اثرات جنگ جهانی دوم بر مقاومت مردم در مقابل کرونا

تحقیقات اخیر حاکی است که وقوع حوادث بزرگ باعث می‌شود بسیاری از کشورهای جهان به ایجاد پایداری بیشتر برای زیرساخت‌های خود روی آورند. به نظر می‌رسد مردمی که جنگ جهانی دوم را تجربه کرده‌اند، مقاومت بیشتری در مقابل شیوع ویروس کرونا از خود نشان می‌دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نتایج تحقیقاتی که اخیراً توسط گروهی از پژوهشگران اروپایی انجام شده، نشان می‌دهد که کشورهای این قاره با بیشترین نرخ مرگ و میر ناشی از وقوع جنگ جهانی دوم، کمتر میزان شیوع بیماری کووید -۱۹ را تجربه کرده‌اند. شاید مهم‌ترین دلیل این ارتباط، مقاوم بودن بیشتر مردمی باشد که دوران جنگ جهانی دوم را تجربه کرده و در نتیجه آن، علاوه بر صداقت بیشتر، از عادات غذایی و تندرستی بهتری برخوردار هستند؛ همچنین کشورهایی که تا پیش از انتشار ویروس کرونا، وقایع بزرگی نظیر بیماری و جنگ را متحمل شده‌اند نسبت به سایر نقاط جهان بیشتر در مسیر پایداری گام برداشته‌اند.

اکنون ارتباط بین جنگ جهانی دوم و نرخ ابتلا به بیماری کووید -۱۹ در کشورهای مختلف اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ چرا که با کشف واکسن کرونا، جهان به تدریج به دوران پساکرونا نزدیک می‌شود و این در حالی است که در هر دو مورد، گرایش مردم به سمت پایداری افزایش یافته است.

جنگ جهانی دوم؛ نگاهی به شرق

محققان اروپایی در پژوهش خود به بررسی این نکته پرداختند که آیا ارتباطی بین نرخ مرگ و میر ناشی از وقوع جنگ جهانی دوم و ویروس کرونا وجود دارد؟ آمار متفاوتی در مورد جنگ جهانی دوم وجود دارد که چون اغلب مبتنی بر فرضیه و تخمین است نمی‌توان با قطعیت در مورد میزان مرگ‌های حاصل از آن سخن گفت؛ با این حال چیزی که در این بین غیر قابل انکار خواهد بود این است که اتحاد جماهیر شوروی که دیگر وجود ندارد و به ۱۵ کشور مستقل تبدیل شده است بیشترین آسیب را از جنگ جهانی دوم متحمل شد. در واقع بیشتر داده‌های جنگ نشان می‌دهد که در آن زمان بیش از ۲۷ میلیون نفر از این اتحاد جان خود را از دست دادند که حدود ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از آن‌ها را نیروهای نظامی، کمتر از ۱۰ میلیون نفر را افراد در حین فعالیت نظامی و حدود ۹ میلیون نفر را نیز قربانیان بیماری یا گرسنگی تشکیل می‌داد.

روسیه، اوکراین و ازبکستان بزرگ‌ترین کشورهایی هستند که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شکل گرفتند. در ادامه به ارائه جمعیت و میزان ابتلا به ویروس کرونا و مرگ و میر ناشی از هر یک پرداخته می‌شود تا از این طریق، شاید به ارتباط بین نرخ مرگ‌های دوران جنگ جهانی دوم و کووید -۱۹ دست یافت.

روسیه به طور کلی جمعیتی حدود ۱۴۶ میلیون نفر را در خود جای داده است که از این میزان، تعداد سه میلیون و ۷۹۳ هزار و ۸۱۰ نفر به ویروس کرونا مبتلا آلوده شده و ۷۱ هزار و ۶۵۱ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. در اوکراین با ۴۳ میلیون و ۵۸۱ هزار نفر جمعیت، تا کنون تست کرونا یک میلیون و ۲۰۶ هزار و ۴۱۲ نفر مثبت شده و ۲۲ هزار و ۳۵۱ نفر نیز قربانی این بیماری شده‌اند. ازبکستان نیز از جمعیتی برابر با ۳۳ میلیون و ۷۴۶ هزار و ۷۲۲ نفر برخوردار است که ۷۸ هزار و ۵۵۶ مورد از آن‌ها به ویروس کرونا آلوده شده و تنها ۶۲۱ نفر بر اثر این ویروس جان باخته‌اند.

درس‌هایی از گذشته

بدون شک، مردم با نگاهی به گذشته می‌توانند به آمادگی بیشتری برای مقابله با بحران‌های پیش رو دست یابند و خود را در شرایطی نظیر ویروس کرونا مقاوم کنند؛ در غیر این صورت امکان اینکه بشر بدون تجربه وضعیتی تکان‌ دهنده، بتواند در مقابله با بحرانی شدید موفق عمل کند بسیار کم است. به همین دلیل لازم است همیشه به رویدادهایی که در گذشته اتفاق افتاده و پیامدهای ناشی از آن پرداخته شود تا در مقابل حوادث غیرمنتظره بیشترین مقاومت را از خود نشان داد؛ از سوی دیگر مقامات رسمی نیز می‌توانند از طریق بررسی وقایع بحرانی تاریخ، بهتر برای شهرها و شهرنشینان برنامه‌ریزی کنند و در طراحی سازه‌ها و ارائه خدمات درمانی، استانداردهای بهتری را به کار بگیرند.

زمانی که مدیران یک شهر یا کشور به سمت پایداری گرایش پیدا کنند نوعی انسجام اجتماعی بین مردم به وجود می‌آید و آن‌ها را در مسیر اتخاذ رفتارهای سالم برای مقابله با بحران‌ها سوق می‌دهد.

دانش جنگ جهانی دوم و مقاوم بودن در مقابل کووید -۱۹

محققان اروپایی اگرچه بیشتر ذهن خود را بر ۳۵ کشور از قاره خود و آسیای مرکزی متمرکز کردند، اما در نهایت به این نتیجه رسیدند که ارتباط مثبت و مستقیمی بین دانش از جنگ جهانی دوم و مقاومت در مقابل شیوع بیماری کووید -۱۹ وجود دارد. افرادی که دوران جنگ را تجربه کرده‌اند در زمان گسترش ویروس کرونا، همکاری بیشتری برای مهار بیماری از خود نشان داده و به دلیل سبک زندگی پایدارتر خود، نسبت به دیگران از مقاومت بیشتری برخوردار بوده‌اند؛ حتی در کشورهایی نظیر نپال، سیرالئون، تاجیکستان و اوگاندا که به بدترین شکل تحت تأثیر جنگ جهانی دوم قرار گرفته بودند همکاری اجتماعی در دوران کرونا بین مردم بسیار بیشتر از سایر همسایه‌های خود بوده است.

کد خبر 471755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.