چرخ‌هایی که همچنان لنگ می‌زند

با شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از مشاغل با مشکلات و معضلاتی رو به رو شد چراکه مردم برای حفظ جان خود شرایط زندگی خود را تغییر دادند تا بتوانند با سلامت این برهه زمانی را بگذرانند که این موضوع شرایط اقتصادی را برای بسیاری از افراد سخت‌تر کرد.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، رانندگی تاکسی یکی از مشاغل سخت و طاقت فرسایی است که به صورت شبانه روزی برای خدمت به شهروندان در سرما، گرما و ترافیک شهری فعایت می‌کند در یکسال گذشته با شیوع ویروس کرونا وضعیت برای رانندگان بسیار سخت‌تر شده و آنها جان خود را به خطر انداخته‌اند تا بتوانند علاوه بر امرار معاش خود خدمت رسانی به بهترین شکل به مردم انجام شود.

اما مشکلات رانندگان امروز در شرایط کرونایی علاوه بر تأمین هزینه ماسک و مواد ضدعفونی برای رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی؛ نبود مسافر و مشکلات مالی آنها است که به علت وجود هزینه‌های بالای زندگی و همچنین هزینه‌های جانبی خود با آن‌ها پنجه در پنجه شده اند و روزگار سختی را می‌گذرانند که در این راستا حمایت بیشتر مدیران شهری و دولت بیش از پیش احساس می‌شود.

رانندگان تاکسی ماسال نیز همچون رانندگان شهرهای دیگر با این مشکلات رو به رو شده اند با وجود اینکه شهر ماسال از شهرهایی است که سالانه میزبان مسافران زیادی بوده است و امروز با وجود محدودیت‌های کرونایی چه از لحاظ ورود مسافران و توریست‌ها و هم از نظر تردد شهروندان تعداد مسافران تاکسی به شکل محسوسی کاهش یافته است.

چگونه رانندگان تاکسی پروتکل‌ها را به طور کامل رعایت کنند؟

«مهران صالحی» از رانندگان تاکسی که سال‌هاست در شهر ماسال کار می‌کند، می‌گوید: حدود یک سال است از آمدن ویروس کرونا می‌گذرد، بسیاری از فعالیت‌های مردم در سطح شهر کم شده و بسیاری خانه نشین شده اند این موضوع تعداد مسافر در سطح شهر را کم کرده و بسیاری از شهروندان برای حفظ سلامتی خود با خودرو شخصی یا پیاده در شهر تردد می‌کنند و این مسئله باعث بیکاری رانندگان تاکسی درون شهری شده و آنها را به لحاظ مالی و معیشتی دچار مشکلات زیادی کرده است.

او با ابراز گلایه از مسئولان برای حمایت نکردن از رانندگان اظهار می‌کند: از سال ۱۳۷۸ راننده تاکسی هستم و ماهانه ۳۰۰ هزار تومان بابت بیمه تأمین اجتماعی پرداخت می‌کنم به غیر از پرداخت اقساط بانکی که باید ماهانه پرداخت کنم و هزینه‌های جاری زندگی واقعاً در این یکسال که از شیوع بیماری کرونا می‌گذرد وضعیت بدی از نظر مالی داشته ایم امیدوارم هرچه زودتر برای تغییر این شرایط فکری بشود.

این راننده تاکسی ماسال خاطرنشان می‌کند: واحد تاکسیرانی و سایر مسئولان متولی در این شهر تاکنون از رانندگان تاکسی هیچ گونه حمایتی نکرده اند، تنها یک بار به صورت محدود لاستیک سهمیه در بین تعداد کمی از تاکسیرانان توزیع شد.

او تصریح می‌کند: در این مدت برای حفظ سلامت رانندگان فقط یک بار ماسک یکبار مصرف در اختیار رانندگان تاکسی قرار داده اند که مدت زمان مصرف آن حدود دو ساعت است در حالیکه تاکسیرانان از صبح تا شب در سطح شهر به شهروندان خدمات رسانی می‌کنند و با چنین امکانات کمی ۵۰ درصد از آنها نمی‌توانند پروتکل‌های بهداشتی رعایت کنند.

