شهر شیشه‌ای؛ آینده پساکرونایی شهرنشینی در چین

پس از پشت سر گذاشتن سالی مملو از نگرانی و نااطمینانی، اکنون بشر با اطمینان و نگرش مثبت بیشتری، به خصوص با کشف واکسن کرونا، به آینده می‌نگرد چرا که بر این باور است با شناسایی نقص‌های طراحی شهری و افزایش تجربه او در مدیریت بحران‌ها، آینده‌ای بهتر و شهرهایی زیست‌پذیرتر پیش روی انسان است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدیهی است که طراحان و معماران نقش مهمی را در افزایش یا کاهش زیست‌پذیری شهرها در آینده ایفا می‌کنند. پس از ظهور بیماری کووید -۱۹، این افراد در سراسر دنیا از نقص‌های طراحی شهری و نقش آن در میزان گسترش ویروس کرونا آگاه شدند و از همان ابتدای شیوع بیماری تلاش کردند تا جای ممکن تغییرات چشمگیری به وجود آورند. علاوه بر این بشر نیز وضعیتی بحرانی را پشت سر گذاشته که البته اگر از دید مثبت به آن نگاه شود می‌توان گفت که تجربه این دوران می‌تواند در تغییر رفتار انسانی و گرایش به سبک زندگی سالم، نقشی اساسی ایفا کند. در نهایت و با نزدیک شدن به دوران پساکرونا در پی کشف واکسن کووید -۱۹ پیش‌بینی می‌شود انسان در آینده نزدیک زندگی سالم‌تری را تجربه کند و طراحی شهری نیز بسیار بی‌نقص‌تر از گذشته باشد.

چین یکی از کشورهایی است که انتظار می‌رود بیشترین تغییر را در طراحی شهری آینده متحمل شود چرا که طراحان و معماران آن بیش از سایر نقاط جهان برای رفع نواقص شهری کوشیده‌اند. بر همین اساس، پیش‌بینی می‌شود، شهرنشینان چینی آینده‌ای سالم‌تر و پایدارتر را پیش رو داشته باشند و کیفیت بالاتری از زندگی شهرنشینی را تجربه کنند. در ادامه به تغییرات احتمالی زندگی شهرنشینی در چین پرداخته می‌شود:

زندگی با تغییرات پساکرونایی

بسیاری از طراحان چینی در تلاشند فضاهای کاری سراسر کشور را تغییر دهند تا با توجه به رویکرد جدید مردم به کار، نیازهای جدید آنان را برطرف کنند. این معماران خلاق از همان ابتدای ظهور بیماری کووید -۱۹ در کشور بر ایجاد پایداری و برطرف نمودن نیازهای اساسی نیروی کار متمرکز شده و تلاش کرده‌اند شرایطی متفاوت نسبت به گذشته برای آنان فراهم آورند. در واقع معماران چینی به طراحی فضاهایی برای کار پرداخته‌اند که به طور همزمان ایمنی، خلاقیت، کار، بازی و برقراری تعامل اجتماعی در وضعیتی آرام، امن و آسوده را برای بشر فراهم می‌آورد.

شکی نیست که طراحی دوباره فضاهای عمومی و حتی خصوصی می‌تواند مزایای بسیاری برای ارتقای سطح سلامت و اقتصاد شهرهای چین و جهان داشته باشد و پایداری را برای آن‌ها رقم بزند. پیش‌بینی می‌شود کارکنان چین به سبک جدیدی مشغول به انجام وظیفه شوند و فضاهای کاری را تراس‌های باز، دفاتر قابل انتقال به مکان‌های دیگر، امکانات بهداشتی خصوصی، افزایش تنوع زیستی داخلی و بیرونی و امکانات تفریحی فرا گیرد.

ظهور شهرهای پیش‌ساخته

معماران چینی در تلاشند شهری پیش‌ساخته در کره خاکی به وجود آورند که از یک سفینه فضایی ساخته شده است و سطح بالایی آن را مرکز شهر تشکیل می‌دهد. این افراد می‌خواهند شهر جدید چین را "شهر شیشه‌ای فضایی" بنامند و با استفاده از هوش مصنوعی، یک میدان گرانشی مصنوعی در تمام اطراف شهر به وجود آورند. جالب است بدانید که شهر شیشه‌ای فضایی چین مانند یک گهواره عمل خواهد کرد و قدرت حرکت به تمام نقاط جهان را خواهد داشت.

زندگی در مقیاس نانو

طراحان شهری در هنگ کنگ، به علت افزایش تراکم جمعیت و در نتیجه نرخ بالای زمین‌های مسکونی، همیشه تلاش کرده‌اند خانه‌هایی بسیار فشرده با بیشترین ظرفیت را ایجاد کنند. در واقع این افراد واحدهایی مسکونی ساخته‌اند که در عین فشرده بودن بسیار، می‌تواند افراد و امکانات زیادی را در خود جای دهد. از نظر معماران اهل هنگ کنگ، از فضای عمومی ساختمان‌ها باید بیشترین بهره را برد و آن‌ها را به گونه‌ای طراحی کرد که زمین هموار کمتر مورد استفاده قرار گیرد. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود در آینده، شهرهای چین نیز سازگار با کمبود فضای چینی، در مقیاس نانو ساخته شود و فضای عمودی را بیشتر مورد استفاده قرار دهد.

افزایش استفاده از هوش مصنوعی در شهرهای چین

بسیاری از معماران در تلاشند طراحی شهرهای چین را برای دستیابی به پایداری بیشتر تغییر دهند و بیش از پیش از هوش مصنوعی در آن‌ها بهره گیرند. در واقع ربات‌ها، هوش مصنوعی، کلان داده‌ها و شبکه‌سازی بخش اعظم طراحی شهرهای چینی در آینده‌ای نزدیک را فرا خواهد گرفت. به عنوان مثال قرار است پروژه‌ای به نام "شهر کوهی" در کلانشهر چونگ کینگ، واقع در جنوب غربی چین و منطقه توسعه صنعتی تکنولوژیک احداث شود که از هوش مصنوعی برای طراحی پایدار آن بهره گرفته خواهد شد.

کد خبر 471714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.