حال ناخوش "کامران" آخرین بازمانده از نسل شیر ایرانی در ارم

حال ناخوش کامران آخرین بازمانده از نسل شیر ایرانی در باغ‌وحش ارم، برنامه شرکت بوئینگ برای تولید هواپیمای پایدار، اضافه شدن ۱۴ منطقه به مناطق چهارگانه محیط زیست در کشور تا انتظار چند روزه سگ وفادار مقابل بیمارستانی که صاحبش در آن بستری بود را در بسته هفتگی محیط زیست ایمنا می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل محیط زیست استان تهران گفت: هنوز علت بیماری شیر نر ایرانی معروف به "هیرمان" در باغ وحش ارم مشخص نیست و وضعیتش در حال بررسی است.

محمد کرمی افزود: از دو روز گذشته وضعیت تنفسی فوقانی این شیر خوب نیست و ضمن آب ریزش بینی از دهان نفس می‌کشد.

وی افزود: آزمایش‌های لازم از جمله خون، رادیولوژی و سایر موارد گرفته شده و زیر نظر دامپزشک است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل محیط زیست استان تهران تاکید کرد: اقدامات درمانی آغاز شده است و تا زمانی که جواب آزمایش‌ها نیاید نمی‌توان نظر مشخصی در این باره اعلام کرد، ضمن اینکه جواب آزمایش‌ها چند روزی طول خواهد کشید.

وی با بیان اینکه وضعیت همه گونه‌های جانوری و پرندگان در باغ وحش ارم خوب است، گفت: تنها این شیر دچار بیماری شده است که امیدواریم به زودی، سلامتش را به دست بیاورد.

"کامران" شیر نر ایرانی یا آسیایی در پوشش "طرح احیای نسل شیر ایرانی" ۱۲ اردیبهشت سال گذشته از باغ وحش بریستول بریتانیا به باغ وحش ارم تهران منتقل شد. انتقال کامران که نام او پس از انتقال به ایران به هیرمان تغییر کرد با انتقادات و ابراز نگرانی‌های بسیاری از کارشناسان رو به رو بود. نسل شیر ایرانی در حیات وحش ایران، حدود ۸۰ سال است که منقرض شده است.


سرمای هوا پرندگان مهاجر را وادار به تشکیل گرمک کرد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: پرندگان مهاجر برای فرار از سرما کُلنی‌های چند صد قطعه‌ای (گرمک) تشکیل داده‌اند.

فاروق سخنور رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد اظهار کرد: هم اکنون بر اثر کاهش دمای هوا به ۱۶ درجه زیر صفر بیش از ۶۰ درصد از مساحت تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" این شهرستان یخ بسته است. سرمای شدید و بارش برف طی روزهای اخیر باعث یخ بستن بیش از ۶۰ درصد از آب محدوده این تالاب شده به همین دلیل پرندگان مهاجر برای فرار از سرما کُلنی‌های چند صد قطعه‌ای (گرمک) تشکیل داده‌اند.

وی ادامه داد: سرمای هوا باعث شده که علاوه بر تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان"، بخش‌های زیادی از دیگر تالاب‌های این شهرستان از جمله تالاب "یوسف‌کند" که در این فصل میزبان پرندگان هستند، یخ بزند.

سخنور از اهالی روستاهای همجوار تالاب‌های این شهرستان خواست که در این مدت که پرندگان و سایر حیوانات وحشی با کمبود مواد غذایی مواجه هستند، دانه، علوفه و مواد غذایی اضافی خود را در حاشیه روستاها برای استفاده سایر حیوانات وحشی قرار دهند.

انتظار چند روزه سگ وفادار مقابل بیمارستانی که صاحبش در آن بستری بود

بونکاک، سگ وفادار اهل ترکیه وقتی دید که آمبولانس صاحبش را به بیمارستان منتقل می‌کند، خودرو را دنبال کرد و سپس سه چهار روز مقابل در بیمارستان کشیک داد تا اینکه بالاخره صاحبش مرخص شد.