صالحی می‌افزاید: سال‌هاست که سامانه ثبت نام بیمه تأمین اجتماعی رانندگان تاکسی بسته شده و تعداد زیادی از تاکسیرانان بیمه نیستند و بسیاری از آنها حق بیمه را به صورت آزاد پرداخت می‌کنند؛ دولت باید علاوه بر تأمین لوازم یدکی خودرو، لاستیک و بیمه تاکسیرانان، تسهیلات بانکی بلاعوض و یا وام بانکی کم بهره در اختیار رانندگان قرار دهد تا با دلگرمی بیشتری به شهروندان خدمات رسانی کنند.

تحمیل هزینه‌های سرسام آور

«شهرام برزگر» یکی دیگر از رانندگان تاکسی ماسال است که از سال ۸۱ به این حرفه مشغول شده و از این طریق امرار معاش می‌کند، می‌گوید: با آمدن ویروس کرونا وضعیت مالی و معیشتی رانندگان تاکسی روز به روز بدتر شده است.

او می‌افزاید: ماهیانه باید ۵۶۸ هزار تومان اقساط وام بانکی خودرو را که در سال ۱۳۹۵ دریافت کردم و نزدیک به ۳۰۰ هزار تومان بابت بیمه تأمین اجتماعی پرداخت کنم این فقط شرایط من نیست امروز شرایط برای همه سخت شده است.

این راننده تاکسی ماسال ادامه می‌دهد: اکنون بسیاری از رانندگان بیمه نیستند و افرادی که مثل من بیمه هستند، هر شش ماه یک بار هزینه پرداخت حق بیمه آنها افزایش می‌یابد که چنین افزایشی از سوی تأمین اجتماعی اصلاً منطقی و قابل قبول نیست.

او با اشاره به گرانی لوازم خودرو می‌گوید: با توجه به اینکه رانندگان تاکسی با مشکل استهلاک خودرو رو به رو هستند و قیمت‌های سنگین لوازم یدکی، تعویض روغن و لاستیک که به شدت افزایش یافته واقعاً هزینه‌های سرسام آوری تحمیل می‌شود.

برزگر خاطرنشان می‌کند: در یک سال گذشته واحد تاکسیرانی ماسال برای حفظ سلامت رانندگان تاکسی در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا تنها یکبار و نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی نیز یکبار ماسک توزیع کرده اند همچنین یک مرتبه نیز مواد شوینده و ضدعفونی در اختیار رانندگان قرار گرفته است.

او با بیان اینکه در یک سال گذشته اتحادیه تعاونی تاکسیرانان استان گیلان یک بسته معیشتی در بین رانندگان تاکسی ماسال توزیع کرده است، می‌افزاید: به تازگی با تمهیدات واحد تاکسیرانی شهرداری و همکاری شبکه بهداشت و درمان، تست کرونا از تمامی تاکسیرانان گرفته شده است.

رانندگان تاکسی توان نوسازی و تعویض ندارند

این راننده تاکسی ماسال با بیان اینکه به دلیل ارائه نشدن تسهیلات وام بانکی مناسب از سوی دولت برای متقاضیان طرح تعویض و نوسازی تاکسی‌های فرسوده درون‌شهری و نقدی بودن وجوه خرید خودرو، تاکسیرانان قادر به تعویض خودرو خود نیستند. تاکید می‌کند: در ناوگان تاکسیرانی شهر ماسال تاکسی‌های فرسوده و غیرفعال مدل ۱۳۷۷ و ۱۳۷۸ وجود دارد که متأسفانه به دلیل گران شدن بیش از حد خودرو، رانندگان توان نوسازی و تعویض تاکسی خود را ندارند و به ناچار آن را در پارکینگ منزل خود پارک کرده اند.

