"خانه‌های نسقی" رشت تعیین تکلیف می شود؟

"حاشیه نشینی"از جمله معضلات اصلی کلانشهرها محسوب می‌شود، رشت نیز از این معضل بزرگ رنج می‌برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهاجرت روستانشینان و خرید زمین‌های ارزان قیمت زراعی بدون سند رسمی و بدون تغییر کاربری برای مسکونی یکی از معضلات شهرداری برای ارائه خدمات به حواشی شهر است. از سال‌ها پیش بسیاری از شهروندان بدون اینکه پروانه ساختمانی گرفته باشند اقدام به ساخت غیرمجاز مسکن کرده‌اند. این خانه‌ها که از آنها به عنوان خانه‌های "نسقی" نام برده می‌شود. بنا بر آمارهای شهرداری رشت حدود هفت هزار خانه نسقی با عنوان سکونتگاه‌های غیررسمی در حاشیه شهر وجود دارد؛ طبق قانون وضع شده در سال ۱۳۸۵ شهرداری‌ها می‌توانند از هرگونه ساخت و ساز غیر قانونی در املاک و زمین‌های نسقی جلوگیری کنند، اما مشکلات و ناهماهنگی بین دستگاه‌های مختلف شهری موجب شده تاکنون این قانون در رشت به خوبی اجرا نشود.

تذکرهای پیاپی اعضای شورای شهر رشت و تأکیدهای اخیر شهردار جدید رشت در خصوص تعیین تکلیف اراضی و املاک نسقی، این روزها شدت بیشتری به خود گرفته، معضلی که از سال‌های گذشته بارها از سوی مدیریت شهری رشت مطرح شده اما در عمل تنها در حرف و شعار باقی مانده و به نتیجه‌ای نرسیده است.

در این باره و در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز و وضعیت حمل و نقل شهر با «سید محمد احمدی» شهردار کلانشهر رشت گفت و گویی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

در خصوص کنترل ساخت و سازهای بی رویه در زمین‌های نسقی حاشیه شهر چه تمهیداتی اندیشیده است؟

در خصوص ساخت و سازهای بی رویه در زمین‌های نسقی حاشیه کلانشهر رشت باید گفت کارگروهی مستقر در استانداری با حضور نمایندگان دادگستری، اداره ثبت، راه و شهرسازی، نظام مهندسی، بازرسی، شورای شهر در این راستا تشکیل شده است. همچنین شیوه نامه صدور پروانه برای املاک قولنامه‌ای و ارسال آن به شورای اسلامی شهر رشت آماده شده است و با تعدادی از کلانشهرهای کشور مذاکراتی شد و مشخص شد برخی از این شهرها به لحاظ ترتیباتی خاص به صدور پروانه برای این گونه املاک اقدام می‌کنند.

طی سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ تجربه‌ای مشابه در شهرداری رشت انجام شد شیوه نامه جدیدی با مشورت همه سازمان‌های مرتبط در استان تهیه شده و اکنون پیگیری‌های لازم جهت انجام مراحل نهایی اخذ مجوز اجرای آن در دست اقدام است؛ همچنین اصلاح ساختار فرآیندهای کمیسیون ماده صد به منظور تسریع در رسیدگی به پرونده‌های تخلف ساختمانی تدوین شده که این امر سبب کاهش چشمگیر فرآیند رسیدگی می‌شود.

با دادستان عمومی و انقلاب در راستای حل معضلات مربوط به ساختمان‌های خلاف ساز و فاقد پروانه مکاتبه لازم شده است.

زمین‌های" نسق شهر" و روند سند سازی آن چه زمانی تعیین تکلیف می‌شود؟

در این راستا با مدیر کل اداره ثبت اسناد و املاک برای اجرایی شدن ماده یک قانون حمایت از احیا و بهسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مکاتبه شده است تا برای اراضی فاقد سند مالکیت در محدوده بافت فرسوده، سند مالکیت صادر می‌شود بر این اساس با توجه به " قانون تعیین و تکلیف اراضی فاقد سند مالکیت" متقاضیان به اداره ثبت معرفی می‌شوند.

برای نظارت بیشتر در خصوص کنترل ساخت و سازهای غیر مجاز شهری چه برنامه‌هایی دارید؟

شهرداری رشت به منظور نظارت بیشتر در خصوص کنترل ساخت و سازهای غیرمجاز شهری پلیس ساختمان را تشکیل داده است بر این اساس اکیپ‌های پلیس ساختمان با حضور کارشناسان فنی در نواحی مختلف شهرداری بر روند ساخت و سازها نظارت می‌کنند. همچنین به منظور پیشگیری و رفع تخلفات شهری برای کمک به اکیپ‌هایی پلیس ساختمان قراردادی منعقد شده است که به زودی به نواحی شهرداری ابلاغ می‌شود.