کمال سنتورک، صاحب این سگ که حالا از بیمارستان مرخص شده، در حالی که بونکاک در نزدیکی‌اش حسابی به او ابراز علاقه می‌کند، می‌گوید: "او به من خیلی عادت کرده و من هم مدام دلم برایش تنگ می‌شود، سگ‌ها با خودشان شادی به همراه می‌آورند و مردم را خوشحال می‌کنند. "

"عینور ای گلی"، دختر آقای سنتورک هم می‌گوید: او سه، چهار روز مقابل در بیمارستان منتظر بود. خودش از خانه تا بیمارستان می‌آمد. وقتی حیوان را به خانه بردیم او دوباره فرار کرد و بلافاصله مقابل در بیمارستان بازگشت.

نگهبان بیمارستان نیز می‌گوید که او هر روز ساعت ۹ صبح به اینجا می‌آمد و تا شب می‌ماند تا اینکه صاحبش بالاخره از بیمارستان مرخص شد.

بوئینگ تا پیش از ۲۰۳۰ هواپیمای مسافربری با سوخت غیر بنزینی می‌سازد

شرکت بوئینگ اعلام کرد از هم‌اکنون تا سال ۲۰۳۰ میلادی به فناوری ساخت هواپیمای مسافربری که بتواند با سوخت غیر بنزینی پرواز کند، دست خواهد یافت. سال‌هاست که شرکت‌های هواپیماسازی مشغول طراحی هواپیماهایی هستند که اثرات مخرب کمتری برای محیط زیست داشته باشند و در همین راستا روی سوختی که کمتر آلوده‌کننده باشد یا موتورهای کم‌مصرف‌تر هم کار کرده‌اند.

نخستین هواپیمایی که موتورش با مخلوطی از نفت سفید یا کروزن و زیست‌سوخت کار می‌کرد، در سال ۲۰۰۸ به پرواز درآمد. گروه هواپیماسازی بوئینگ آمریکا در بیانیه‌ای نوشته است که از آن زمان آزمایش‌هایی را با هواپیماهایی که ۱۰۰ درصد از «سوخت هواپیمایی پایدار» یا SAF استفاده می‌کنند، انجام داده و قصد دارد تا قبل از ۲۰۳۰ استفاده ۱۰۰ درصد از این سوخت در موتور هواپیماهای تولیدی خود را عملی کند.

این شرکت به موازات همین طرح، مشغول طراحی هواپیماهایی است که با سوخت‌های دیگری از جمله برق و هیدروژن کار می‌کنند. سوخت هواپیمایی پایدار، سوختی است که به جای آنکه از نفت مشتق شده باشد، به طور کلی از منابع پایدار مانند زباله‌های گیاهی و ضایعات کشاورزی، زباله‌های خانگی بازیافت‌پذیر و حتی روغن‌های دست دوم مانند روغن آشپزی استفاده شده به دست می‌آید. این سوخت را حتی از کربن گرفته شده از هوا نیز می‌توان تولید کرد.

به گفته سازمان بین‌المللی هوانوردی، یاتا سوخت هواپیمایی پایدار می‌تواند به کاهش تولید دی‌اکسید کربن تا ۸۰ درصد بینجامد. امروزه هواپیماها اجازه دارند با ترکیبی شامل حداکثر ۵۰ درصد سوخت پایدار پرواز کنند. یاتا همچنین با یادآوری اینکه در حال حاضر در جهان به طور میانگین سالی ۵۰ میلیون لیتر سوخت پایدار تولید می‌شود، گفته است برای اینکه این سوخت بتواند با سوخت‌های فسیلی کنونی رقابت کند، میزان تولید آن باید به حداقل ۷ میلیارد لیتر در سال برسد.

۱۴ منطقه به مناطق چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست اضافه شد

در جلسه تاریخ ۶ بهمن ماه ۱۳۹۹ شورای عالی محیط زیست کشور، ب ۱۴ منطقه در ۱۰ استان به مساحت ۶۲۰۰۰۰ هکتار به مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست اضافه شد.

کیومرث کلانتری معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار به عرصه‌های مناطق تحت مدیریت سازمان اضافه شده است.