برزگر می‌گوید: با توجه به اینکه شیوع ویروس کرونا تاکسیرانان را در وضعیت بسیار بد مالی و معیشتی قرار داده است، از دولت انتظار داریم از رانندگان حمل و نقل عمومی درون‌شهری با اختصاص لوازم یدکی خودرو، روغن و لاستیک رایگان و اعطای تسهیلات وام بانکی کم بهره حمایت کند.

از دولت انتظار حمایت بیشتری داریم

گلایه رانندگان تاکسی ماسال در حالی مطرح می‌شود که «مصطفی عباسی» مسئول واحد تاکسیرانی شهرداری ماسال در این باره می‌گوید: در حال حاضر حدود ۲۸۰ دستگاه تاکسی درون شهری در ماسال فعالیت می‌کند که برای این تعداد راننده از آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون و به منظور حفظ سلامت آنها و پیشگیری از ابتلا به این بیماری اقدامات لازم انجام شده است.

او می‌افزاید: از زمان شیوع کرونا در اسفندماه سال گذشته تاکنون بیش از یک‌هزار عدد ماسک، ۳۰۰ جفت دستکش و تعدادی مواد ضدعفونی کننده توسط واحد تاکسیرانی شهرداری ماسال در اختیار رانندگان تاکسی قرار گرفته است.

مسئول واحد تاکسیرانی شهرداری ماسال با بیان اینکه طی این مدت، خودرو تمامی رانندگان تاکسی در چندین مرحله ضدعفونی شده است، می‌افزاید: به تمامی رانندگان ابلاغ شده تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک از سوار کردن مسافران بدون ماسک خودداری کنند.

او خاطرنشان می‌کند: به منظور پیشگیری از شیوع کرونا، از دو هفته پیش با همکاری اداره بهداشت و درمان شهرستان ماسال، انجام تست کرونا از تمامی تاکسیرانان آغاز شده است.

عباسی با بیان اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا مراکز آموزشی تعطیل شده و تردد شهروندان در شهر کاهش یافته است، تصریح می‌کند: در حال حاضر بسیاری از مردم به دلیل حفظ سلامت خود در مقابل بیماری کرونا از وسیله نقلیه شخصی استفاده کرده یا پیاده در شهر رفت و آمد می‌کنند که این مسئله باعث بیکاری و کاهش درآمد بسیاری از رانندگان تاکسی شهری شده است.

مسئول واحد تاکسیرانی شهرداری ماسال با اشاره به وضع معیشتی رانندگان می‌گوید: طی این مدت یک مرحله وام تسهیلات بانکی شش میلیون تومانی به رانندگان تاکسی شهری اختصاص یافت، اما با وجود اینکه رانندگان پروانه فعالیت دارند نیمی از آنها موفق به ثبت نام در سامانه وزارت تعاون برای دریافت تسهیلات وام بانکی نشده اند.

او با بیان اینکه شهرداری‌های همجوار بابت عوارض سالانه تمدید دفترچه رانندگان تاکسی مبلغ ۲۰۰ هزار تومان عوارض دریافت می‌کنند، می‌افزاید: در راستای حمایت از تاکسیرانان در شرایط شیوع کرونا امسال و سال آینده واحد تاکسیرانی شهرداری ماسال، یکصد هزار تومان عوارض از آنها دریافت می‌کند.

عباسی می‌گوید: تاکنون در سه مرحله بسته حمایتی در قالب کمک معیشتی در بین رانندگان توزیع شده و از دولت انتظار داریم با اختصاص تسهیلات کم بهره بانکی به لحاظ مالی بیشتر از تاکسیرانان حمایت کند.

فعالیت ۴۰ درصد از رانندگان بدون بیمه

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر نداشتن بیمه تأمین اجتماعی یکی از بزرگترین مشکلاتی است که بسیاری از تاکسیرانان با آن مواجه هستند و حدود ۴۰ درصد از رانندگان تاکسیرانی ماسال بیمه ندارند، می‌گوید: متأسفانه در هفت سال گذشته دولت در راستای تأمین بیمه رانندگان تاکسی هیچ گونه اقدامی نکرده است.

