لوله‌گذاری نخستین خط دریایی پایانه نفتی جاسک پایان یافت

سرپرست طرح پایانه نفتی جاسک گفت: عملیات احداث نخستین خط لوله دریایی ۳۶ اینچ انتقال نفت خام پایانه صادراتی جاسک تکمیل شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، وحید مالکی با بیان اینکه عملیات لوله‌گذاری این خط لوله ۶ کیلومتری در دو مرحله توسط شناور لوله‌گذار سی‌مستر انجام شد، افزود: نخستین مرحله از احداث این رشته خط لوله، به روش کشش خط لوله دریا از ساحل به طول ۲.۵ کیلومتر از عمق ۱۰ متری بستر دریا تا ساحل اجرا شد.

وی با بیان اینکه در دومین مرحله احداث این خط لوله دریایی، عملیات لوله‌گذاری ۳.۵ کیلومتر باقیمانده از عمق ۱۰ متری تا موقعیت فراساحلی نخستین گوی شناور صادراتی پایانه نفتی جاسک به عمق ۵۵ متر از یکشنبه (پنجم بهمن) آغاز شد، تصریح کرد: این عملیات با تلاش شبانه‌روزی تیم پیمانکار در بخش فراساحلی و نظارت مستمر کارفرمای پروژه، در ساعات آغازین امروز (چهارشنبه، هشتم بهمن‌ماه) به پایان رسید.

به گفته سرپرست طرح پایانه نفتی جاسک، شناور لوله‌گذار سی‌مستر برای تکمیل مسیر دریایی نخستین گوی شناور صادراتی، امروز در موقعیت دومین رشته خط لوله ۳۶ اینچ دریایی این پایانه نفتی مستقر خواهد شد.

مالکی مجموع خطوط لوله دریایی پایانه نفتی جاسک را ۴۵ کیلومتر شامل ۶ رشته خط لوله ۳۶ اینچ عنوان و پیش‌بینی کرد تا پایان بهمن‌ماه، لوله‌گذاری مسیر راه‌اندازی زودهنگام در هر دو بخش خشکی و دریا به پایان برسد.

وی با بیان اینکه با نصب دو رشته خط لوله دریایی ۳۶ اینچ دریایی هر یک به طول ۶ کیلومتر تا پایان هفته آینده، امکان بارگیری و انتقال نخستین تأسیسات دریایی شامل چندراهه زیردریایی و گوی شناور صادراتی از یارد صنعتی خرمشهر به موقعیت نصب در آب‌های دریای عمان در اوایل اسفندماه سال جاری فراهم می‌شود، گفت: به این ترتیب با نصب و راه‌اندازی تأسیسات دریایی تا پایان اسفندماه، امکان صادرات نفت خام از دریای عمان برای نخستین بار در کشور فراهم می‌شود.

سرپرست طرح پایانه نفتی جاسک پیشرفت کلی طرح در فاز زودهنگام را بیش از ۷۵ درصد اعلام و تصریح کرد: این پروژه در بخش مهندسی به پیشرفت ۸۵ درصدی رسیده و همچنین ۹۰ درصد کالاهای مورد نیاز طرح پایانه نفتی جاسک تأمین شده است.

طرح توسعه پایانه نفتی جاسک به عنوان آخرین حلقه از زنجیره طرح ملی و راهبردی انتقال نفت خام از گوره به جاسک، شامل سه مجموعه خطوط لوله ۴۸ اینچ خشکی و سیستم‌های اندازه‌گیری، ۶ رشته خط لوله ۳۶ اینچ زیردریایی، سه مجموعه چندراهه دریایی و سه مجموعه گوی شناور به همراه تجهیزات جانبی است که مقرر شده فاز نخست آن تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

کد خبر 471307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.