۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
در انتظار احیای برجام

با انتخاب بایدن به عنوان رئیس‌جمهور چهار سال آینده آمریکا نسبت به کاهش فشار تحریم‌های اقتصادی علیه ایران وبازگشت دوباره به برجام امیدواری بسیاری وجود دارد. برجامی که به اعتقاد کارشناسان بین الملل احیای دوباره آن، طلیعه‌ای جدید برای اقتصاد ایران بشمار می‌رود.

هوشنگ شجری استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا بیان می‌کند: اگر برجام اجرا شود و تحریم‌ها برداشته شود قطعاً اقتصاد ایران در مسیر پیشرفت قرار می‌گیرد؛ مانند زمان گذشته که برجام منعقد شد و در پی خود تحولات فراوانی را هرچند در کوتاه مدت در پی داشت.

وی می‌افزاید: موانع سرمایه گذاری رفع شد و دروازه‌های ورود تکنولوژی روی دیگر کشورها گشوده شد به طوری که شرکت‌های فراوانی وارد ایران شدند که قرار بود اقدامات بسیار مطلوبی را به انجام رسانند. از طرفی تورم هم به کمتر از ۱۰ درصد رسید و نرخ ارز، مدت‌ها بر کمتر از ۴ هزار تومان ثابت بود.

این استاد دانشگاه تصریح می‌کند: مورد قابل تأمل تر آنکه ایران توانست در روابطش با کشورهای شرق و غرب جهان تعادل برقرار کند، زیرا این موضوع همیشه برای ایران گران تمام می شده و معمولاً ناچار به وابستگی به یکسو بوده‌ایم ولی با انعقاد برجام چنین تعادلی ایجاد شد. که متأسفانه خروج آمریکا تمام این دستاوردهای را تحت‌الشعاع خود قرار داد.

شجری گفت: حال امیدواریم که اگر مجدداً برجامی ایجاد شود و تحریم‌ها رفع گردد دوباره شاهد پیشروی ایران باشیم؛ چون این اتفاق آغازی برای رشد و پیشرفت اقتصاد خواهد بود و کشور را در مسیر ثبات قرار خواهد داد.

وی تاکید می‌کند: البته تحقق چنین امری وابستگی کامل به دیپلماسی فعالی دارد که به اندازه یک ارتش نیرومند بر کشور تأثیر گذار است؛ دیپلماسی که با هدف تأمین منافع یک ملت بر سر میز مذاکره انجام می‌گیرد.

این استاد اقتصاد یادآور می‌شود: اگرچه احیای برجام سر آغاز بسیار خوبی برای ایران خواهد بود و پیشرفت اقتصادی سالمی را رقم می‌زند؛ اما این موضوع هم قابل تأمل است که رفع تحریم‌ها یک سوی ماجراست و حل مسائل داخلی کشور هم سوی دیگر است.

شجری اظهار می‌کند: زیرا در این دوران تحریم مشکلاتی چون، رانتخواری به اوج خود رسید و آسیبی جدی بر اقتصاد کشور وارد آورد که باید این معضل، نیز رفع شود؛ بنابراین در کنار بهبود روابط خارجی، بخشی دیگر از ماجرا هم مرتبط با داخل کشور است که با عزمی جدی باید درصدد کنترل آن بود.

وی با پیش بینی خوش‌بینانه‌ای از احتمال قوی برای انعقاد مجدد مفاد برجام می‌گوید: با وجود تاکید کشورهایی چون روسیه و چین بر حفظ برجام و عدم خروجشان از آن، علاقه‌مندی کشورهای اروپایی به بازگشت برجام و تحولات اخیر آمریکا می‌توان به احیای چنین قرار دادی امید بسیاری داشت که قطعاً شروعش، طلیعه‌ای دیگر برای اقتصاد ایران خواهد بود.

کد خبر 471126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.