مسئول واحد تاکسیرانی شهرداری ماسال ادامه می‌دهد: رانندگان تاکسی که بیمه هستند ماهانه نزدیک به ۳۰۰ هزار تومان به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌کنند و در صورت یک روز دیرکرد، به عنوان جریمه باید دو برابر این مبلغ را پرداخت کنند که در چنین شرایطی این اقدام تأمین اجتماعی اصلاً منصفانه نیست.

نرخ کرایه تاکسیرانان از سال ۹۷ بدون افزایش

«مهدی جمالی فرد» عضو شورای اسلامی شهر ماسال در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در یک سال گذشته با شیوع ویروس کرونا رانندگان تاکسی به دلیل ارتباط با عموم شهروندان همواره در خطر ابتلا به ویروس کرونا بوده اند.

او می‌افزاید: تعطیلی مراکز آموزشی و در خانه ماندن شهروندان از سال گذشته تاکنون از سویی باعث کاهش مسافر و مشکلات مالی برای رانندگان شده است همچنین امسال نیز افزایش بی رویه قیمت لاستیک، روغن و لوازم یدکی خودرو که در این شرایط وضعیت را برای رانندگان تاکسی سخت و دشوار کرده است.

این عضو شورای شهر ماسال ادامه می‌دهد: شورا برای حمایت بیشتر از تاکسیرانان این شهر با هماهنگی واحد تاکسیرانی شهرداری، لایحه افزایش نرخ کرایه تاکسی‌های درون شهری را در تابستان سال جاری مصوب کرد، اما متأسفانه نرخ پیشنهادی شورا مورد تأیید کمیسیون تطبیق فرمانداری قرار نگرفت و اعضای آن اعلام کردند نرخ مصوب شورا با نرخ تورم اعلامی دولت همخوانی ندارد.

جمالی فرد با بیان اینکه نرخ کرایه تاکسیرانان ماسال از سال ۱۳۹۷ تاکنون هیچ گونه افزایشی نداشته و در آن سال نامه‌ای از سوی وزارت کشور مبنی بر نرخ تورم به شورا ارسال نشد، اضافه می‌کند: در سال ۹۸ نرخ تورم طی نامه‌ای به شورا اعلام شد، اما متأسفانه کمیسیون تطبیق با نرخ کرایه پیشنهادی شورا مخالفت کرد.

افزایش خودسرانه کرایه و نارضایتی شهروندان

او تصریح کرد: هر سال براساس نرخ تورم اعلامی از سوی دولت باید ۲۰ تا ۳۰ درصد کرایه تاکسیرانی افزایش یابد و مصوب نشدن نرخ کرایه از سوی کمیسیون تطبیق فرمانداری باعث شد که رانندگان تاکسی خودسرانه کرایه را افزایش بدهند که این اقدام آنها طی این مدت باعث ایجاد تنش بین تاکسیرانان و شهروندان شده و نارضایتی تعدادی از آنها را فراهم کرده است به طوری که روزانه تعدادی از مردم برای طرح شکایت به واحد تاکسیرانی ماسال مراجعه می‌کنند.

عضو شورای شهر ماسال می‌افزاید: تمهیدات لازم در خصوص پرداخت عوارض سالانه از سوی شهرداری و شورای شهر اندیشیده شده است تا رانندگان تاکسی که در زمینه پرداخت عوارض دچار مشکل هستند تخفیف لازم به آنان ارائه شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از تاکسیرانان فاقد بیمه تأمین اجتماعی هستند و ماهانه به صورت آزاد ۳۳۰ هزار تومان بابت بیمه پرداخت می‌کنند که در توان بسیاری از رانندگان نیست، می‌گوید: با شهردار و مسئول تاکسیرانی در خصوص بیمه تاکسیرانان جلسه‌ای برگزار خواهیم کرد که امیدواریم در این زمینه به نتایج مثبتی برسیم.

کد خبر 471702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.