وی افزود: هم اکنون سطح مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در کل کشور حدود ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار یعنی به عبارتی ۱۱.۵۸ درصد مساحت کشور است که از متوسط دنیا که ۱۴% است ۲.۴۲ درصد کمتر است. این در حالی است که بر اساس بیانیه آیچی ژاپن در سال ۲۰۱۰ کنوانسیون تنوع زیستی مقرر شد کشورها تا پایان ۲۰۲۰ سطح مناطق حفاظت شده برای آب‌های داخلی و خشکی ۱۷% و برای نواحی ساحلی و دریایی به ۱۰% برسد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: هم اکنون ۳۲ پارک ملی، ۵۳ پناهگاه حیات وحش، ۱۸۴ منطقه حفاظت شده و ۴۰ اثر طبیعی ملی تحت عنوان مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست داریم که جمعاً ۳۰۹ منطقه خواهد بود.

شهر تاریخی و تالابی ورزنه به استقبال روز جهانی تالاب‌ها می‌رود

شهرداری ورزنه چهره شهر را تغییر داده است و آماده برگزاری روز جهانی تالاب‌ها است. همایش مجازی "هم پیمان با تالاب گاوخونی" روز دوشنبه ۱۳ بهمن ماه با مشارکت همه ذینفعان تالاب بین المللی گاوخونی اعم از بخش دولتی و غیر دولتی و با ایفای نقش جامعه محلی برگزار می‌شود.

این همایش حاصل برگزاری نشست‌های مختلف هم اندیشی، برگزاری جشنواره آثار هنری کودکان و نوجوانان شهرستان ورزنه، اجرای نماد پرفورمنس هنری تالاب گاوخونی با مشارکت بانوان سپید پوش ورزنه و دیگر دستاوردهای اثرگذاران این حوضه است.

از دیگر فعالیت‌های نمادین در این راستا جهت افزایش آگاهی مخاطبان تغییر چهره شهر ورزنه جهت مشارکت حداکثری مردم در برگزاری مراسم روز جهانی تالاب‌ها ۲۰۲۱ است.


با توجه به شرایط موجود جامعه و همه‌گیری بیماری کووید -۱۹ مقرر شد با استفاده ازظرفیت‌های فضای مجازی با همکاری جامعه محلی و نهادهای دولتی و غیر دولتی مرتبط، این مراسم در خور شأن نام تالاب بین‌المللی گاوخونی برگزار شود.

سومین سیستم غبارگیر واحد فولادی در مهریز به بهره‌برداری رسید

سومین سیستم غبارگیر واحد فولادی در مهریز با حضور معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر مسئولان استانی به بهره برداری رسید.

مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم افتتاحیه سیستم غبارگیر واحد فولادی در شهرستان مهریز گفت: همراهی محیط زیست و صنایع نقش مهمی در سلامت مردم و همچنین شکوفایی اقتصادی دارد و این هر دو باهم دیده شده و اگر در هر کدام از این موارد کوتاهی صورت گیرد سلامت مردم در خطر خواهد بود.

وی ادامه داد: خوشبختانه شاهد همراهی زیادی از طرف صنایع با محیط زیست هستیم و دغدغه مردم در تأمین هوای پاک و سلامت برآورده شده و امیدواریم با ادامه این روند شاهد کاهش هر چه بیشتر صنایع آلاینده و حرکت به سمت صنایع پاک باشیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به اینکه واحدهای صنعتی فولاد دارای آلایندگی بودند لذا با ایجاد این سیستم تصفیه هوا به سمت ایجاد واحدهای کمتر آلاینده حرکت شده و شاهد بهبود در این زمینه خواهیم بود.

همچنین نیره پورملائی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد نیز در این مراسم اظهار کرد: سیستم سوم غبارگیر به عنوان چهارمین واحد از این نوع به بهره‌برداری می‌رسد که جمع آوری آلاینده‌ها در منشأ تولید آن و جلوگیری از پخش آنها یکی از مهمترین دستاوردهای این سیستم است.

وی ادامه داد: جمع آوری آلاینده‌ها در زمان تخلیه مذاب و سرباره گیری و همچنین استقرار سیستمی به منظور عدم نیاز به جا بجایی و همچنین استفاده از محصول نهایی پالایش شده بخش دیگری از مزایای این سیستم است.

کد خبر 471566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.