شهرهایی با بهترین طراحی در جهان

شهرهای سنگاپور، زوریخ، کپنهاگ، سئول، چندیگار و آمستردام به عنوان شهرهایی با بهترین طراحی در جهان شناخته می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طراحی صحیح شهری باعث می‌شود شهروندان به بهترین نحو با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنند. طراحان یا برنامه‌ریزان شهری، معماری، فضای عمومی، پایداری، برابری اجتماعی، حمل و نقل و دیگر جنبه‌های شهر را گرد هم می‌آورند تا فضای مهندسی شده برای ساکنان فراهم بیاورند. در ادامه به معرفی و بررسی بهترین شهرها از نظر طراحی شهری در سراسر جهان می‌پردازیم:

سنگاپور

شهر سنگاپور از ابتدا که جز مستعمره انگلستان بوده است تا هم اکنون که یک کشور مستقل در نظر گرفته می‌شود، کاملاً آگاهانه و بر اساس معیارهای انضباط شهری طراحی شده است. سنگاپور نمونه موفقی است که نشان می‌دهد وجود یک برنامه‌ریزی طولانی مدت برای ایجاد یک شهر پایدار بسیار ضروری است. با وجود اینکه به نظر می‌رسد شهر سنگاپور در قسمتی از زمین‌های غیرقابل استفاده باتلاق مانند ایجاد شده است، اما به دلیل معماری نوآورانه و فضاهای سبز ساخته دست بشر معروف شده است. این شهر از روش‌های منحصر به فردی برای مدیریت پسماند، فاضلاب و تهویه هوا استفاده می‌کند. سیاست‌های فعلی اجرا شده در این شهر باعث شده است کاربری زمین‌ها با ساخت و ساز و احیا کردن زمین‌ها، به حداکثر خود برسد و به همین دلیل چیزی به نام فضاهای بلا استفاده در این شهر معنایی ندارد.

شهرهایی با بهترین طراحی در جهان

زوریخ، سوئیس

سیستم حمل و نقل در شهر زوریخ در وضعیت بسیار ایده آلی قرار دارد، زیرا اتوبوس‌ها، قطارها، ترامواها و کشتی‌ها به صورت منسجم فعالیت دارند و نسبتاً ارزان هستند. موفقیت سیستم حمل و نقل در این شهر به این معنا است که خودروهای کمتری در جاده‌های این شهر وجود دارد، و متعاقباً آلودگی هوا و تعداد تصادفات نیز کمتر است. علاوه بر این، زوریخ در زمینه حمایت از پروتکل‌های مقابله با تغییرات آب و هوا پیشگام است، به طوری که میزان تولید کربن دی اکسید در این شهر بسیار کم است. برنامه ریزان شهری زوریخ بر تفکیک مناطق شهری و تفریحی نیز تاکید زیادی دارند و به همین علت نشاط اجتماعی در این شهر جایگاه بالایی دارد.

شهرهایی با بهترین طراحی در جهان

کپنهاگ، دانمارک

کپنهاگ به عنوان یکی از شهرهای دوستدار محیط زیست جهان شناخته شده است. این شهر قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ با استفاده از انرژی باد، سوخت زیست توده، سوزاندن زباله و دیگر انرژی‌های جایگزین، به یک شهر کربن خنثی تبدیل شود. مسئولان این شهر، تعمیر تأسیسات فاضلاب شهری را که باعث بهبود کیفیت آب می‌شود و همچنین ایجاد معماری پایدار که شامل ساخت سیستم‌های زهکشی پایدار، بازیافت آب باران، ایجاد سقف‌های سبز و مدیریت مؤثر پسماند می‌شود، در اولویت قرار داده‌اند. علاوه بر این، طراحان شهر کپنهاگ بر ایجاد خیابان‌ها و میدان‌هایی که دوچرخه سواری و پیاده‌روی را ترویج می‌دهند، تاکید دارند.

شهرهایی با بهترین طراحی در جهان

سئول، کره جنوبی

زمانی که شهر سئول در دهه ۱۳۰۰ به عنوان پایتخت کره جنوبی طراحی شد، مقامات سیاسی مطمئن شدند که این شهر به خوبی برنامه‌ریزی و طراحی شده است. امروزه، سئول بر پروژه موسوم به ۲۰۳۰ تمرکز دارد که توسط شهروندان طراحی شده است. پنج مورد از موضوعات مورد توجه شهروندان که در این طرح مورد توجه قرار گرفته است شامل ایجاد یک شهر مردم محور و بدون تبعیض، شهر جهانی پویا با بازار کار قوی، پایگاه فرهنگی و تاریخی پر جنب و جوش، مکان امن و بانشاط، شهر جامعه محور با محل سکونت پایدار و حمل و نقل آسان می‌شود.

شهرهایی با بهترین طراحی در جهان

چندیگار، هند

چندیگار یکی از اولین شهرهای برنامه‌ریزی شده هند پس از استعمار انگلستان است که به دلیل معماری و طراحی شهری در جهان معروف است. این شهر لقب شادترین، پر رونق تر ین، تمیزترین و سبزترین منطقه کشور هند را به خود اختصاص داده است و به عنوان یکی از موفق‌ترین شهرهای ایده آل جهان در نظر گرفته می‌شود. چندیگار پس از استقلال هند شکل گرفت، به طوری که پنجاب که بین هند و پاکستان قرار گرفته بود به یک پایتخت جدید نیاز داشت. چندیگار توسط معمار معروف فرانسوی Le Corbusier ساخته شده است. او طرحی را برای ایجاد این شهر پیشنهاد داد که با ساختار بدن انسان مطابقت داشت، به طوری که پایتخت شهر به منزله سر انسان، مرکز شهر قلب، فضاهای سبز ریه‌ها و مسیرهای دوچرخه سواری به عنوان دستگاه گردش خون در نظر گرفته می‌شدند.

شهرهایی با بهترین طراحی در جهان

آمستردام، هلند

جاذبه‌های گردشگری شهر آمستردام به دلیل برنامه‌ریزی دقیق در این شهر بوده است. زمانی که در دهه ۱۶۰۰ افراد زیادی به آمستردام مهاجرت کردند، مجموعه‌ای از کانال‌های آب هم مرکز و نیم دایره به عنوان ابزارهای دفاعی، مدیریت آب و حمل و نقل ساخته شد. متأسفانه، طرح‌های اصلی مربوط به کانال‌ها از بین رفته است، اما امروزه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر محسوب می‌شوند و به زیبایی شهر افزوده‌اند. این کانال‌ها بین سال ۱۶۱۳ و ۱۶۵۶ ساخته شده‌اند و امروزه نیز از آن‌ها برای هدایت مسیر آب‌های شهری استفاده می‌شود. شهر آمستردام در قرن نوزدهم با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده و با هدف مسکن سازی و بهبود بهداشت عمومی، دوباره گسترش یافت. امروزه شهروندان در این شهر به جای استفاده از خودروهای شخصی، از وسایل حمل و نقل عمومی و دوچرخه استفاده می‌کنند.

شهرهایی با بهترین طراحی در جهان

کد خبر 471843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.