اجرای "طرح ناحیه محوری" نیز از دیگر اقدامات شهرداری رشت است، در این طرح که کارشناسان شهرسازی در ناحیه مستقر می‌شوند، سیاست‌ها، راهبردها و وظایف ملاک عمل نواحی در راستای ارائه بهینه خدمات به شهروندان ابلاغ خواهد شد؛ در این راستا امکان نظارت بیشتر بر ساخت و سازهای شهری و جلوگیری از ساخت سازهای غیرمجاز فراهم می‌شود.

تهیه پیام‌های اطلاع رسانی به شهروندان در خصوص گزارش تخلفات ساختمانی و افزایش آگاهی عمومی در رابطه با خطرات تخلف ساختمانی از دیگر اقدامات فرهنگی شهرداری برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز شهری است.

افزایش قیمت پایه ارزش معاملاتی مبنای جرایم کمیسیون ماده صد به منظور بازدارندگی در انجام تخلفات ساختمانی بعد از هفت سال به تصویب رسیده که به زودی به مناطق شهرداری ابلاغ می‌شود؛ فراخوان ممیزی املاک و سامانه آنلاین یکپارچه شهرسازی به منظور شناسایی و تعیین تکلیف تخلفات ساختمانی و تدوین فرآیند تبصره ۷ ماده ۱۱۱ جهت شناسایی نیز ارائه می‌شود.

در خصوص طرح‌های بازآفرینی شهر در رشت به چه جایگاهی رسیده‌ایم؟

از سال ۱۳۹۷ با مشارکت شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی هر ساله در چارچوب پروژه‌های مشارکتی اقدام ملی، اعتبارات ملی اخذ و هزینه می‌شود؛ در این راستا احداث پیاده راه بافت تاریخی، پروژه بهسازی پیاده راه اطراف حرم مطهر خواهر امام، ساماندهی محله‌ی سلیمانداراب و محله صفه سر اجرا شده است‌.

اصلاحیه طرح تفصیلی شهر رشت در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

فرآیند اصلاح طرح تفصیلی، کاری مستمر بوده است البته آخرین اصلاحات ضوابط طرح تفصیلی در کمیسیون ماده ۵، تصویب و ابلاغ شده است؛ در رابطه با سایر موارد نیز با مشاور طرح تفصیلی، نظارت بر روند اصلاح مغایرت‌های احتمالی نقشه طرح تفصیلی تسریع خواهد شد.‌

حمل و نقل شهر رشت در چه وضعیتی است؟

طبق اسناد بالادستی مجموعه حمل و نقل عمومی موجود پاسخگویی نیاز شهری به ابعاد و جمعیت رشت نیست؛ چنانچه بستر اقتصادی و اجتماعی لازم مهیا شود نیل به اهداف میان مدت و بلند مدت امکان پذیر خواهد بود. اکنون برای تأمین ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی به لحاظ شرایط اقتصادی کشور با مشکل مواجه هستیم در همین راستا امکان اجرای دقیق و کامل محدوده طرح ترافیک در هسته مرکزی شهر میسر نشده است.‌

بر اساس مطالعات طرح جامع و همچنین مطالعات یکپارچه سازی حمل و نقل و ترافیک شهر رشت، این کلانشهر بیش از شش هزار تاکسی دارد که حدود ۵۰ درصد آن فرسوده است و باید از چرخه فعالیت خارج شود؛ بنابراین در حال حاضر مدیریت تاکسی‌های موجود در دستور کار این کلانشهر قرار دارد.

به دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه غیر موتوری پاک به ویژه برای مسیرهای کوتاه شهری نگاه می‌شود، شهرداری رشت در برنامه‌ریزی‌های شهری خود برای ترغیب شهروندان برای استفاده از آن چه برنامه‌هایی دارد؟

حدود ۱۰ کیلومتر مسیر دوچرخه در سطح شهر طراحی شده است که در فاز اول دو کیلومتر مسیر از ورودی مسکن مهر تا نامجو اجرا خواهد شد. در داخل مسکن مهر نیز به عنوان فاز بعدی اجرایی خواهد شد. همچنین با موضوع نسل چهارم دوچرخه‌های اشتراکی در شهرداری با سرمایه گذار قراردادی منعقد شده است که برابر قرارداد سرمایه گذار باید یک هزار دوچرخه جهت استفاده شهروندان در سال ۱۴۰۰ با تعرفه هر نیم ساعت ۱,۵۰۰ تومان در اختیار آن‌ها قرار دهد؛ در همین راستا ایجاد خانه‌های دوچرخه و ایستگاه‌های دوچرخه نیز در دستور کار قرار دارد.

پروژه قطار شهری رشت به کجا رسید؟

اجرای این پروژه فعلاً متوقف است؛ در حال حاضر منتظر نتیجه جلسات استانی مابین نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استانداری و دادگستری در این زمینه هستیم، در صورت صدور مجوزهای لازم و موافق مقامات قضائی استان، شهرداری رشت آمادگی اجرای این پروژه را در اسرع وقت دارد چرا که ردیف بودجه مناسبی در سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و به تبع آن در سال ۱۴۰۰ برای آن اختصاص داده شده است.

 

کد خبر 470934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.