ستارگان اراک؛ ایمن یا ناایمن؟

خبر "اخطار پلمب سالن ستارگان اراک" قدیمی‌ترین سالن اجرای تئاتر و کنسرت این شهر از سوی سازمان آتش نشانی شهرداری با حاشیه‌های بسیاری همراه شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چند روز پیش بود که مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در مصاحبه‌ای اظهار کرد تنها سالن اجرای صحنه‌ای شهر اراک با اخطار کتبی سازمان آتش نشانی تعطیل شده است. او گفته بود که سازمان آتش نشانی اراک طی نامه‌ای مجتمع فرهنگی ستارگان اراک را ناایمن تشخیص داده و اعلام کرده برگزاری هرگونه برنامه در این مجتمع از نظر این سازمان تا رفع مشکلات و نصب تجهیزات مطمئن ممنوع است.

تنها دستورالعمل ایمنی "سالن ستارگان" صادر شده است

اما یک روز پس از این اظهار نظر مسعود آقا زیارتی، رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری اراک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سازمان آتش نشانی اراک به استناد بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها (محافظت شهر در مقابل سیل، حریق و رفع خطر از هر نوع اشیا آسیب‌زا برای سلامت شهروندان) و همچنین مصوبه هیأت وزیران در سال ۹۳ و در راستای پیشگیری از وقوع حریق و حوادث ناخواسته اقدام به بازدید و بررسی ساختمان‌های مهم اعم از تجاری، اداری، و پر تردد سطح شهر کرده است که تا کنون ۴۷ مورد از این اماکن توسط کارشناسان مربوطه مورد پایش و ارزیابی ایمنی قرار گرفته و با توجه به نوع بهره برداری از این اماکن دستورالعمل‌های متناسب و لازم جهت رفع موارد ناایمن به آنها ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه دستورالعمل ایمنی اولیه برای سالن ستارگان نیز در همین راستا بوده است ادامه داد: در ابتدا مسئولان مجتمع ستارگان از ورود کارشناسان این سازمان ممانعت کرده است که پس از مکاتبه این سازمان با فرمانداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اراک مجاب به این امر شده و پس از پایش ایمنی سالن توسط کارشناسان سازمان آتش نشانی اراک در نهایت در مردادماه سال جاری دستورالعمل مذکور صادر و برای مجتمع ارسال شده و نه تنها موارد ناایمن سالن را اعلام کرده که نواقص موجود در بخش معاونت قرآن و عترت را نیز که در طبقه فوقانی مجتمع قرار دارد متذکر شده‌اند.

وی با بیان اینکه در دستورالعمل صادره هیچ‌گونه اشاره‌ای به ممنوعیت برگزاری برنامه در سالن ستارگان نشده است، تصریح کرد: علیرغم اینکه سازمان آتش نشانی اراک کتباً آمادگی خود را برای هرگونه مشاوره جهت رفع نواقص و نیز آموزش ایمنی برای پرسنل مجتمع مذکور اعلام کرده، اما تا کنون از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ‌گونه مراجعه و مکاتبه‌ای نشده است.

رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری اراک با بیان اینکه تعطیلی مراکز ناایمن از وظایف این سازمان نیست تصریح کرد: وظیفه ما به عنوان مسئول ایمنی شهر، شناسایی و احصای مراکز ناایمن و اعلام نواقص جهت رفع آنها به متولیان این مراکز بوده و در نهایت تصمیم نهایی با مراجع ذیصلاح و قضائی است.

آقا زیارتی در پاسخ به خبری با عنوان "ستارگان خاموش شد" که در تارنمای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی درج شده است اظهار کرد: سازمان آتش نشانی اراک هیچ‌گونه اخطاری مبنی بر ناایمن بودن سالن ستارگان صادر نکرده و صرفاً دستورالعمل ایمنی اولیه را به مدیریت آن مجموعه جهت رفع نواقص ایمنی اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه فرافکنی نافی مسئولیت نیست، خاطر نشان کرد: شایسته است مسئولان در خصوص مطالب منتشره دقت لازم را به خرج داده و از اظهارنظرهای غیرکارشناسانه خودداری کنند.

اداره ارشاد باید نواقص ایمنی "سالن ستارگان" را رفع کند

داوود پرچمی، دبیر هیئت مدیره نظام مهندسی استان مرکزی در این خصوص به خبرنگار ایمنا گفت: ساختمان‌های عمومی متعلق به شخص نیست و در دسترس همگان قرار دارد. طبق قانون فضاهایی که بیش از ۲۰ نفر در آنجا تجمع می‌کنند باید دارای شرایط ویژه‌ای باشد، برای مثال ساختمان باید دارای دو خروجی اضطراری باشد، که به محض وقوع حادثه‌ای افراد بتوانند از ساختمان فرار کنند.

وی افزود: همچنین ساختمان باید علاوه بر کپسول سیستم اطفا حریق، سیستم خشک را هم دارا باشد، تا صورت بروز حادثه، آتش نشانی در محل حاضر شده و مخزن آب را به این سیستم خشک متصل کند. این موارد باید در فضاهای عمومی و سالن‌های آمفی‌تئاتر دیده شود.

پرچمی اظهار کرد: در بحث ساختمان‌ها، ایمنی در کنار امنیت ساختمان مطرح است، موارد مذکور هم در دسته ایمنی قرار دارد هم در دسته امنیت، طراحی آمفی‌تئاتر رابطه‌های خاصی دارد که در برنامه و بودجه قبلاً نوشته شده است. مواردی مثل فاصله صندلی‌ها، جنس صندلی‌ها، جایگاه سن که این موارد در بحث وظایف آتش نشانی نیست مواردی چون شرایط نرده‌های ساختمان و اعلام حریق و اطفا حریق جز مواردی است که آتش نشانی بر آنها نظارت دارد که اگر ناقص باشند سالن باید تعطیل شود چرا که جمع شدن افراد در چنین محلی بدون رعایت این موارد به خطر انداختن جان تعداد بالایی انسان محسوب می‌شود.

وی افزود: کسی که مجوز ساخت و ساز را صادر می‌کند شهرداری است و شهرداری می‌تواند مجوز تعطیلی ساختمان را صادر کند، مهندس تنها وظیفه گزارش نقایص را دارد، آتش نشانی نیز یکی از ارکان شهرداری محسوب می‌شود. اما ممکن است نامه‌ای صادر شود که مبنی بر رفع نواقص ساختمان باشد، اگر اداره ارشاد متصدی این ساختمان است باید موارد نقص ایمنی را برطرف کرده و تجهیزات را آماده کند. در کشورهای دیگر مثل انگلیس ساختمان‌هایی با ۲۰۰ سال قدمت وجود دارد با این وجود همه موارد ایمنی در این ساختمان‌ها رعایت شده است.

دبیر هیئت مدیره نظام مهندسی استان مرکزی اضافه کرد: مجوز تعطیلی کارگاه و ساختمان را نمی‌توان صادر کرد مگر اینکه ایمنی در خطر باشد، مشکلات فنی باید رفع شود، البته در نواقص فنی اجازه تعطیلی ساختمان وجود ندارد مگر اینکه موارد ایمنی نقض شده باشد. در هر صورت ایمنی خط قرمز محسوب می‌شود و اگر موارد ایمنی رعایت نشده باشد ساختمان باید تعطیل شود و در این مسئله شهرداری و اداره کار و رفاه اجتماعی می‌توانند ورود پیدا کنند.

کد خبر 470972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.