قطع ناگهانی وابستگی بودجه به نفت، نامعقول است

یک کارشناس بودجه و برنامه‌ریزی اقتصادی گفت: قطع ناگهانی وابستگی بودجه یک کشور و دستگاه‌های اجرایی آن به درآمدهای نفتی، نامعقول است.

خشایار جمالی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به شعارهای انتخاباتی بسیاری از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی برای افزایش میزان یارانه‌ها و کمک‌های معیشتی، اظهار کرد: نمایندگان مجلس یازدهم در حالی خواستار حذف یارانه کالاهای اساسی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ هستند که بسیاری از آنها با وعده افزایش میزان کمک‌های معیشتی و یارانه‌ها در انتخابات پیروز شدند.

وی افزود: در صورتی که یارانه کالاهای اساسی حذف شود، قیمت اغلب مواد تشکیل دهنده سبد خانوار که در بسیاری از موارد به صورت روزانه مصرف می‌شود تا حد زیادی افزایش پیدا خواهد کرد و با توجه به موج افزایش قیمتی که در راه است و از گمانه زنی‌ها در خصوص احتمال افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال آینده نشأت می‌گیرد، حذف یارانه کالاهای اساسی نوعی دامن زدن به موج گرانی و تورم در کشور محسوب می‌شود.

این کارشناس بودجه و برنامه‌ریزی اقتصادی با بیان اینکه حمایت از اقشار ضعیف و افراد زیر خط فقر جامعه باید در دستور کار مجلس شورای اسلامی و دولت باشد، تصریح کرد: تنظیم مفاد لایحه بودجه ۱۴۰۰ بر اساس ضرورت‌های مرتبط با قشر ضعیف جامعه در شرایط کنونی کشور، یک الزام است و بی توجهی به الزامات این چنینی که در نظام اقتصادی کم هم نیستند می‌تواند امنیت اقتصادی را تهدید کند.

جمالی نژاد اضافه کرد: وابستگی بودجه ۱۴۰۰ به درآمدهای دولتی حاصل از فروش نفت مشروط به رفع تحریم‌ها از سوی دولت جدید ایالات متحده است و با توجه به محتمل بودن رفع این تحریم‌های اقتصادی، وابستگی بودجه ۱۴۰۰ به درآمدهای نفتی نیز قطعی نیست.

وی ادامه داد: قطع ناگهانی وابستگی بودجه یک کشور و دستگاه‌های اجرایی آن به درآمدهای نفتی نامعقول است و نباید بدون پیش‌بینی کانال‌های مالی و اعتباری جدید درآمدی برای تأمین مالی پروژه‌های مختلف یک کشور، وابستگی بودجه آن به نفت را تحت تأثیر مطالبات سیاسی و حزبی قرار دهیم.

این کارشناس بودجه و برنامه‌ریزی اقتصادی با بیان اینکه کاهش وابستگی بودجه دولت به نفت و درآمدهای حاصل از فروش آن باید به صورت تدریجی باشد، خاطرنشان کرد: درآمد حاصل از فروش فرآورده‌های نفتی نه تنها برای نظام اقتصادی مضر نیست بلکه یک کانال مالی درآمدی در جهت توسعه پایدار اقتصادی است.

جمالی نژاد افزود: منظور کارشناسان و فعالان اقتصادی از عبارت "قطع وابستگی بودجه به نفت" توقف یا کاهش فروش نفت خام به کشورهای دیگر و استفاده از این ظرفیت برای افزایش میزان تولیدات فرآورده‌های نفتی با هدف صادرات به کشورهای مختلف است.

کد خبر 471367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.