوار شهر جدید فولادشهر مورد توجه قرار گرفته توجه به دید از بیرون به این پایانه مسافربری است.

وی عنوان کرد: باید به این نکته توجه داشت که در نظر گرفتن منظرسازی و تراکم فضای سبز علاوه بر تلطیف هوا و کاهش آلودگی‌ها، منظر مطلوبی را فراهم می‌کند از این رو سبزینگی ساختمان شاخص پارک سوار فولادشهر خودنمایی می‌کند.

محمدی با اشاره به درخواست‌های فراوان شهروندان برای رفع مشکل ترمینال مسافربری فولادشهر، خاطرنشان کرد: زمین ترمینال و پایانه‌ها در بهترین نقطه شهر توسط شرکت عمران فولادشهر به شهرداری واگذار شده و در کمیسیون ماده پنج تغییر کاربری آن تأیید شده و در شورای‌عالی شهرسازی مصوب شد و در تلاش هستیم پارک سوار شهر جدید فولادشهر با مشارکت بخش خصوصی احداث شود.

کد خبر 471849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.